Gjest Gjest_bodil_* Skrevet 22. januar 2010 #1 Skrevet 22. januar 2010 Hei Min 8 mnd gamle hankatt skal snart kastreres. Hvilke forandringer i personligheten/oppførselen hans kan jeg vente meg etter inngrepet? God helg alle katte- og andre dyreelskere! Hilsen Bodil
Betina Skrevet 22. januar 2010 #2 Skrevet 22. januar 2010 Vår pus var seg selv lik også etter inngrepet. Det som forandret seg var at han sluttet å markere, ble mer rolig og mye mer kosete. Så egentlig bare positive ting som kom ut av det Lykke til
Arkana Skrevet 22. januar 2010 #3 Skrevet 22. januar 2010 Ingen av kattene våre, hverken hann- eller hunnkatter, har endret oppførsel etter kastrering.
Gjest Glør Skrevet 22. januar 2010 #4 Skrevet 22. januar 2010 Har hatt mange katter, og ingen av dem har endret personlighet etter kastrering. Det eneste som har endret seg er at kjønnsadferden er blitt borte, dvs streifbehov hos hanner og løpetidsgnål hos hunnkatter.
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2010 #5 Skrevet 23. januar 2010 Ingen av kattene jeg har vært borti har endret personlighet etter kastrering. Det eneste er vel at det er mindre hormonell oppførsel som markering med urin og skriking etter andre katter. Det er ingen grunn til å være redd for at du "ødelegger" katten din. Å kastrere er kjempeviktig for å hjelpe alle overskuddskattene som lider.
Gjest Syrin_Ulven Skrevet 24. januar 2010 #6 Skrevet 24. januar 2010 Når familien fikk katten kastrert var han roligere og snillere i noen uker før han gikk tilbake til vanlig, og fortsatte å gjøre det som var grunnen til at han blei kastrert.
Leo Skrevet 24. januar 2010 #7 Skrevet 24. januar 2010 Det betyr m.a.o. at han ikke i utgangspunktet ble kastrert fordi han skulle slutte å formere seg? Han ble t.o.m. kanskje kastrert da han var godt og vel voksen? Ulempen med å kastrere kjønnsmodne katter er nemlig at den kjønnsrelaterte adferden kan være så innlært at den ikke blir borte ved kastrering. Det hadde jo i og for seg ikke vært noe problem hvis vandring, revirmarkering, slåssing osv. hadde hatt positiv betydning for kattens trivsel og helse, men det har det jo ikke. Denne atferden har kun til hensikt å bevare arten og når katten uansett ikke er i stand til det, blir adferden meningsløs. (Også for katten bl.a. fordi luktsignalene den avgir ikke er "riktige"). Kastrering av unge dyr som ikke har rukket å venne seg til "kjønnrelaterte vaner" gir vanligvis ingen merkbar forandring.
Leo Skrevet 24. januar 2010 #9 Skrevet 24. januar 2010 Meg du sikta til? Ja, men det var spøkefullt ment fordi katten neppe fortsatte å formere seg?!?
Gjest Syrin_Ulven Skrevet 24. januar 2010 #10 Skrevet 24. januar 2010 Katten vår blei kastrert fordi den angreip voksne og barn, låg og lurte i buskene og hoppa på de som gikk forbi, satt klørne og tenna i de før han forsvant inn i buskene igjen. Han gav seg med det i ca 2-4 uker etter kasteringen før han begynte med det igjen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå