Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er en jente på 26 år som vurderer å kjøpe leilighet. Jeg har ikke fast jobb i den forstand, men er sykepleier og går i et vikariat. Jeg vil ikke tro at det er noe problem for meg å finne meg en ny jobb når vikariatet mitt går ut.

Jeg har et studielån på litt over 200 000. Jeg har vel en årsinntekt på +- 360 000

Spørsmålet mitt er hvor mye kan jeg klare av lån.

Jeg har lurt på å spørre foreldrene mine om å stille som garantister. Men hva innebærer det sånn rent praktisk??

Jeg bor i Oslo og har ikke lyst på noe mindre enn 30 kvm og da må man jo endel opp i pris.

Hadde blitt supertaknemlig for svar og synspunkter:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Banken her har tommelfingerregel om at dei gir totalt i lån som tilsvarar 3 gongar brutto årslønn. Dvs at har du 200.000 i lån frå før, og tener 360.000, vil du få 1.080.000 minus 200.000 i lån, med banken her sin "regel", vel og merke. Nokre strekk seg lenger, nokre mindre...

Skrevet
Banken her har tommelfingerregel om at dei gir totalt i lån som tilsvarar 3 gongar brutto årslønn. Dvs at har du 200.000 i lån frå før, og tener 360.000, vil du få 1.080.000 minus 200.000 i lån, med banken her sin "regel", vel og merke. Nokre strekk seg lenger, nokre mindre...

Jo men hvis foreldrene mine stiller som sikkerhet vil jeg ikke da kunne få mer i lån?

Skrevet

Spesielt hvis de stiller som medlåntakere, vil det vel neppe bli et problem? En venninne av meg tok nettopp opp lån med faren som medlåntaker, og da fikk hun låne så mye hun trengte, enda hun ikke har fast jobb. Hun kjøpte en leilighet på Kampen til 1 500 000 på rundt 35 kvm.

Skrevet
Hei!

Jeg er en jente på 26 år som vurderer å kjøpe leilighet. Jeg har ikke fast jobb i den forstand, men er sykepleier og går i et vikariat. Jeg vil ikke tro at det er noe problem for meg å finne meg en ny jobb når vikariatet mitt går ut.

Jeg har et studielån på litt over 200 000. Jeg har vel en årsinntekt på +- 360 000

Spørsmålet mitt er hvor mye kan jeg klare av lån.

Jeg har lurt på å spørre foreldrene mine om å stille som garantister. Men hva innebærer det sånn rent praktisk??

Jeg bor i Oslo og har ikke lyst på noe mindre enn 30 kvm og da må man jo endel opp i pris.

Hadde blitt supertaknemlig for svar og synspunkter:)

Som sykepleier vil det nok ikke være noe problem i forbindelse med en lånesøknad at du ikke er fast ansatt. Dette er en av yrkesgruppene som nesten er garantert jobb. Det som kan være et problem er å få stort nok lån til å kunne kjøpe en bolig, spesielt i byene. Slik boligprisene er i dag er det tøft for enslige å komme inn på boligmarkedet. Et boliglån på +/- 1 mill. er det som kan være realistisk for deg å ha.

Jo men hvis foreldrene mine stiller som sikkerhet vil jeg ikke da kunne få mer i lån?

Dette er et spørsmål som går igjen når folk ikke har økonomi til å få det lånet de ønsker. Da kan det være greit å huske at en realkausjonist kun vil hjelpe deg i forhold til sikkerheten og ikke gjøre at du har mer penger til å betjene et lån med.

Spesielt hvis de stiller som medlåntakere, vil det vel neppe bli et problem? En venninne av meg tok nettopp opp lån med faren som medlåntaker, og da fikk hun låne så mye hun trengte, enda hun ikke har fast jobb. Hun kjøpte en leilighet på Kampen til 1 500 000 på rundt 35 kvm.

Da er det viktig at foreldrene faktisk skjønner hva de går inn på. De vil være like ansvarlig for hele gjelden som hovedlånetager. Det at de hefter for hele gjelden kan gjøre at de ikke har mulighet til å refinansiere sine egne lån eller kjøpe ny bolig. I steden for en slik løsning kan det være bedre å gi forskudd på arv i stedet hvis de har mulighet til det.

Skal foreldre inn som medlånetagere mener jeg at det bør være utsikter til at hovedlånetager skal klare lånet alene innen rimelig tid.

Skrevet

Du skal jo likevel klare å betale lånet, og det er jo utifrå det banken gir peikepinnen på 3 gonger brutto løn. Akkurat no er renta lav, men ein bør kunne tole ei renteøkning opptil 8 % innan kort tid.

Men om foreldra dine har økonomi til å hjelpe deg med lånet, får du nok meir ja.

Skrevet
Du skal jo likevel klare å betale lånet, og det er jo utifrå det banken gir peikepinnen på 3 gonger brutto løn. Akkurat no er renta lav, men ein bør kunne tole ei renteøkning opptil 8 % innan kort tid.

Men om foreldra dine har økonomi til å hjelpe deg med lånet, får du nok meir ja.

Jeg mener jo selv at jeg har anledning og klarer et større lån en på +- 1 mill. Og uansett...man får jo ingenting i Olso for det. Jeg vil jo fint klare å ha utgifter på +- 8000 kroner i måneden! Spørsmålet er om jeg får lån. Jeg har et kredittkort med 16000 som jeg driver å betaler ned. Vil det kunne ha noe å si når man søker om lån?? Ellers har jeg ca 16000 på BSU. Ikke mye, men alle monner drar:)

Skrevet (endret)
Jeg mener jo selv at jeg har anledning og klarer et større lån en på +- 1 mill. Og uansett...man får jo ingenting i Olso for det. Jeg vil jo fint klare å ha utgifter på +- 8000 kroner i måneden! Spørsmålet er om jeg får lån. Jeg har et kredittkort med 16000 som jeg driver å betaler ned. Vil det kunne ha noe å si når man søker om lån?? Ellers har jeg ca 16000 på BSU. Ikke mye, men alle monner drar:)

Kredittkort vil ha noe å si når du skal ta opp lån. Kredittkortgjeld er dyrt. Du bør etter min mening ikke søke på boliglån før du har bygget opp en god buffer. Som boligeier vil det fort dukke opp en del ekstra regninger. Hva skal du da gjøre hvis du ikke har en buffer å ta av? Veien er da kort til å bruke kredittkort, noe som er en veldig dyr løsning.

Du bør også ha spart opp omkostningene til boligkjøpet (2,5 % av kjøpesummen ved kjøp av selveierbolig).

Når du sier at du ikke vil ha noe problem med å klare et lån på 8.000,- i måneden, vet du egentlig hvor stort lån du har mulighet til å ha for denne summen? Mange banker deler opp et førstehjemslån i 2. Da vil du få et lån innenfor 75 eller 80 % av sikkerheten (kjøpesummen) og et ut over 75 eller 80 % av kjøpesummen. Hvis vi går ut fra et lån på 1 mill.:

lånet blir delt inn i et lån på 750.000,- med avdragsfrihet, innenfor 75 % av sikkerheten og et lån på kr 250.000,- ut over 75 % av sikkerheten med 10 års løpetid. Med en rente på 8 % på begge lånene (du bør tåle en rente på minst 8 %) vil det koste deg ca 8000,- i måneden (du får fradrag for renteutgifter slik at den reelle kostnaden vil bli noe mindre). Et lån på 1,5 mill med de samme forutsetningene som i forrige eksempel vil koste deg ca 12.000,- (her kan du også endre skattetrekket ditt pga. fradrag for renteutgifter).

Når en ser på hva en kan betale i måneden må en også se på faste kostnader som forsikringer, strøm, kommunale avgifter, telefon, bredbånd, NRK-lisens osv. I tillegg må det tas hensyn til de mer sjeldne utgifene som oppussing, bytte av bil, nye møbler, nye hvitevarer osv. Når du låner 100 % av kjøpesummen vil det ta en god stund før du har mulighet til å refinansiere (må da som regel innenfor 80 % av sikkerheten). Det er derfor viktig å ha en plan for hvordan finansiere de utgiftpostene jeg nevnte.

I tillegg vil de fleste gjerne ha mulighet til å kunne reise på ferie, ta en tur på byen, feire bursdager og høytider osv. Hvis en har bil må det også tas hensyn til vedlikeholdskostnader (må bilen på verksted flyr tusenlappene fort) og drivstoff.

Endret av Alison
Skrevet

Snakk med din lokale bank. Gjerne der andre i familien har bankforbinnelse (så lenge dei har eit godt forhold til banken)...det er min erfaring...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...