Gå til innhold

Alkohol en dag i uka..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nå begynt en sunnere og bedre livstil (bare 1 uke på vei foreløpig) Målet er å gå ned ca 5-6 kg før sommeren. Ligger normalt på 1400 - 1600 kcal om dagen, trener 2 ganger i uka og går istedet for å kjøre når det lar seg gjøre.

Problemet er at jeg hver helg fester enten fredag eller lørdag, blir ofte ganske mye alkohol da. ( kanskje 4-5 øl og + 2-3 drinker)

Lurer på om dette vil ødelegge slankeplanene mine, eller om jeg kan heller ha en "drikkedag" istedet for "Spisedag"?

Blir glad for alle tips og råd !

Videoannonse
Annonse
Skrevet

alkohol innholder veldig mye kalorier. det beste er om du kutter det ut mener nå jeg.

det er som om jeg skulle vært flink hele uka men fråtset i godteri en gang i uka....

drikkedag i steden for spisedag??? NEI

du må da spise ellers kan du risikere å ødlegge forbrenningen din. Hva er viktigst for deg? drikke hver helg eller være fornøyd med din egen kropp?

(bare lurer)

Skrevet

Alkohol inneholder mye kalorier ja, særlig øl. Når du først skal feste, kan du jo velge øl typer med færre kalorier, evt være bevisst på hvilke drinker du velger - nå er jeg ikke særlig kjent med drinker, men vil tro det er mye verre med en mohito/strawberry daiqury enn en gin-tonic..? og må du feste hver helg? hva med å bli med på festen annenhver helg? :)

Skrevet

Jeg tror nok heller hun mener at istedet for å kose seg med pizza og sjokolade en gang i helgen, koser hun seg med alkohol, eller? ikke at hun ikke skal spise i helgen:p

Jeg tror nok det ødelegger litt, men jeg tenker også at hvis du passer på å spise snt alle andre dager i uke er du jo flink unsett. Hvis du nekter deg selv alt, så er det jo lettere å falle ut åfordi det blir for strengt og kjedelig?

Skrevet

problemet med alkohol er at folk når de først har tatt en øl sammen med en gjeng ender det gjerne opp med flere en man planla...

personlig drikker jeg en gang i året og nyter det. Men jeg har lagt merke til folk rundt meg ofte følger med på drikke pressen når man først har tatt seg en øl

Skrevet
Jeg tror nok heller hun mener at istedet for å kose seg med pizza og sjokolade en gang i helgen, koser hun seg med alkohol, eller? ikke at hun ikke skal spise i helgen:p

Det er akkurat det jeg mener :jepp:

Men jeg tenker ihvertfall jeg skal prøve å begrense meg ganske kaftig med drikkingen! Er jo sant at jeg heller vil være fornøyd med meg selv og drikke litt mindre. Men er litt vanskelig, siden det er det sosiale høydepunktet i vennegjengen...

Gjest regine ii
Skrevet

Så vidt jeg skjønner så er kalorier kalorier, - uansett hva de kommer fra.

Hvis du tenker deg at du skal spise 500 kalorier til middag, så er det selvsagt sunnest å fordele dette på kjøtt/fisk, grønnsaker, salat etc. og ikke drikke en vinflaske i stedenfor. Samtidig så er jo kalorimengden den sammen.

Problemet når man drikker er vel ofte at man spiser MER i tillegg til alkoholen. Dvs. at du får både kaloriene fra alkohol, samtidig som du får flere matkalorier (og da gjerne av typen junk).

Jeg tror på konseptet med en spisedag - både for at man ikke skal bli sprø av alt som er forbudt og for å sørge for å "lure" kroppen litt ifht. vane med lite kalorier = forbrenningen settes ned.Hvordan man putter i seg de kaloriene (fast eller flytende) er vel sånn sett uproblematisk.

Skrevet (endret)

buttergirl. er jo ingen som nekter deg å gå ut. man klarer jo å være sosial uten alkohol. ihvertfall klarer jeg det. i tilegg husker man alt dagen etterpå:D

+ du sparer resten av kroppen for ikke fult så bra ting

Endret av estella87
Gjest Feline.
Skrevet

Jeg innbiller meg at det er "sunnere" å drikke rødvin enn øl og drinker, så har gått over til å heller drikke rødvin når jeg er ute:) Jeg tror du kan ha en drikkedag istedenfor en godtedag, så lenge du ikke skeier helt ut.. Prøv å telle hvor mange kalorier det blir per antall øl, og sammenlign med om du ville hatt en godtedag, slik at kaloritallet blir det samme? Så kan du velge selv om du vil ha spisedag eller drikkedag;)

Skrevet (endret)

Det beste er jo som de andre sier å ikke drikke alkohol dersom du skal ned i vekt. Men dersom du nå ikke vil "ofre" den goden, så kan du nok med fordel bytte ut ølen og drinkene med en tørr hvitvin.

Da det er ca 68kcal i per dl vin, mens øl har 37kcal per dl.

Eks. drikker du en flaske vin à 7dl får du i deg ca 476 kcal. Mens drikker du 5stk 0,5l øl får du i deg ca 925kcal. Og så kommer du i tillegg med 2-3 drinker med 40% sprit med 235kcal per dl og feks. brus til blandevann med 40kcal per dl bærer det raskt avgårde kalorimessig.

Den dagen du skal ut kan du jo tenke på å spise ting som du holder deg mett på lenge med lite kalorier, og ikke spise mye drittmat når fylla tar deg;)

Bedre med grønnsaker og kesam-dipp til snacks enn Chips O'hoy og rømmedipp;)

Tallene jeg har brukt i innlegget har jeg hentet fra vedlagte link:

http://www.doktoronline.no/qa/forum/21/qa545765.html

Endret av Sniktitt
Skrevet

Her må du nesten se hva som er viktig for deg.

Jeg er også på vei nedover, men jeg lar meg selv ta noen glass hvitvin + et par øl, siden jeg ikke er på slankern, men mer endrer livsstil til sunnere vaner og mat + trening. Jeg kommer ikke til å slutte å kose meg med vin, jeg vet at jeg skal sannsynligvis leve i mange år til, og den kosen er det viktig for meg å beholde.

Jeg tenker også på at jeg skal beholde denne nye livsstilen, samtidig som jeg koser meg med vin, ellers går det ikke. Jeg tror man må finne det man kan leve med lenge. Kan du leve med å fjerne noe som har en slik "verdi" for deg f.eks med det sosiale pga at du er på slankern.. Men hva når du har kommet ned til vekten du vil ha og er "ferdig" slanket? Vil du da tillate det deg igjen ? Fordi det er også hardt det å holde vekten.

Hvis du drikker hver helk, sats på alternativer med lavere kcal, og spis en sunn middag før du begynner slik at du ikke gafler i deg potetgull etc. Drikk også mye vann, så slipper du bli fysen på kebab og hamburger etterpå...

FInn noe du kan leve med samtidig som du slanker deg =)

Gjest regine ii
Skrevet
FInn noe du kan leve med samtidig som du slanker deg =)

AMEN!!

Dette er kjempeviktig, fordi det er den enkleste måten å fortsette slankingen på!

Skrevet

Enig med Mir :) Jeg har riktignok aldri slanket meg, men har lagt om til et sunt kosthold over tid. Og både samboern min og jeg har gått litt ned i vekt pga det (og merker det enda bedre i perioder hvor kosten av ulike grunner blir enda lettere), selv om vi tar oss en øl eller et glass vin både to og tre dager i uka (og ofte mer enn ett glass også). Det er totalen som teller, og det er viktig å finne en helhet som fungerer over tid, selv om en ikke lever perfekt. For tiden drikker jeg sjelden og savner ikke alkohol, men jeg hadde ikke villet nekte meg det i sosiale sammenhenger osv. Det er mye lettere å gi opp også, om en kjører et løp som blir for strengt og lite lystbetont (med det mener jeg ikke at man må drikke for å ha det hyggelig, men når det er ting en gjerne vil beholde i livet så er det ikke bare å droppe det). Det er nok også sjelden en er overvektig FORDI en drikker (moderat/lite), så prøv nå endelig med maten først.

Når det er sagt, så går det jo an å prøve å "vri" vennegjengen inn på andre sosiale happenings også, enn at en må drikke sammen hver helg. Men det er kanskje litt aldersavhengig.

Gjest Gjest_antibac_*
Skrevet

Alkohol er FY-FY! Jeg liker veldig godt å gå ut selv, og drikke 9-10 pils på en kveld. Det hjelper IKKE hvis man også fokuserer på trening og sunt kosthold, derfor har jeg droppet å drikke. Jeg tar meg kun en pils hvis det er fest, og jeg klarer meg flott med det. Har som mål at det skal være slik resten av livet mitt da, siden jeg driver med en livsstilsendring, men vet jo aldri hva som skjer.

Da jeg begynte med en sunnere livsstil kutta jeg ikke ut alkoholen, og jeg gikk ned i vekt så sykt treigt. Etter hvert kutta jeg ut alkoholen også, og jeg gikk ned 1 kg i uka. Det hjelper virkelig å drite i å drikke altså, men det kommer veldig an på hva du tror du vil gjøre senere i livet. Det er godt mulig at du legger på deg igjen hvis du går tilbake til gamle vaner som alkoholen.

Skrevet

Takk for mange gode svar ! Har bestemt meg for at jeg skal fortsette å drikke litt, men maks 3 glass rødvin, og ingen ting annet.

Vet at det er masse kalorier i dette, men da får jeg heller ta en ekstra lang joggetur før jeg går ut :)

Skrevet

Jeg mener at man må kunne kose seg, derfor går jeg ut veldig ofte. Men når det kommer til slanking er alkohol ALDELES ikke å anbefale. Det er ikke kaloriene som utgjør forskjellen, selvom de er ille nok i seg selv. Det som er problemet er at når alkoholen skal brytes ned prioriterer kroppen å kvitte seg med giften før den gjør andre ting. Dvs at man nesten slutter å forbrenne fett. Ergo burde du ikke bytte ut spisedag med drikkedag. For all del, kos deg med alkohol, bare ikke på slanking.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...