Gå til innhold

mulig å gå ned 15 kg på 6 mnd?

Anbefalte innlegg

Gjest Annemarthe
Skrevet

Hei!

jeg veier 88 kilo og er 166 cm høy.. Jeg skulle gjerne ha gått ned (minst) 15 kilo på 6 mnd og ha stramma opp en del! kan jeg klare det? Isåfall, hvordan? Jeg spiser nå ca 1300 kcal om dagen og trener 2-4 ganger i uka.. Vil det holde? Blir kjempetakknemlig for tips!!!

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_norah_*
Skrevet
Hei!

jeg veier 88 kilo og er 166 cm høy.. Jeg skulle gjerne ha gått ned (minst) 15 kilo på 6 mnd og ha stramma opp en del! kan jeg klare det? Isåfall, hvordan? Jeg spiser nå ca 1300 kcal om dagen og trener 2-4 ganger i uka.. Vil det holde? Blir kjempetakknemlig for tips!!!

vanligvis gir jeg aldri slankeråd, men utifra at du har en bmi på 31 så tenker jeg at du gjør rett i å ville bedre helsen din.

det som er mest utfordrende er ikke å gå ned i vekt, men å beholde den. jo flere dårlige slankevaner du tillegger deg, jo verre blir det å holde på vekten.

jeg tror det blir demotiverende,slitsomt og feil å leve på 1300 kalorier. jeg vet det fordi jeg har prøvd det selv i desperate stunder når jeg veide mer enn jeg gjør i dag. man ender opp med å risikere å komme i sparebluss(kroppen forbrenner ikke pga for lavt kaloriinnhold/fett) - og man tenker på mat dagen lang.

jeg hadde nok heller gått opp i kalorier(og hva du velger av mat er viktig)og økt treningsmengden. selv hadde jeg valgt rundt 16-1800 kalorier og trent 4-5 ganger i uken, fordi det likner mer på hva jeg gjør nå som jeg har normalvekt.

jeg spiser litt mer(2000 kcal ca)og trener 4 ganger i uken. mye lettere å holde på endringen.

det er ikke skadelig å gå ned 0,5 kilo i måneden, men jeg ville kanskje heller akseptert om det gikk litt saktere så lenge det går i riktig retning - og dette er et løp du kan leve med resten av livet.

noen får motivasjon av grete roede, andre av vg`s slankeklubb på nett - og andre av å gjøre det alene.

to ganger trening er nok alt for lite for vektnedgang, men det kan være lurt å starte forsiktig de første par månendene dersom man ikke har trent på lenge.

husk å trene både styrke og kondis for å ikke miste muskelmasse(styrke minst 2 ganger i uke). selv kan jeg anbefale spinning da dette gir lite belastningsskader.

Gjest Gjest_norah_*
Skrevet
vanligvis gir jeg aldri slankeråd, men utifra at du har en bmi på 31 så tenker jeg at du gjør rett i å ville bedre helsen din.

det som er mest utfordrende er ikke å gå ned i vekt, men å beholde den. jo flere dårlige slankevaner du tillegger deg, jo verre blir det å holde på vekten.

jeg tror det blir demotiverende,slitsomt og feil å leve på 1300 kalorier. jeg vet det fordi jeg har prøvd det selv i desperate stunder når jeg veide mer enn jeg gjør i dag. man ender opp med å risikere å komme i sparebluss(kroppen forbrenner ikke pga for lavt kaloriinnhold/fett) - og man tenker på mat dagen lang.

jeg hadde nok heller gått opp i kalorier(og hva du velger av mat er viktig)og økt treningsmengden. selv hadde jeg valgt rundt 16-1800 kalorier og trent 4-5 ganger i uken, fordi det likner mer på hva jeg gjør nå som jeg har normalvekt.

jeg spiser litt mer(2000 kcal ca)og trener 4 ganger i uken. mye lettere å holde på endringen.

det er ikke skadelig å gå ned 0,5 kilo i måneden, men jeg ville kanskje heller akseptert om det gikk litt saktere så lenge det går i riktig retning - og dette er et løp du kan leve med resten av livet.

noen får motivasjon av grete roede, andre av vg`s slankeklubb på nett - og andre av å gjøre det alene.

to ganger trening er nok alt for lite for vektnedgang, men det kan være lurt å starte forsiktig de første par månendene dersom man ikke har trent på lenge.

husk å trene både styrke og kondis for å ikke miste muskelmasse(styrke minst 2 ganger i uke). selv kan jeg anbefale spinning da dette gir lite belastningsskader.

uken kanksje:)

Gjest Annemarthe
Skrevet

Takk for rådene :) jeg håper liksom å gå ned 0,5 til 1 kg i uka da, og da er det jo mulig hvis jeg klarer det :)

Skrevet

Det er absolutt mulig, jeg har selv gått ned 20 kg de siste 6 mnd. :)

Gjest AnneMarthe
Skrevet
Det er absolutt mulig, jeg har selv gått ned 20 kg de siste 6 mnd. :)

Åh har du? :D Hvor mye veide du fra før, og hvordan gjorde du det??:):)

Gjest Gjest_anonym_*
Skrevet
Takk for rådene :) jeg håper liksom å gå ned 0,5 til 1 kg i uka da, og da er det jo mulig hvis jeg klarer det :)

Helt enig med Norah. Det er alfa omega å klare å endre livsstilen. Du må ikke gå i den fella å tenke at bare jeg holder ut i noen måneder med dette slitet så er det over. Slik du lever nå - under vektnedgangen må være noe sirka du klarer å leve med videre også:)

Derfor, spis MER enn 1300kcal om dagen, og ikke nekt deg noe, men vær meget bevisst på hva du putter i deg. Jeg anbefaler vektklubben.no, her kan du registerre maten og regne ut hvor mye du bør spise vs forbrenne i løpet av en uke. genialt, og det gjør at du ser at du kan unne deg litt kos f.eks i helga osv :)

Lykke til!

ps; jeg har gått ned 10kg på 6måneder, ikke like mye som ditt mål, men det er uansett kjempemotiverende å se at ting går i riktig retning og heller litt sakte, enn å gå ned 5 kg en måned og så gå opp igjen den neste fordi man sprekker.

Sett deg delmål, først 5 kg osv! ;)

Skrevet

Hei! du må nok spise mer ja. Hadde du gått på eks Grete Roede kurs ville du nok fått en meny på mellom 1600 - 1900, alt etter hvor aktiv du er.. Men regnestykket er enkelt, 500 kcal mindre per dag og du vil gå ned 0,5 kg i uka, et vekttap som er å anbefale for å greie å holde den nede etterpå. Lykke til :)

Skrevet
Hei!

Jeg er 160 høy og veide over 82 kg. Jeg begynte på grete roede og fikk en meny på ca 1400 kalorier pr dag, kombinert med trening 6-7 ganger i uken gikk jeg ned 18 kg på 6 små måneder og vekten har holdt seg sammen med de gode treningsvanene:) Du må nok trene mer enn 2 ganger pr uke for å oppnå vekttap. Grete Roede anbefaler å brenne MINST 1400 kalorier pr uke.

Et tips er å kjøpe seg en pulsklokke, det er både motiverende og nyttig å følge med hvor mye man brenner.

"ulempen" med trening er at man må øke trenings- intensiteten og lengden etterhvert som formen blir bedre for å brenne samme antall kalorier.

Lykke til!

Skrevet
Hei!

Hei;

Jeg har gjort underverker på egen vekt ved å spise lavkarbo og trene zumba. Sumba er kjempegøy og trener hele kroppen. Jeg trente hver dag i starten, og det ga kjempe resultater all over! fra Juli har jeg gått fra størrelse 46 til 40 ;)

Skrevet

Det går fint an, gikk selv ned 14 kg på 4 mnd og hadde lavere BMI enn deg. Trening, spise lite og ofte (og riktig!). Er 173, veide 89 kg og gikk ned til 75 kg.

Hadde etter 2 år gått opp igjen til 84 kg fordi jeg koste meg for mye. Er nå på vei ned igjen, men skal lenger ned denne gangen - 65 kg. Regner med å klare det i løpet av 6-8 mnd med samme metode.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...