Gjest Anonymous Skrevet 1. september 2003 #1 Skrevet 1. september 2003 Vi skal kjøpe hus av byggmester, Dette er hus som er beregnet å ta over med egeninnsats. Så det er en del jobb. Når en kjøper slike hus, hva er det man skal være eksra nøye med å passe på? Noen med erfaring?
Twigi Skrevet 1. september 2003 #2 Skrevet 1. september 2003 Egeninnsats tar tid og koster mye penger! Ikke undervurder kostnaden på maling, utstyr, tapet, parkett, plenfrø, busker, hageredskap, garasje, stein, jord.......... Vær realistisk med tanke på tidsplanen - hvis dere skal gjøre egeninnsats ved siden av full jobb, vil dere trenge lang tid på å få alt ferdig. En annen ting er at det er veldig gøy å gjøre istand sitt eget hus :D Ja, og en ting til: KJøp skikkelig verktøy med en gang! Tenk på at hver snekkertime dere må kjøpe i tillegg koster 500 kroner - da skal det ikke mye til før kappsager og slipemaskiner lønner seg
Gjest Anonymous Skrevet 2. september 2003 #3 Skrevet 2. september 2003 Når dere tar over huset er det viktig at dere sjekker det arbeidet som er utført frem til da, for når dere har begynt tapetseringen er det for sent å si at veggen er ujevn. Da har dere godtatt underlaget. Så dere må sjekke at vegger og gulv er i lodd og vater, at hjørner er vinkelrette og at overflater er slette osv. Men vær oppmerksom på at det alltid finnes visse toleransekrav. Det vil si at f.eks. en vegg kan være litt bulkete. Alle toleransekrav finnes i Norsk Standard (NS) 3420. Den er nok for dyr til å kjøpe for en gangs bruk, men det er mulig du finner den på www.be.no Ellers må jeg si meg enig med Twigi at det koster tid og penger å ordne det selv, men da har dere jo større valgmuligheter. Lykke til! Hilsen Lille meg
Gjest Anonymous Skrevet 3. september 2003 #4 Skrevet 3. september 2003 Det var jeg som lurte..... Det går tid....det har vi merket. Man skal velge ut gulv, farver, fliser, innredning...osv. Det er masse tlf...(tar aldri slutt) Vi satte bort jobben. Med full jobb og alt annet som skal ordnes+ salg av annet hus, så finner vi ikke tid og krefter. Vet ikke om man sparer så mye på å gjøre det selv når man tenker på tiden man har på kveldstid. Tar gjerne imot flere tips! Mona
Gjest Anonymous Skrevet 4. september 2003 #5 Skrevet 4. september 2003 Dersom dere bruker mye tid på å finne frem farger og prøver osv. kan det kanskje være en idé å ta kontakt med en interiørarkitekt. Da kan heller de bruke tiden på å finne frem alternativer osv. Siden de gjør dette til daglig vet de jo også hvor de skal lete etter hva. Det kan jo høres litt jålete ut å bruke en interiørarkitekt, og mange er skeptiske for å få et hjem andre har bestemt hvordan skal se ut. Det koster jo selvfølgelig litt, men dere kan jo bare bruke h*n til enkelte oppgaver. Er interiørarkitekten flink skal h*n ta hensyn til deres ønsker OG lommebok. Har ikke brukt noen selv, men en venninne har og hun er veldig fornøyd! Hilsen Lille meg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå