Snop Skrevet 22. januar 2010 #1 Skrevet 22. januar 2010 Hver måned har jeg ca 3500kr igjen etter husleie/strøm/regninger/busskort. I det siste har jeg hatt en tendens til å blakke meg mot den 3. uka i måneden, og har en liten slagplan som jeg lurer på om er helt på trynet eller om jeg faktisk har funnet på noe ganske lurt - jeg vil prøve å bruke max 100kr per dag. Dersom jeg ikke bruker noenting en dag, kan jeg bruke 200kr neste dag, men ikke en krone mer. Hva tror dere? Høres dette ut som et realistisk prosjekt?
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2010 #2 Skrevet 22. januar 2010 Hver måned har jeg ca 3500kr igjen etter husleie/strøm/regninger/busskort. I det siste har jeg hatt en tendens til å blakke meg mot den 3. uka i måneden, og har en liten slagplan som jeg lurer på om er helt på trynet eller om jeg faktisk har funnet på noe ganske lurt - jeg vil prøve å bruke max 100kr per dag. Dersom jeg ikke bruker noenting en dag, kan jeg bruke 200kr neste dag, men ikke en krone mer. Hva tror dere? Høres dette ut som et realistisk prosjekt? Absolutt. Har gjort noe lignende selv. Det er mye lettere å holde oversikten når man gjør det på den måten. Da blir man også mer obs på hvor mye penger som ofte går til unødvendigheter.
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2010 #3 Skrevet 22. januar 2010 jeg tar ut x-antall kr i kontanter hver mandag, da har jeg kun det å leve for til neste mandag, det som evt blir igjen går i en sparebøsse er godt med planlegging, da ser man hvor mye man faktisk kan spare
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2010 #4 Skrevet 22. januar 2010 Sett deg først ned og skriv opp alt du bruker penger på. Kaffe, lunsj ute, kino, øl, vin, mat, spontankjøp av dilldall og klær osv. Jeg lager liste over alt jeg ønsker å kjøpe. Lager mat hjemme og tar med, kaffe/kakao på termos, handleliste til butikken, bytter heller på å arrangere filmkveld med venninner enn kino, øl kjøper vi med oss fra dagligvarebutikken. Handler på kiwi og rema. Da er det enkelt å bruke under 100 kr dagen, og jeg kjøper samtidig bare ting jeg faktisk har planlagt og har lyst på, samt sparer en del til ferier - ikke noe jeg bare kjøper fordi det er tilgjengelig:) Dessuten, disse 100 kr dagen, gjelder de mat? Skal du gå på butikken hver dag så lover jeg deg du kommer til å bruke mer enn 100 kr etterhvert. Spesielt hvis du er svak for fristelser!
Snop Skrevet 22. januar 2010 Forfatter #5 Skrevet 22. januar 2010 Dessuten, disse 100 kr dagen, gjelder de mat? Skal du gå på butikken hver dag så lover jeg deg du kommer til å bruke mer enn 100 kr etterhvert. Spesielt hvis du er svak for fristelser! De 100kr gjelder alt Jeg blir ikke så veldig spontanfristet, jeg planlegger faktisk sløsingen min ganske nøye, hehe. Men jeg ser for meg noe sånn som dette hvis jeg bruker penger hver dag, noe jeg ikke gjør, så da har jeg jo både 200 og 300 å bruke noen dager: Mandag: 2 pakker ryvita, pålegg og frukt Tirsdag: frukt, pålegg og middag Onsdag: pålegg og middag Torsdag: middag, frukt og frokostblanding Fredag: pålegg og enten middag eller kafétur Lørdag: middag og ryvita, kanskje pålegg Søndag: kafé/kino/ett eller annet Det kan og bli Mandag: Har ikke brukt penger på 3 dager så jeg kan ha "storhandel" og kjøpe Ryvita, 3 forskjellige pålegg, frukt, bær og grønnsaker, salat, middag for 2 dager, nøtter til snacks Tirsdag: Gå på kafé Onsdag: Påfyll av grønnsaker og handle litt utenom Torsdag: Ingenting Fredag: Handle for 200 Lørdag: Sosialt (kino etc) Søndag: Ingenting Det var forresten bare et eksempel, det er jo ikke nøyaktig dette jeg kommer til å handle
Snop Skrevet 22. januar 2010 Forfatter #6 Skrevet 22. januar 2010 Jeg kan forresten nevne at mye av grunnen til at jeg vil ha dette 100-kronersprosjektet er fordi hundrelapper er noe jeg typisk slenger rundt meg fordi det ikke føles som så mye. Hundre kroner til snacks på kinoen, hundre kroner til t-skjorten som tross alt var så billig, og til iskremen og chipsen som jeg hadde så lyst å ha til filmen på TVen, osv osv. På denne måten lærer jeg meg kanskje verdien av en hundrelapp, i tillegg til at jeg slipper å være blakk siste uka i måneden.
-Carrie Skrevet 23. januar 2010 #7 Skrevet 23. januar 2010 Det høres absolutt gjennomførbart ut. Men hva med transport? Bensin, busskort e.l?
Kine28 Skrevet 23. januar 2010 #8 Skrevet 23. januar 2010 Hvis det fungerer for deg, er det jo bra! Min erfaring er at jeg bruker mindre dersom jeg planlegger alle middagene jeg skal spise den uka, og handler alt jeg trenger av matvarer på mandag. Da kan jeg bruke det jeg har igjen på kino, klær kafé-turer og ting jeg har lyst til. Hvis jeg planlegger måltidene, sparer jeg også litt penger på å utnytte rester, f.eks. en pakke kjøtt kan brukes i to ulike middager samme uke. Det samme gjelder for grønnsaker og andre råvarer. Uansett, lykke til med budsjettet!
Snop Skrevet 23. januar 2010 Forfatter #9 Skrevet 23. januar 2010 Det høres absolutt gjennomførbart ut. Men hva med transport? Bensin, busskort e.l? Det har jeg regnet med Som sagt i hovedlegget, det er etter boutgifter, regninger og busskort jeg har 3500kr igjen.
Bee Skrevet 23. januar 2010 #10 Skrevet 23. januar 2010 Synes det høres ut som en genial ide! Jeg har også den erfaringen at jeg bruker mindre penger om jeg planlegger bedre hva jeg skal spise - da slipper jeg at mat blir stående og blir gammelt i kjøleskapet - fordi jeg planlegger å spise det opp... Tidligere stod uante verdier og muglet i kjøleskapet mitt, fordi jeg ikke husket at jeg hadde kjøpt det! Lykke til!
Gjest Wolfmoon Skrevet 23. januar 2010 #11 Skrevet 23. januar 2010 Eneste problemet med 100kr dagen prosjekt slik jeg ser det, er at det kan bli vanskeligere å slå til på gode tilbud, som kan gi deg billigere mat over tid. Det er jo bevist at det er dyrt å være fattig, fordi fattige ikke har mulighet til å slå til på gode tilbud og kjøpe like god kvalitet som de som er rikere. Sånn bortsett fra det høres det ut som en veldig god ide, men jeg hadde kanskje valgt å tatt ut penger for en uke av gangen for å kunne slå til på tilbud. Lurer på om jeg kanskje skal prøve noe lignende selv :klø:
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2010 #12 Skrevet 23. januar 2010 Ei venninne og jeg hadde for en tid tilbake et prosjekt vi kalte "tøm fryseren". Vi fikk 200 kroner som skulle holde i to uker. Dette gikk til ferskvarer som: frukt, melk, brød o.l. Og på disse to ukene brukte jeg faktisk bare 236 kroner, mot for vanlig da jeg i perioder kunne bruke nesten tilsvarende hver dag... Dette ble godt planlagt da, men jeg tror ikke vi kjøpte inn no på forhånd (kanskje evt dopapir), vi planla kun utfra det vi hadde i fryseren... Nå har mannen og jeg fast menyliste vi følger (4 uker x 7 måltider), når uke 4 er ferdig begynner vi på mandag i uke 1 igjen. Dette gjør at jeg kan planlegge innkjøp når det er tilbud. Jeg handler for hele uka på mandag, også tar jeg en liten tur i butikken torsdag for å fylle på det som mangler til helga (stort sett melk, brød, litt pålegg, frukt og snacks). He he, dette var et langt innlegg for å si at jeg absolutt tror det er mulig ts!! Poenget mitt var at med planlegging kan du spare endel penger... :)Også ved å kjøpe butikkenes egne tilbudsmerker!! Et godt poeng over her at du ikke får slått til på tilbud da, så kanskje det er en ide og ha eks 400 kroner i en egen "tilbudspott" slik at du kan slå til når det er gode tilbud? Eks hvis du er glad i svin kan du jo hamstre Kiwis helgetilbud du legger i fryseren, og med litt ris og noen frosne "Euroshopper" (Rimi) grønnsaker har du et kjempemåltid til maks 20 kroner. Da kan du legge tilbake eks 20 kroner i "tilbudspotten"...
Snop Skrevet 23. januar 2010 Forfatter #13 Skrevet 23. januar 2010 Det som er litt kjedelig mht tilbud er at det er mye mat jeg ikke kan spise pga matintoleranser så jeg kan ikke fråtse helt fritt i tilbud heller Men jeg har Kiwi i underetasjen her, og da kan jeg bruke budsjettet på fredagen eller lørdagen til å handle inn 2-3 pakker av go'helg-tilbudet (dette gjør jeg egentlig allerede), det blir jo bare 45kr Så har jeg fortsatt 55kr igjen for den dagen Har også en Rimi like i nærheten som jeg kan gå til, pleier de å ha gode tilbud? Det er sjeldent jeg stikker hodet innom der.
Draum Skrevet 23. januar 2010 #14 Skrevet 23. januar 2010 Anbefaler ukeshandling, vi sparer veldig mye på det. Vi handler hver fredag, og overfører hver fredag penger til den kontoen vi har kort til, og deler vi dette beløpet på 7 er vi to voksne som til sammen bruker 140 kr dagen. Det dekker alt av mat, kino, café, snacks, vaskemidler osv.
MariMaria Skrevet 23. januar 2010 #15 Skrevet 23. januar 2010 Lur ide - kanskje noe for meg også Forresten, fikk et lurt tips en gang, om å gjøre matinnkjøp kun en gang i uka, tror jeg sparer flere hundrelapper på det i uka.. Også har jeg begynt å spare en god del penger etter at jeg kjøpte meg fryser! F.eks disse fredagstilbudene på Kiwi er geniale, spesielt når det er mørbrad og storfe kjøper jeg inn rundt 10 pakker - 10 middager til 149,-!
tineline Skrevet 23. januar 2010 #16 Skrevet 23. januar 2010 Husk også å velge grønnsaker som er i sesong - vesentlig billigere enn andre grønnsaker! Rotfrukter er dessuten billig hele året, og løk kan man jo bruke til alt! På Rema har de f.eks. et stor nett med løk (kanskje 10 løk) til 5 kr! Husk at en middag blir billig dersom den hovedsaklig består av grønnsaker. Bønner, linser og kikerter i tørket utgave er også gull verdt. Krever litt planlegging, men dersom du bløter og koker en stor porsjon, og så fryser det porsjonsvis, har du en basis for supper, salater og gryteretter i lang tid - til rundt en 10er. Lykke til! Det ser absolutt gjennomførbart ut. Fint å legge inn litt slingring til kino og kafé. Men skal dette regimet pågå over lang tid?
aluminium Skrevet 23. januar 2010 #17 Skrevet 23. januar 2010 Leve for en hundring om dagen er ikke noe problem. Jeg har gjort dette i et år nå, og det går forsåvidt veldig greit. Det er bare å planlegge litt med tanke på middager etc. slik at man kaster så lite som mulig. Dersom jeg ved slutten av en måned mot formodning skulle ha penger igjen på konto fører jeg over til en bufferkonto slik at jeg begynner på 0 når det nye stipendet kommer inn.
Snop Skrevet 23. januar 2010 Forfatter #18 Skrevet 23. januar 2010 Men skal dette regimet pågå over lang tid? Takk for masse lure tips! Mjaaa, i hvert fall en måned eller to til før jeg forhåpentligvis får jobb (går på attføring nå og det er jo sånn at det akkurat strekker til men ikke så mye mer), og når jeg endelig får litt mer penger er det jo flott om jeg kan fortsette så godt jeg kan likevel, det er jo ikke vits i å sløse bare fordi jeg kan
Caramello Skrevet 23. januar 2010 #19 Skrevet 23. januar 2010 (endret) De 100kr gjelder alt Jeg blir ikke så veldig spontanfristet, jeg planlegger faktisk sløsingen min ganske nøye, hehe. Men jeg ser for meg noe sånn som dette hvis jeg bruker penger hver dag, noe jeg ikke gjør, så da har jeg jo både 200 og 300 å bruke noen dager: Mandag: 2 pakker ryvita, pålegg og frukt Tirsdag: frukt, pålegg og middag Onsdag: pålegg og middag Torsdag: middag, frukt og frokostblanding Fredag: pålegg og enten middag eller kafétur Lørdag: middag og ryvita, kanskje pålegg Søndag: kafé/kino/ett eller annet Det kan og bli Mandag: Har ikke brukt penger på 3 dager så jeg kan ha "storhandel" og kjøpe Ryvita, 3 forskjellige pålegg, frukt, bær og grønnsaker, salat, middag for 2 dager, nøtter til snacks Tirsdag: Gå på kafé Onsdag: Påfyll av grønnsaker og handle litt utenom Torsdag: Ingenting Fredag: Handle for 200 Lørdag: Sosialt (kino etc) Søndag: Ingenting Det var forresten bare et eksempel, det er jo ikke nøyaktig dette jeg kommer til å handle Er det ikke billigere å ha en fast handledag i uken, der du handler all mat for resten av uka. Planlegg på forhånd hva du skal ha til middag den neste uken på forhånd. Selv er jeg endel på "småhandling" før senvakter osv, for å kjøpe med meg middag til jobb, det blir utrolig dyrt i løpet av en måned, framfor å kjøpe inn en gang i uka. Så det har jeg begynt med, sparer endel på det Er veldig lett for at andre ting detter nedi handlekurven når man er ofte ute å handler Eller hva med å feks. lage kjøttkaker, steik eller lignende en dag, så fryser du det inn i porsjoner? Dette er ganske billig mat, som man kan lage mye av, og som holder seg i fryseren Kjøpe inn en økonomipakning med kylling, og frys filetene hver for seg, framfor å kjøpe en liten pakke med to fileter, som koster halve prisen, men kilosprisen er ofte nesten dobbel så høy.. Endret 23. januar 2010 av Jente85
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå