Maud Skrevet 22. januar 2010 #1 Skrevet 22. januar 2010 Skal i gang med Ä lage sushi nÄ. Men mÄ jeg skylle og vaske risen fÞr den kokes, for sÄ Ä tÞrke et par timer? Eller gÄr det greit og bare koke den som vanlig ris?
Pingting Skrevet 22. januar 2010 #2 Skrevet 22. januar 2010 Sushiris blir mye bedre og mye mer klissete nÄr den blir skylt ordentlig og fÄr stÄ i vann en stund. Jeg pleier Ä gjÞre det ca. slik: - mÄl opp riktig mengde ris, ha i en bolle. Skyll 2-3 ganger (forsiktig nÄr du slÄr ut vannet, de riskorna er flinke til Ä stikke av!) - etter Ä ha slÄtt av mesteparten av vannet, gni kornene forsiktig mot hverandre (ikke mye, men prÞv Ä gni over det som er i bollen) - skyll risen igjen. Gjemta til vannet er nesten klart. - ha risen i en sil, la stÄ i ca. 30 minutter - ha risen i riskoker/kjele, ha pÄ vann (ca. like mye eller max 1/5 mer enn du har ris, det kommer an pÄ hvor gammel risen er. Hvis den har begynt Ä bli litt gulaktig sÄ kan du godt ha pÄ litt mer vann) - la stÄ i minst 30 min, helst en time eller opp til 8 timer - kok fremgangsmÄte stjÄlet herfra, det stÄr det kokemetoder ogsÄ.
tineline Skrevet 22. januar 2010 #3 Skrevet 22. januar 2010 Jeg bruker grÞtris og koker den pÄ slump. Blir klissete og fin. Skyller ikke, bare har i gryta med antatt riktig mengde vann (pÄ grÞtrispakka stÄr jo bare oppskrift pÄ grÞt, ikke pÄ koking av risen) og koker i vei. Kjenner etter pÄ konsistensen underveis. Risen blir veldig fint klissete nÄr den stÄr og trekker med eddik-/sukkerblandingen etterpÄ. Lar den ofte stÄ kaldt en times tid fÞr jeg former sushien.
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2010 #4 Skrevet 22. januar 2010 Jeg pleier Ä gjÞre det ca. slik: - mÄl opp riktig mengde ris, ha i en bolle. Skyll 2-3 ganger (forsiktig nÄr du slÄr ut vannet, de riskorna er flinke til Ä stikke av!) tips til det. Ha det i en sil fra starten av. Legg silen i en gryte eller skÄl ( sÄ den hviler pÄ kanten) og fyll med vann. NÄr du skal skylle flere ganger - lÞfter du bare opp silen, heller ut vann Ä fyller opp pÄ nytt. Resultat = ingen lÞpske riskorn.
Pingting Skrevet 23. januar 2010 #5 Skrevet 23. januar 2010 (endret) tips til det. Ha det i en sil fra starten av. Legg silen i en gryte eller skÄl ( sÄ den hviler pÄ kanten) og fyll med vann. NÄr du skal skylle flere ganger - lÞfter du bare opp silen, heller ut vann Ä fyller opp pÄ nytt. Resultat = ingen lÞpske riskorn. Hvorfor har jeg ikke tenkt pÄ det? SÄ lurt!!! Endret 23. januar 2010 av Pingting
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere
Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nÄ