Gå til innhold

Er Stevia forbudt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skulle kjøpe stevia på helsekosten, en damen bak disken sa det var blitt forbudt! Hvorfor det egentlig?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Linn_*
Skrevet
Skulle kjøpe stevia på helsekosten, en damen bak disken sa det var blitt forbudt! Hvorfor det egentlig?

Stevia har vært forbudt lenge. det er forbudt pga noe sukkermonopol på markedet. Det jobbes med et eu-direktiv som kan gi myndigheten rett til å blande seg oppi om du får lov til å dyrke dine egne matvarer og sånt.

Jeg er helt enig, det er helt skrudd.

Skrevet (endret)

Stevia er ikke godkjent for bruk til mennesker, men er lov å bruke som dyrefor(!). Sunkost selger det som dyrefor, så du kan prøve der..

Det er ikke godkjent som menneskemat i Europa fordi produsentene ikke kan bevise at det ikke er farlig.... men det brukes som søtningsmiddel i Asia. Japan bruker det feks som søtningsmiddel i Cola light..

Er nok mer markedskrefter som styrer her enn reelle næringsmiddelrisikoer. Sukker er avhengighetsskapende, det er ikke Stevia.. så sukkermogulene står i fare for å tape MYE penger dersom stevia blir brukt i stedet for sukker..

Det er jo litt rart at sukker som kan bevises som "farlig" og avhengighetsskapende er lovlig, mens stevia ikke er lovlig fordi de ikke kan bevise at det ikke er farlig..

Om stevia

Endret av thumbalina
Skrevet

Jeg kjøpte steviafrø på plantasjen, så du kan dyrke selv om du vil. Ble en fin liten plante, men bladene ga ikke noe særlig søtningseffekt med mindre du gnasket på dem. Det å søte te med dem funket for eksempel ganske dårlig. Ellers var jeg så mye bortreist at bestemoren min rakk å kaste den før jeg fikk fortalt henne at den var litt spesiell, så jeg vet ikke hvor stor osv den kunne blitt. Ialle fall: Plantasjen har frø.

Skrevet

TS

He he, takk for svar. Er vel ingen vits i å dyrke selv da, hvis de bladene likevel ikke funket som søtningsmiddel:)

Den sukkerindustrien tror jeg er ganske råtten.

TS

Skrevet
TS

He he, takk for svar. Er vel ingen vits i å dyrke selv da, hvis de bladene likevel ikke funket som søtningsmiddel:)

Den sukkerindustrien tror jeg er ganske råtten.

TS

Tror du må tørke bladene for at de skal være "ferdige" til bruk...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...