Gå til innhold

Hvor vanlig er det egentlig å skifte etternavn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som en oppfølger til emnet - når man endrer navn som ble lagt inn tidligere her i forumet - lurer jeg på hvor vanlig det faktisk er å ta mannens etternavn?

Det er vel tre muligheter:

1 - man beholder sitt eget etternavn

2 - man beholder sitt eget etternavn som mellomnavn og man tar hans navn i tillegg

3 - man tar mannens navn

(fins alternativet der han tar hennes også men det hører med til sjeldenhetene)

Dilemmaet mitt er vel at min tilkommende ønsker veldig at jeg skal ta hans navn. Men det føles helt feil for meg.

Forventes det at vi jenter skal ta vår kjæres etternavn? eller er dette noe som henger igjen fra "gamledager"?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min forlovede ønsker at jeg skal ta hans navn, men han skjønner hvorfor jeg ikke bare vil ta vekk mitt.

Jeg har prøvd å få han med på at begge har mitt som mellomnavn og hans som etternavn. Han er ikke interessert i å ta mitt navn.

Jeg tror jeg tar hans navn i tillegg.

Skrevet

Sønnen vår sitt etternavn er fra oss begge, mitt og hans etternavn. Både jeg og kjæresten min skal hete d etter vi er gift, så alle heter det samme. Jeg tar hans og han tar mitt og vi beholder vårt eget. Gleder meg til vi skal hete det samme alle tre :yvonne:

Men hva som er vanlig i dag, vet jeg ikke..

Skrevet

Jeg kommer til å ta hans etternavn, og mest sannsynlig kutte ut mitt pikenavn.

Gleder meg til vi skal ha samme etternavn - for meg kjennes det helt rett.

I forhold til hva som er mest vanlig så vet jeg ikke helt, av mine venner som er gift, så har vi alle varianter. Her er de variantene jeg kommer på at de har brukt:

Begge beholder sine etternavn uten å legge til noe

Hun bytter til bare hans

Hun bytter til sitt eget og hans

De bytter til et felles navn (dere to gamle, skrevet med bindestrek, der hennes er først, og hans sist)

Begge bytter til begges etternavn, med hans først, og hennes sist.

Skal ikke være lett:)

Om du ikke ønsker å bytte, så kan dere jo beholde deres egne etternavn, eller du kan legge til hans som mellomnavn?

Skrevet

Jeg og kjæresten har avklart at om vi en dag gifter oss, blir det fornavn, hans etternavn som mellomnavn, og mitt etternavn som etternavn. Det er kombinasjonen som høres best ut når man sier navnene. Må si jeg var overrasket, men veldig glad for det :)

Skrevet

Det er strengt tatt en fjerde mulighet som vi velger:

* Mannen beholder sine etternavn som mellomnavn og tar konas etternavn. Kona tar mannens mellomnavn og beholder sitt etternavn.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Prinsipielt synes jeg både at å skifte navn og ha to etternavn er skikkelig tullete. Svarstad Haugland, Harlem Brundtlang, Bing Bang og Larsen-Hansen er bare så utrolig... unødvendig.

Nå lever jeg ikke som jeg lærer, dessverre :ler: Jeg "måtte" ta mannens etternavn av forskjellige årsaker, og hadde ikke hjerte til å kutte ut mitt eget. Men til daglig bruker jeg bare hans, jeg gidder ikke styre med å hete en lang remse selv om jeg gjør det i passet.

Det viktigste for meg er at barna får mitt etternavn, ikke at jeg har det selv.

Hadde vi ikke vært i den spesielle situasjonen at jeg burde skifte navn, hadde jeg aldri i verden gjort det. Hva er galt med å hete det man heter, liksom?

Skrevet
Det er strengt tatt en fjerde mulighet som vi velger:

* Mannen beholder sine etternavn som mellomnavn og tar konas etternavn. Kona tar mannens mellomnavn og beholder sitt etternavn.

Kjenner noen som har gjort det også:)

Det er selvsagt "uendelige" muligheter - har også hørt om denne varianten (dette gjelder ikke selve paret, men hele familien):

Paret beholder sine egne etternavn, og tar ikke hverandres navn. Barn nr 1 hadde hennes som mellomnavn, og hans som siste navn, barn nr 2 hadde hans som mellomnavn, og hennes som siste navn:)

Som sagt, mange muligheter... :fnise:

Skrevet
Hva er galt med å hete det man heter, liksom?

Ingenting galt i å heter det man heter, men for meg personlig, så ønsker jeg veldig gjerne å hete det samme som mannen min. Jeg er veldig glad i mitt pikenavn, så det har ingenting med det å gjøre. Syns bare det er hyggelig at jeg og mannen heter det samme:)

Skrevet

Hmmm. hvis jeg og kjæresten gifter oss og en av oss bytter så får vi samme for og etternavn :fnise:

Skrevet (endret)
Prinsipielt synes jeg både at å skifte navn og ha to etternavn er skikkelig tullete. Svarstad Haugland, Harlem Brundtlang, Bing Bang og Larsen-Hansen er bare så utrolig... unødvendig.

Nå lever jeg ikke som jeg lærer, dessverre :ler: Jeg "måtte" ta mannens etternavn av forskjellige årsaker, og hadde ikke hjerte til å kutte ut mitt eget. Men til daglig bruker jeg bare hans, jeg gidder ikke styre med å hete en lang remse selv om jeg gjør det i passet.

Det viktigste for meg er at barna får mitt etternavn, ikke at jeg har det selv.

Hadde vi ikke vært i den spesielle situasjonen at jeg burde skifte navn, hadde jeg aldri i verden gjort det. Hva er galt med å hete det man heter, liksom?

Ingenting galt idet, det er derfor vi beholder våre navn. Men kanskje vi er litt "romantiske" når det kommer til dette, for vi gjør det som en gest til hverandre å ta hverandres navn. Folk må gjøre hva som er best for dem selv. ;)

Endret av Yvonne
Skrevet

Det er uaktuelt for meg å bytte etternavn. Kjæresten min vil gjerne at vi skal hete det samme, men da er det han som eventuelt må bytte navn og det kommer nok ikke til å skje.

Vi kommer også til å trekke lodd om etternavnet til fremtidige barn. :ler:

Skrevet

Jeg skal ta mannen min sitt etternavn, men beholder mitt eget som mellomnavn.

Synes det e mest riktig for meg. Vurderte å ikke beholde mitt pikenavn, men kom frem til at jeg ville savne det ! :)

Gjest Smaragd
Skrevet

Nå har vi ikke diskutert det så seriøst enda, men jeg kommer nok til å ta hans navn i tillegg til mitt, og barna våres vil få begge.

Han vil nok ikke ta bort sitt mellomnavn (som er morsnavnet) vil jeg tro, så da blir han hetende "Larsen Olsen" mens jeg og barna heter " Hansen Olsen".

Han bruker sjeldent sitt mellomnavn, så blir stort sett bare "Olsen" der.

(Blir mektig imponert om han, da den dagen kommer, velger å ta mitt navn som mellomnavn, isteden for morsnavnet.....)

Det er svært mange som har hans etternavn her vi bor, derfor vil vi gjøre det på denne måten.

Da er det liksom bare oss som hater denne kombinasjonen, og mitt navn er i tillegg bare under 100 i norge som har....

Barna våre vil få enkle navn, så de slipper "Rebekka Kristine Hansen Olsen"....

Skrevet

Når det gjelder hvor "vanlig" det er å skifte etternavn, aner jeg ikke noe om statistikk. Men mitt veldig bestemte inntrykk er ellers at det blir færre og færre som skifter navn jo eldre man blir. Det er jo bare logisk: har du hett Kari Hansen i 20 år, så kan du godt skifte det ut med Kari Olsen. Har du hett Kari Hansen i 40 år, og alle i jobbsammenheng kjenner deg som Kari Hansen, og alle gamle venner kjenner deg som Kari Hansen, så sitter det lenger inne å skifte.

For min egen del tenkte jeg at det ville vært flaut den dagen jeg skilte meg, å måtte skifte tilbake. Nå tenker jeg at det faktisk er en smule praktisk. Den dagen jeg dropper Gubbens etternavn vet jo alle at de ikke trenger å spørre hvordan ekteskapet går :hoho:

Men som sagt, alle gjør det som passer best for en selv. Men min personlige mening er at verden ville vært et enklere sted hvis man var født Hansen og ble hetende Hansen. Ikke at det har den store betydningen, men likevel. :ler:

Gjest Gjest_Viren_*
Skrevet

Jeg har tatt hans navn, og kuttet ut mitt pikenavn. Jeg gir meg beng i hva andre måtte gjøre, men jeg hadde ikke noe nært forhold til mitt etternavn (et -sen navn), mens hans er det under 100 som heter. Jeg hadde hatt 2 etternavn før (min mors og min fars) og kuttet ut min fars da jeg ble 18, for jeg synes det er så utrolig tungvint med to etternavn (jeg har dobbelt fornvan også, forøvrig).

Skrevet

Har alltid tenkt at eg skal beholde mitt namn, og kun det dersom eg skulle gifte meg nokon gong. Men det var før eg traff min kjære ;) Og no trur eg at eg kjem til å ta hans etternamn. Trur ikkje han tek mitt, det inneber at han må kutte ut sitt andre mellomnamn, eller ha to mellomnamn...

Begge sine etternamn er spesielle namn, med nær familietilknyting, så det er ikkje så lett å berre "kvitte seg med" dei. Hadde vore enklare om det var eit -sen-namn eller liknande ;)

Gjest Vinterbrud <3
Skrevet

Jeg skal ta hans og han skal ta mitt :) da heter vi det samme alle sammen (barna har nemlig begges etternavn).

At jeg skulle kutte ut mitt og bare ha hans var uaktuelt da jeg har et veldig sjeldent etternavn som det kun er vår familie i Norge som heter, han har et vanlig etternavn.

For hans del spiller det ingen rolle sier han, og han forstår godt tilknytningen jeg har til etternavnet mitt.

Hadde jeg hett Hansen tror jeg nok jeg lett hadde byttet bort navnet mitt.

Gjest Challabe
Skrevet

Det kommer veldig ann på hva man heter til etternavn synes jeg. Jeg hadde aldri bytta bort navnet mitt for å hete: Hansen, Nilsen, Johansen, Svendsen, Ludvgisen eller noen av de fæle navna der.

Skrevet
Hmmm. hvis jeg og kjæresten gifter oss og en av oss bytter så får vi samme for og etternavn :fnise:

Oi! :fnise: Da ville jeg nok prøvd å unngå å bytte ja :fnise:

Tenk om man er en Knutsen ... Og så gifter man seg med en Ludvigsen! Det er mange morsomme muligheter i det å bytte navn :fnise: Jeg skal ta hans navn som etternavn, beholder mitt pikenavn (ett av de, jeg har hatt to andre også som jeg ikke har lenger :fnise: ), og får dermed fire navn ... Det blir tungvint! Men mitt navn er veldig sjeldent (vi er under 30), og hans navn har lokale forankringer her vi bor, så det føles mest riktig. Barna våre må få begge navnene, mitt skal føres videre uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...