Maud Skrevet 22. januar 2010 #1 Skrevet 22. januar 2010 Skal i gang med å lage sushi nå. Men må jeg skylle og vaske risen før den kokes, for så å tørke et par timer? Eller går det greit og bare koke den som vanlig ris?
Pingting Skrevet 22. januar 2010 #2 Skrevet 22. januar 2010 Sushiris blir mye bedre og mye mer klissete når den blir skylt ordentlig og får stå i vann en stund. Jeg pleier å gjøre det ca. slik: - mål opp riktig mengde ris, ha i en bolle. Skyll 2-3 ganger (forsiktig når du slår ut vannet, de riskorna er flinke til å stikke av!) - etter å ha slått av mesteparten av vannet, gni kornene forsiktig mot hverandre (ikke mye, men prøv å gni over det som er i bollen) - skyll risen igjen. Gjemta til vannet er nesten klart. - ha risen i en sil, la stå i ca. 30 minutter - ha risen i riskoker/kjele, ha på vann (ca. like mye eller max 1/5 mer enn du har ris, det kommer an på hvor gammel risen er. Hvis den har begynt å bli litt gulaktig så kan du godt ha på litt mer vann) - la stå i minst 30 min, helst en time eller opp til 8 timer - kok fremgangsmåte stjålet herfra, det står det kokemetoder også.
tineline Skrevet 22. januar 2010 #3 Skrevet 22. januar 2010 Jeg bruker grøtris og koker den på slump. Blir klissete og fin. Skyller ikke, bare har i gryta med antatt riktig mengde vann (på grøtrispakka står jo bare oppskrift på grøt, ikke på koking av risen) og koker i vei. Kjenner etter på konsistensen underveis. Risen blir veldig fint klissete når den står og trekker med eddik-/sukkerblandingen etterpå. Lar den ofte stå kaldt en times tid før jeg former sushien.
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2010 #4 Skrevet 22. januar 2010 Jeg pleier å gjøre det ca. slik: - mål opp riktig mengde ris, ha i en bolle. Skyll 2-3 ganger (forsiktig når du slår ut vannet, de riskorna er flinke til å stikke av!) tips til det. Ha det i en sil fra starten av. Legg silen i en gryte eller skål ( så den hviler på kanten) og fyll med vann. Når du skal skylle flere ganger - løfter du bare opp silen, heller ut vann å fyller opp på nytt. Resultat = ingen løpske riskorn.
Pingting Skrevet 23. januar 2010 #5 Skrevet 23. januar 2010 (endret) tips til det. Ha det i en sil fra starten av. Legg silen i en gryte eller skål ( så den hviler på kanten) og fyll med vann. Når du skal skylle flere ganger - løfter du bare opp silen, heller ut vann å fyller opp på nytt. Resultat = ingen løpske riskorn. Hvorfor har jeg ikke tenkt på det? Så lurt!!! Endret 23. januar 2010 av Pingting
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå