Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal i gang med å lage sushi nå.

Men må jeg skylle og vaske risen før den kokes, for så å tørke et par timer? Eller går det greit og bare koke den som vanlig ris?

Skrevet

Sushiris blir mye bedre og mye mer klissete når den blir skylt ordentlig og får stå i vann en stund.

Jeg pleier å gjøre det ca. slik:

- mål opp riktig mengde ris, ha i en bolle. Skyll 2-3 ganger (forsiktig når du slår ut vannet, de riskorna er flinke til å stikke av!)

- etter å ha slått av mesteparten av vannet, gni kornene forsiktig mot hverandre (ikke mye, men prøv å gni over det som er i bollen)

- skyll risen igjen. Gjemta til vannet er nesten klart.

- ha risen i en sil, la stå i ca. 30 minutter

- ha risen i riskoker/kjele, ha på vann (ca. like mye eller max 1/5 mer enn du har ris, det kommer an på hvor gammel risen er. Hvis den har begynt å bli litt gulaktig så kan du godt ha på litt mer vann)

- la stå i minst 30 min, helst en time eller opp til 8 timer

- kok

fremgangsmåte stjålet herfra, det står det kokemetoder også.

Skrevet

Jeg bruker grøtris og koker den på slump. Blir klissete og fin. Skyller ikke, bare har i gryta med antatt riktig mengde vann (på grøtrispakka står jo bare oppskrift på grøt, ikke på koking av risen) og koker i vei. Kjenner etter på konsistensen underveis. Risen blir veldig fint klissete når den står og trekker med eddik-/sukkerblandingen etterpå. Lar den ofte stå kaldt en times tid før jeg former sushien.

Skrevet
Jeg pleier å gjøre det ca. slik:

- mål opp riktig mengde ris, ha i en bolle. Skyll 2-3 ganger (forsiktig når du slår ut vannet, de riskorna er flinke til å stikke av!)

tips til det. Ha det i en sil fra starten av. Legg silen i en gryte eller skål ( så den hviler på kanten) og fyll med vann. Når du skal skylle flere ganger - løfter du bare opp silen, heller ut vann å fyller opp på nytt. Resultat = ingen løpske riskorn.

Skrevet (endret)
tips til det. Ha det i en sil fra starten av. Legg silen i en gryte eller skål ( så den hviler på kanten) og fyll med vann. Når du skal skylle flere ganger - løfter du bare opp silen, heller ut vann å fyller opp på nytt. Resultat = ingen løpske riskorn.

:klaske:

Hvorfor har jeg ikke tenkt på det? Så lurt!!!

Endret av Pingting

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...