Gjest nitsirk Skrevet 22. januar 2010 #1 Del Skrevet 22. januar 2010 Det er ikke mange årene siden jeg ble oppmerksom på Karl Ove Knausgår som forfatter. Den dagen han han figurerte med navn og et lite bilde i min lokalavis, så jeg i samme sekund at dette var ikke "en eller annen"i familien Knausgår, men sønn av min lærer på ungdomsskolen. Nå så mye omtalt i sønnens Mim Kamp-bøker. Kai Åge Knausgår ble min lærer da jeg begynte i 7 klasse 1968 på Tromøya. Den gang var han ca 24 år. Forholdet lærer/elev var ikke så personlig og lettvint da som nå. Jeg visste ikke mye om min lærer, men han var den jeg satt mest pris på i min skolehverdag. En stor, rolig, blid og sympatisk lærer med kraftig hårmanke, skjegg, og de blåeste øyne, som sønnen også refererer til etpar ganger.(Og nei, det var ikke "forelsket i lærer" situasjon.) Da jeg hadde lest Min Kamp 1, satt jeg igjen med blandede følelser. Sønnens beskrivelser av sin far, sin oppvekst og opplevelser gjør meg både trist og ikke så lite overrasket. Min lærer viser seg altså å være en helt annen enn det jeg hadde trodd, og livet han levde fikk en tragisk utgang. Dette bare noen tanker jeg gjør meg, midt oppi de heftige debattene som pågår om Karl Ove Knausgårs "utlevering" av familiemedlemmer. Kanskje best jeg ikke fortsetter med Min Kamp 2. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2010 #2 Del Skrevet 22. januar 2010 Ikke ta det så personlig. Som lærer og medmenneske VAR han garantert en flott person. Du må huske på at som forelder er man en helt annen, og man oppfattes forskjellig fra person til person. At Knausgård hadde et slitsomt forhold til sin far som du kjenner/kjente, vil ikke forandre noe for deg! ELLER ditt forhold til faren, om du skulle treffe ham igjen. (Hvis han lever da, jeg har ikke lest bøkene) Jeg har en slik far, et notorisk svin. Av verste sort. Hele bygda elsker ham! Det synes jeg er ok. Han ER jo hyggelig, mot dem! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nitsirk Skrevet 22. januar 2010 #3 Del Skrevet 22. januar 2010 Det er nok som du sier at jeg ikke må ta det personlig. At du selv har en far du sier er et notorisk svin, men som hele bygda elsker, syns jeg du er sjenerøs som sier at det er ok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Loewe Skrevet 22. januar 2010 #4 Del Skrevet 22. januar 2010 Nå er det viktig å huske på at Knausgård slettes ikke kommer med noen objektiv sannhet her selv om forfatteren selv påberoper seg å ha forsøkt å sett "virkeligheten uten filter". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Larsern Skrevet 22. januar 2010 #5 Del Skrevet 22. januar 2010 Hvordan er denne boken egentlig? Bra, dårlig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nitsirk Skrevet 22. januar 2010 #6 Del Skrevet 22. januar 2010 ja, jeg syns boka var verd å lese, det fordi forfatterens far var min lærer. Jeg var nysgjerrig, og boka satte igang ulike følelser hos meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Loewe Skrevet 22. januar 2010 #7 Del Skrevet 22. januar 2010 Jeg er omtalt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå