Gå til innhold

Vitenskapen og Gud

Gjest Hans72

Anbefalte innlegg

I tillegg til de drekte faktaene i Bibelen(arbeid og hvile, glede i hjertet og helse osv.), står det også en mengde livsvisdom i Bibelen, livsvisdom som "Den som øker sin kunnskap, øker sin smerte".

Det står også en god del interessante vitenskapelige fakta som vi først har kommet frem til i våre dager, som at barn bør få morsmelk i omtrent to år(dette sammenfaller med WHO sin anbefaling).

Endret av Hans72
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I tillegg til de drekte faktaene i Bibelen(arbeid og hvile, glede i hjertet og helse osv.), står det også en mengde livsvisdom i Bibelen, livsvisdom som "Den som øker sin kunnskap, øker sin smerte".

Det står også en god del interessante vitenskapelige fakta som vi først har kommet frem til i våre dager, som at barn bør få morsmelk i omtrent to år(dette sammenfaller med WHO sin anbefaling).

Nei, det er IKKE noe som først har kommet frem i våre dager. Det er ting som har vært allmenn kjent over hele verden så langt bak som det er mulig å se. Se min forrige post, den ummiddelbart før din post her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig har jeg alltid funnet glede i å øke min kunnskap. Og nytte. Det har aldri vært forbundet med smerte. Men jeg kan se for meg at de som prøver å bevare en religiøs tro, vil oppleve et visst ubehag ved kunnskap som står i motstrid med denne. Kanskje det er det det er henvist til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det motsatte av Guden din som trengte 6 dager på å skape universet og jorden og deretter, til tross for at han var GUD, trengte en hvilepause på en hel dag, så ja - det er tilfeldigheter. Jeg skal ikke påstå at jeg forstår hvorfor det er sånn, men når forklaringen din på hvorfor det er sånn har flere hull enn en sil så er det klart jeg ikke bruker den som bøtte. Jeg vet ikke om universet er som den er av en grunn, om det fantes en milliard univers før dette med forskjellige lover og regler som ikke fungerte og at den til slutt, ved en tilfeldighet, snublet over en løsning som faktisk fungerte - jeg vet bare med sikkerhet at boken din og guden din ikke stemmer overens med virkeligheten.

Hvis du ønsker å argumentere deisme så er det greit, men du argumenterer for en religion som gir like dårlige svar som alle andre religioner mennesker har skapt ut av frykt og mangel på forståelse.

Så da regner du ikke med at det var Jesu disipler som var de første kristne?

Disse var nemlig fryktløse, og fryktet ikke døden.

Har du en annen historie om hvem som startet det hele, som jeg ikke har hørt om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da regner du ikke med at det var Jesu disipler som var de første kristne?

Disse var nemlig fryktløse, og fryktet ikke døden.

Har du en annen historie om hvem som startet det hele, som jeg ikke har hørt om?

Peter fryktet døden. Var det ikke nettopp derfor han fornektet Jesus tre ganger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peter fryktet døden. Var det ikke nettopp derfor han fornektet Jesus tre ganger?

Det var før de fikk Den Hellige Ånd, slik Jesus lovte dem at de skulle få,etter at han var tatt opp til himmelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var før de fikk Den Hellige Ånd, slik Jesus lovte dem at de skulle få,etter at han var tatt opp til himmelen.

De var altså ikke kristne før den tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. levealder: Ja, 70-80 år er den vanligste levealderen nå i vår tid. Det har også, i alle år, vært forventet levealder for overklassen(de øvrige i samfunnet slet seg jo ut i ung alder, så det blir feil å ta dem med i statistikken).

Det som imidlertid er desto mer interessant, er det faktum at forventet levealder, selv med moderne teknologi, ikke vil overstige 120 år-akkurat som Bibelen sier.

Ellers: Dersom ikke disiplene og folk som hadde møtt Jesus(og overvært hans undre)var de første kristne, hvem var det da som var det, og hvordan foregikk misjonen rundt hele Romerriket(ja, det er nemlig et faktum at man, i løpet av noen få tiår(som tilfeldigvis også er tiden det tok disiplene å reise på misjonsreisene...)finner kristne grupperinger rundt hele Middelhavet, og i hele Romerriket?

Apostlene, og de øvrige første kristne, turde å drive misjonering(apostlene)og å tro på Kristus(både apostlene og de øvrige første kristne), til tross for at man i denne tiden risikerte dødsstraff for å være kristen. Dette gir dem som tror at NT er en eventyrbok større forklaringsproblemer enn oss som tror at Jesus virkelig var Guds sønn.

Og apropo meningheter, så er det jo litt interessant at Jesus nevner de 7 meninghetene, fra Den forfulgte meninghet til Den frafalne menighet, som jeg tidligere har nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som imidlertid er desto mer interessant, er det faktum at forventet levealder, selv med moderne teknologi, ikke vil overstige 120 år-akkurat som Bibelen sier.

Jeanne Calment ble 122.

Apostlene, og de øvrige første kristne, turde å drive misjonering(apostlene)og å tro på Kristus(både apostlene og de øvrige første kristne), til tross for at man i denne tiden risikerte dødsstraff for å være kristen. Dette gir dem som tror at NT er en eventyrbok større forklaringsproblemer enn oss som tror at Jesus virkelig var Guds sønn.

Hvordan det? Det viser bare at de trodde på det de forkynte. Det betyr slett ikke at de hadde rett Det er jo mange sekter også i moderne tid hvor man har opphøyd og tilbedt sektlederen på lignende måte, og gått villig i døden for dem. Betyr det at de hadde rett?

Og apropo meningheter, så er det jo litt interessant at Jesus nevner de 7 meninghetene, fra Den forfulgte meninghet til Den frafalne menighet, som jeg tidligere har nevnt.

Nå er det vel strengt tatt Johannes som snakker om de syv menighetene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det vil jeg si. De tilfellene hvor mennesker har trodd på forskjellig opphav er jo når etnisitetene har vært klart forskjellig (en stamme i Amazonas, husker ikke hvilken, mener f.eks. hvite mennesker stammer fra trær, mens alle indianere har et felles opphav).

Det er jo noe av det mest nærliggende i verden å se en bjørn og anta at den er i slekt med lignende bjørner. Det er på samme måte nærliggende å anta at, "jeg er menneske, du er menneske, skal se vi er i slekt om vi går langt nok tilbake". Om man ikke antar det, det er jo da man har forklaringsproblem. For om de ikke deler stamfar med oss - hvor kommer de fra da? Det er en grunn til at det er så mange "Adam og Eva" myter der ute.

Ja, jeg ser at du har et poeng, men SÅ åpenbar er da ikke likheten mellom arabere og jøder, at man umiddelbart kan vite dette? I dag vet vi at de i alle fall har samme geografiske opphav, noe man ikke uten videre kunne visst den gangen. Har du belegg for å hevde at man visste at f.eks. nordmenn og briter egentlig er samme folkeslag, forresten? Jeg vet nemlig om flere som faktisk har trodd at vi ikke er det, inntil de har fått sett vitenskapelig dokumentasjon på det motsatte.

Og igjen: Dersom araberne og jødene ikke ble adskilt slik Bibelen forteller, hvordan skjedde det da?

Vedrørende uttalelsen "Du snakker om Bibelen som om den skulle inneholde faktiske hendelser", vil jeg bare påpeke at den er, dokumentert, mer nøyaktig enn både greske og egyptiske historiske tekster, sånn historisk sett.

Endret av Hans72
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeanne Calment ble 122.

Hvordan det? Det viser bare at de trodde på det de forkynte. Det betyr slett ikke at de hadde rett Det er jo mange sekter også i moderne tid hvor man har opphøyd og tilbedt sektlederen på lignende måte, og gått villig i døden for dem. Betyr det at de hadde rett?

Nå er det vel strengt tatt Johannes som snakker om de syv menighetene.

De syv menighetene er like fullt et faktum, da.

Ja, de trodde helt kalrt på det de fokynnte, og ettersom de aller fleste av de første kristne også hadde møtt Jesus(i likhet med apostlene), er det sannsynelig at de hadde rett. ALLE kan umulig ha vært psykotiske, og bare innbilt seg miraklene.

Det er vel forresten sånn ca 120 år, ikke nøyaktig på året og måneden, går jeg ut ifra, og det er akkurat den alderen forskerne hevder at vi kan få med moderne medisin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel forresten sånn ca 120 år, ikke nøyaktig på året og måneden, går jeg ut ifra, og det er akkurat den alderen forskerne hevder at vi kan få med moderne medisin.

Du får håpe du ikke lever lenge nok til å måtte komme på en annen måte å bortforklare dette poenget når folk begynner å runde 130, 140 og 150.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De syv menighetene er like fullt et faktum, da.

Ja, de trodde helt kalrt på det de fokynnte, og ettersom de aller fleste av de første kristne også hadde møtt Jesus(i likhet med apostlene), er det sannsynelig at de hadde rett. ALLE kan umulig ha vært psykotiske, og bare innbilt seg miraklene.

Mennesker - og da i særskilt de som er medlemmer i personlighetskulter - tror det de ønsker å tro. Her er et eksempel på hvor mye det er mulig å tro på:

Det er ikke snakk om overlagt svindel, heller, for mestere og disipler nærer om hverandres tro. Det at disiplene har usvikelig tro på alt mesteren sier og gjør, er jo for mesteren bekreftelse på at alt han tar i blir til gull. Og for disiplene er det jo ikke så vanskelig å føye seg når de andre gjør det også.

Her er enda et eksempel, hvor mesterens tro på seg selv førte til en hovmodig utfordring, og som du ser står hovmot for fall:

Han trodde virkelig han skulle vinne den kampen. Men siden han slåss mot noen som ikke trodde på ham, gikk det som det gikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vedrørende Johannes åpenbaring og de syv menigheter: Det er verdt å merke seg at det står om at Gud vil ta liv Jesabel`s barn grunnet hennes livsførsel.

I dag er det dokumentert at barna hennes virkelig døde av pest, slik Bibelen taler om, og dermed at hun også eksisterte(og sansyneligvis også hadde en tvilsom livsstil). Hvordan gikk dette til, dersom Gud ikke var inne i bildet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedrørende Johannes åpenbaring og de syv menigheter: Det er verdt å merke seg at det står om at Gud vil ta liv Jesabel`s barn grunnet hennes livsførsel.

I dag er det dokumentert at barna hennes virkelig døde av pest, slik Bibelen taler om, og dermed at hun også eksisterte(og sansyneligvis også hadde en tvilsom livsstil). Hvordan gikk dette til, dersom Gud ikke var inne i bildet?

Jeg forstår ikke helt hva du skal fram til.

Uansett er dette skrevet i ettertid, noe som skulle gjøre det enkelt, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De var altså ikke kristne før den tid?

Jeg synes du skal lese Bibelen selv, så kan du finne et tidspunkt hvor du mener at kristendommen startet.

De som trodde at Jesus var Guds sønn,Kristus, de kunne selvfølgelig kalles kristne, ennå mens Jesus vandret på Jorden. Men deres trosretning ble kalt VEIEN.

Men det var ikke disse som startet kristendommen, det var det jo Jesus selv som gjorde, og han var ikke mye skvetten av seg.

Men de som mener at kristendommen ble startet på grunn av frykt, hvor har de det fra?

Og hvordan kunne det hjelpe på frykten at de lagde seg et eventyr?

Kanskje de av denne meningen kan gi et fornuftig svar på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jeg synes du skal lese Bibelen selv, så kan du finne et tidspunkt hvor du mener at kristendommen startet.

De som trodde at Jesus var Guds sønn,Kristus, de kunne selvfølgelig kalles kristne, ennå mens Jesus vandret på Jorden. Men deres trosretning ble kalt VEIEN.

Men det var ikke disse som startet kristendommen, det var det jo Jesus selv som gjorde, og han var ikke mye skvetten av seg.

Men Jesus selv fryktet da døden. "Om det er mulig, la denne kalk gå meg forbi". Visst etterfølges dette av, "men ikke som jeg vil, men som Du vil", men det betyr bare at han var modig, ikke at han var fryktløs. Om han ikke hadde kjent frykt hadde han ikke tatt opp dette i det hele tatt.

Men de som mener at kristendommen ble startet på grunn av frykt, hvor har de det fra?

Det er ikke riktig å si at Kristendommen ble startet på grunn av frykt, men i senere tid ble den ofte spredt med frykt. Dette faller imidlertid ikke på de første kristnes kappe, selv om selv Paulus advarer mot fortapelse.

Og hvordan kunne det hjelpe på frykten at de lagde seg et eventyr?

Kanskje de av denne meningen kan gi et fornuftig svar på det?

Eventyrene kommer gjerne i ettertid, etter at sektlederen er borte. Men de har nok trodd på Jesu krefter mens han fortsatt var i live også, mye på samme måte som dagens healere og deres trofaste flokk.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mann42: Er det slik å forstå at du er enig i at Paulus var en faktisk historisk person, og at hendelse han opplevde, fortalt i NT, er reele?

Ellers: Det er, uansett hvor skeptisk en er, en tanke interessant at Bibelen klarer å skille mellom uslett som er ufarlig, og farlig uslett. Den forteller også at ved førstnevnte type, skal ingenting gjøres, ved sistnevnte, skal den syke isoleres(slik syke i Bibelen skal).

Når begynte de med badehus, forresten? Husk at det faktum at de kunne noe om hygiene i Middeladeren, ikke betyr at de kjente til det på Jesu tid.

Det står også i Bibelen at man ikke skal spise skjell, som tidligere nevnt, noe som må anses som ytterst fornuftlg, akkurat som at man ikke bør spise flaggermus(ingen delikatesse).

Forresten: Av ren nysgjerrighet, og jeg vet at dette er et litt sært spørsmål, lurer jeg på hvor lenge, sånn omtrent, vannet ville blitt stående etter 40 dager og netter med piskende og konstant regn?

Endret av Hans72
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Jesus selv fryktet da døden. "Om det er mulig, la denne kalk gå meg forbi". Visst etterfølges dette av, "men ikke som jeg vil, men som Du vil", men det betyr bare at han var modig, ikke at han var fryktløs. Om han ikke hadde kjent frykt hadde han ikke tatt opp dette i det hele tatt.

Det er ikke riktig å si at Kristendommen ble startet på grunn av frykt, men i senere tid ble den ofte spredt med frykt. Dette faller imidlertid ikke på de første kristnes kappe, selv om selv Paulus advarer mot fortapelse.

Eventyrene kommer gjerne i ettertid, etter at sektlederen er borte. Men de har nok trodd på Jesu krefter mens han fortsatt var i live også, mye på samme måte som dagens healere og deres trofaste flokk.

Det er sikkert riktig at Jesus ikke lengtet etter døden, og helst ville slippe, om det var mulig. Han var tross alt fullt menneske her på jorden, og det står at han ble prøvet i alt.

Men han var offervillig for menneskenes skyld.

Men dette betyr ikke at kristendommen startet på grunn av frykt, som du ganske riktig gir uttrykk for.

Det er sikkert også riktig at mange har benyttet seg av Guds ord for å skape frykt, for derved å kunne utøve makt over sine offer.

Det ser en på de mange sekter som finnes verden over også i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mann42: Er det slik å forstå at du er enig i at Paulus var en faktisk historisk person, og at hendelse han opplevde, fortalt i NT, er reele?

Ellers: Det er, uansett hvor skeptisk en er, en tanke interessant at Bibelen klarer å skille mellom uslett som er ufarlig, og farlig uslett. Den forteller også at ved førstnevnte type, skal ingenting gjøres, ved sistnevnte, skal den syke isoleres(slik syke i Bibelen skal).

Når begynte de med badehus, forresten? Husk at det faktum at de kunne noe om hygiene i Middeladeren, ikke betyr at de kjente til det på Jesu tid.

Det står også i Bibelen at man ikke skal spise skjell, som tidligere nevnt, noe som må anses som ytterst fornuftlg, akkurat som at man ikke bør spise flaggermus(ingen delikatesse).

Forresten: Av ren nysgjerrighet, og jeg vet at dette er et litt sært spørsmål, lurer jeg på hvor lenge, sånn omtrent, vannet ville blitt stående etter 40 dager og netter med piskende og konstant regn?

Dette kan du jo tvære ut i det uendelige. Det spiller overhodet ingen rolle. Ditt grunnleggende premiss er at det kreves guddommelig intervensjon for alt mellom himmel og jord. Sunn mat, god hygiene, you name it. Gud må komme og fortelle de dumme menneskene at de ikke skal tukle med lik og pille seg i nesen etterpå. Bare tull, som vi vet, for alle kulturer som noen gang har eksistert, har funnet ut at vasking, det er en god ide. Etc, etc, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...