Gjest Challabe Skrevet 22. januar 2010 #1 Skrevet 22. januar 2010 (endret) Hei! Jeg har en bunden leieavtale for 1 år, men nå vil jeg ut. Det er et kollektiv, vi er 6 stk. De grunnene jeg har er følgende: - Det var ekstremt møkkete her når jeg flyttet inn. - Flere lyspærer var gått når jeg flyttet inn. - Småting som ikke er i tipp topp stand. F.eks. ødelagte fliser på badet. - Vannet frøys i leiligheten i juleferien, og vi levde uten vann i ca 4 dager. Er de gode nok? Noen som har erfaring? Edit: Jeg har klaget på alle tingene uten at det har blitt gjort noe med. Takker for svar =) Endret 22. januar 2010 av Challabe
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2010 #2 Skrevet 22. januar 2010 Hei! Jeg har en bunden leieavtale for 1 år, men nå vil jeg ut. Det er et kollektiv, vi er 6 stk. De grunnene jeg har er følgende: - Det var ekstremt møkkete her når jeg flyttet inn. - Flere lyspærer var gått når jeg flyttet inn. - Småting som ikke er i tipp topp stand. F.eks. ødelagte fliser på badet. - Vannet frøys i leiligheten i juleferien, og vi levde uten vann i ca 4 dager. Er de gode nok? Noen som har erfaring? Takker for svar =) De tingene du nevner er lette å se. Når du flyttet inn godtok du at det var møkkete, gåtte lyspærer og litt småmangler. Mulig du kan få avslag i leien for de fire dagene, men det er ingenting av det du nevner som gir deg rett til å gå på dagen.
leirbål Skrevet 22. januar 2010 #3 Skrevet 22. januar 2010 Det er lettere å få lov til å si opp avtalen hvis du finner en annen som vil flytte inn. For som gjest sier, du godtok de tingene i praksiss når du flyttet inn. Jeg tror det er noe med at du må si ifra om feil og mangler innen 14 dager etter innflytting, eller så fort du oppdager det. Men det er andre her som kan dette mye bedre enn meg.
Gjest T Skrevet 22. januar 2010 #4 Skrevet 22. januar 2010 At vannet frøs er jo deres egen feil. Det er deres plikt å ha på nok være, evt. stenge og tømme vannet når dere reiser bort. Du skal være glad det ikke ble store skader, utleier kunne ha krev dere for erstatning pga uaktsomhet. Ingen av de andre tingene du har nevnt er tilstrekkelig til å kunne heve kontrakten. For å kunne heve må det foreligge vesentlig kontraktsbrudd. De tingene som du har nevnt over er milevis i fra. Som gjest over her sier så er dette ting du har sett når du flyttet inn og da måtte du gitt beskjed på det tidspunktet.
Gjest Challabe Skrevet 22. januar 2010 #5 Skrevet 22. januar 2010 Jeg har klaget på alle disse tingene, men det har ikke blitt gjort noe med. (Bortsett fra vannet da).
Gjest Challabe Skrevet 22. januar 2010 #8 Skrevet 22. januar 2010 Bor huseier i samme hus? Nei, det er et firma som eier det, også er det en megler imellom.
Shade Skrevet 22. januar 2010 #9 Skrevet 22. januar 2010 Nei, det er et firma som eier det, også er det en megler imellom. Da gjelder ikke bindingen 9-3. Adgangen til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig Det er ikke adgang til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig for kortere tid enn tre år. Minstetiden kan likevel settes til ett år hvis avtalen gjelder lofts- eller sokkelbolig i enebolig eller bolig i tomannsbolig, og utleieren bor i samme hus Men jeg tror det er mange utleiefirmaer som prøver seg
Gjest Challabe Skrevet 22. januar 2010 #10 Skrevet 22. januar 2010 Da gjelder ikke bindingen 9-3. Adgangen til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig Det er ikke adgang til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig for kortere tid enn tre år. Minstetiden kan likevel settes til ett år hvis avtalen gjelder lofts- eller sokkelbolig i enebolig eller bolig i tomannsbolig, og utleieren bor i samme hus Men jeg tror det er mange utleiefirmaer som prøver seg Oi! Tenk hvis dette stemmer! Hva er en sokkelbolig? Men meglere er så sleipe de har sikkert noe på lur. Tør ikke å håpe for tidlig. Men det hadde vært fantastisk!
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2010 #11 Skrevet 22. januar 2010 Oi! Tenk hvis dette stemmer! Hva er en sokkelbolig? Men meglere er så sleipe de har sikkert noe på lur. Tør ikke å håpe for tidlig. Men det hadde vært fantastisk! Jeg er nesten sikker på at du vil fremdeles ha tre mnd oppsigelsestid.
Shade Skrevet 22. januar 2010 #12 Skrevet 22. januar 2010 Nå håper jeg at jeg ikke er helt på jordet men sokkelleilighet er vel kjellerleilighet, så denne bestemmelsen brukes vel hvis huseier leier ut rom/leilighet i samme bygg som han/hun bor selv. Det du rett og slett kan gjøre er å sende inn en oppsigelse og henvende til denne paragrafen § 9-3. Adgangen til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig Det er ikke adgang til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig for kortere tid enn tre år. Minstetiden kan likevel settes til ett år hvis avtalen gjelder lofts- eller sokkelbolig i enebolig eller bolig i tomannsbolig, og utleieren bor i samme hus. Bestemmelsene i første og annet punktum gjelder ikke dersom: a) husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden, eller b) utleieren har en annen saklig grunn for tidsavgrensningen. Utleieren kan bare påberope seg unntakene i første ledd bokstav a og b dersom leieren senest ved inngåelsen av avtalen skriftlig ble gjort kjent med grunnen for tidsavgrensningen, og husrommet ved utløpet av den avtalte leietid skal brukes i samsvar med den oppgitte grunnen. Utsettes tidspunktet for når husrommet skal brukes i samsvar med den oppgitte grunnen, kan leieavtalen forlenges fram til dette tidspunktet dersom utsettelsen skyldes en uforutsett omstendighet som har inntrådt etter at avtalen ble inngått. Er tidsbestemt leieavtale for bolig inngått i strid med bestemmelsene i denne paragrafen, skal avtalen anses som tidsubestemt. Men som du ser, hvis huseier har gitt deg grunn a eller b når du flyttet inn er kontrakten tett. Men det hvis de ikke har det er det bare til å si opp med en gang Les gjerne gjennom her så vet du hva du har krav på til neste gang: http://www.lovdata.no/all/tl-19990326-017-009.html#9-1 Lykke til!
Gjest Challabe Skrevet 22. januar 2010 #13 Skrevet 22. januar 2010 Tusen takk for hjelpen Shade! Dette er veldig bra!
Gjest Gjest_Tanja_* Skrevet 22. januar 2010 #15 Skrevet 22. januar 2010 Møkkete? Det godtok du jo når du flyttet inn. Lyspærer som har gått? Har ikke dere et ansvar selv for å skifte lyspærer? Koster uansett ikke mange kronene. Andre småting. Hmm. Få leiligheter er helt perfekte. Fliser som ikke er helt i stand. Hvilken betydning har det for deg? Det er faktisk ikke du som betaler dersom det skulle bli råteskade. Mer et overflatisk problem for deg. At vannet frøys her dere et selvstendig ansvar for ved å ha varme i rom og kjeller. At det nå skulle fryse og dere var uten varm i 4 dager. Hei. Stikk fingeren i jorda. Skal du ha noe helt perfekt så må du betale for det. I dyre dommer. Jeg er veldig glad for at du ikke er min leietaker.
Gjest Coarvi Skrevet 22. januar 2010 #16 Skrevet 22. januar 2010 Mest sannsynlig er ikke bindingstiden gyldig nei, dessverre er 80% av utleierne der ute totalt kunnskapsløse når det kommer til husleieloven, og sprer om seg med ugyldige punkter i kontrakten. Derfor er det utrolig viktig at vi leietakere faktisk setter oss inn i loven, slik at vi ikke blir lurt trill rundt. OM nå denne bindinga skulle være gyldig (lite sannsynlig, men kommer litt an på) så har du uansett full rett til å si opp hvis du finner noen andre til å flytte inn i stedet. Dette står også i husleieloven. Du må først spørre huseier, men huseier kan kun nekte hvis han har god grunn (som at han skal bruke leiligheten selv). Så det løser seg nok!
Gjest Challabe Skrevet 22. januar 2010 #17 Skrevet 22. januar 2010 (endret) TIL TANJA: Møkkete? Det godtok du jo når du flyttet inn. Jeg sendte en klage med en gang. Det er vel vanlig folkeskikk å vaske leiligheten før man får nye leietakere. Tydeligvis finnes det ekstremt mange grisete mennesker. Lyspærer som har gått? Har ikke dere et ansvar selv for å skifte lyspærer? Koster uansett ikke mange kronene. Andre småting. Hmm. Få leiligheter er helt perfekte. Det er vel også vanlig å flytte inn et sted hvor det er lys i taket? Greit nok at jeg skal skifte de pærene jeg selv bruker, men ikke de andre har brukt før meg. Fliser som ikke er helt i stand. Hvilken betydning har det for deg? Det er faktisk ikke du som betaler dersom det skulle bli råteskade. Mer et overflatisk problem for deg. At vannet frøys her dere et selvstendig ansvar for ved å ha varme i rom og kjeller. At det nå skulle fryse og dere var uten varm i 4 dager. Hei. Stikk fingeren i jorda. Skal du ha noe helt perfekt så må du betale for det. I dyre dommer. Jeg er veldig glad for at du ikke er min leietaker. Hei på deg og. Det er ikke snakk om å ha noe helt perfekt. Det er snakk om grunnlegende ting som ikke er i orden. Skulle bare mangle at det var rent i leiligehten når vi flyttet dit og at det var gjort klart til nye beboere. Noen mennesker har vanskelig for å forstå noe særlig lenger enn sin egen nesetipp og du er vel en av dem. Jeg er veldig glad for at du ikke er min uteleier.. Endret 22. januar 2010 av Challabe
Zzyzx Skrevet 23. januar 2010 #18 Skrevet 23. januar 2010 Disse tingene her er detaljer og vil i seg selv langt fra være nok til å heve en avtale. Heldigvis for deg er avtalen allerede ugyldig, så du slipper å argumentere med disse detaljene for å få gjennom en oppsigelse. Det holder å vise til husleieloven.
tineline Skrevet 23. januar 2010 #19 Skrevet 23. januar 2010 Du kan se bort fra tidsbindingen og si opp med vanlig oppsigelsesfrist (3 mnd). Dette er i full strid med loven. Meglere har prøvd seg på dette flere ganger, er spesielt vanlig i kollektiv hvor de ikke ønsker så mye gjennomtrekk. Se den nevnte paragrafen (§9-3). I tillegg skal du kreve at leiligheten er rengjort før du flytter inn, dette er huseiers ansvar. Det er nok imidlertid ikke nok til å heve kjøpet, men du kan kreve å få den ordentlig rengjort på utleiers bekostning: § 2-2. Generelle krav til tilstand Husrommet skal ved overleveringen være i samsvar med de krav som følger av leieavtalen. Er ikke annet avtalt, skal husrommet med tilbehør ved overleveringen være ryddet, rengjort og i vanlig god stand.
Eliza Doalot Skrevet 24. januar 2010 #20 Skrevet 24. januar 2010 Tidsbestemt avtale og bindingstid på en leilighet er to forskjellige ting. Dette har vært diskutert her flere ganger før, og jeg vet at ihvertfall i en av trådene ligger det linker til jurister som omtaler dette. I en tidsbestemt avtale opphører leieforholdet når avtaletiden utløper. Da skal leietaker flytte med mindre ny avtale inngås. Denne typen avtale kan ikke inngås for kortere tid en 3(1) år, med mindre det er spesielle grunner for det, og er der for å gi leietaker stabilitet rundt boforholdet. Det er denne typen avtale som omtales i § 9-3. Bindingstid er en avtale mellom huseier og leietaker som hindrer leietaker i å si opp avtalen i løpet av et gitt tidsrom. Når bindingstiden opphører fortsetter leieforholdet på akkurat samme måte som før. Dette følger så vidt jeg vet akkurat samme type regelverk som for eksempel bindingstid hos teleoperatører og treningssentre. Du har så vidt jeg ser ikke en tidsbestemt avtale, men en bindingstid, og avtalen er derfor ikke ugyldig på det grunnlaget.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå