Arwen Skrevet 1. september 2003 #21 Skrevet 1. september 2003 Men må man ha magebelte i smoking da? Mener å huske at jeg har sett smoking med vest under.. Ikke meningen å spore av, unnskyld unnskyld
VesleBråka Skrevet 1. september 2003 Forfatter #22 Skrevet 1. september 2003 Du har så rett så rett, Arwen. smoking jakker og smoking vester Når jeg tenker meg om, så sa også min kjære at man ikke MÅ ha magebelte til tux'en. Tux er ikke så ille egentlig, ivertfall ikke på de bildene over. Det er nok jeg som er opphengt i magebelter.. tenker på menn som har litt mage, og så skal man snurpe et rosa bånd rundt.. tenk om alle kvinner måtte gå med en stor rosa sløyfe "se her!" rundt den kroppsdelen de er minst fornøyd med (Jeg leste et sted at menn SKAL ha suspenders/seler og ikke belte, buksene henger slaskete med belte..)
Gjest Anonymous Skrevet 1. september 2003 #23 Skrevet 1. september 2003 Sakset dette fra www.fernerjacobsen.no Når det står kjole/hvitt eller smoking på invitasjonen Mange har meninger om hvordan disse antrekkene skal bæres og noen regler finnes det også. Under følger en liten guide til deg som er i tvil. Kjole og Hvitt ("Tails" på engelsk) - Sort snippkjole med tilhørende benklær, som skal være så høye i livet at vesten overlapper dem. Benklærne skal verken ha beltestropper eller oppslag. - Hvit vest, hvit sløyfe og hvitt lommetørkle i høyre brystlomme. - Sort vest og sort sløyfe benyttes kun når kvinner ikke er tilstede. - Sorte, lette strømper, helst så lange at de dekker leggen. - Lakksko med en tynn og nett lærsåle. Smoking ("Dinner Jacket", "Tuxedo" eller "Black Tie" på engelsk) - Fargen skal være sort eller "midnight blue". - Dobbelt- eller enkeltspent jakke (1, 2 eller 3 knapper). - Ulike typer slag går an trukket med silke eller acctat. - Benklærne skal være uten beltespenner og oppbrett. - Vest eller cummerbund (magebelte) benyttes kun til enkeltspent jakke. - Skjorten kan ha knekksnipp eller tradisjonell snipp. I dag er den tradisjonelle snippen den mest moteriktige. - Skjorten kan ha hull i brystet til egne knapper, men kan også ha skjult knepping. - Sløyfe og cummerbund bør ut fra dagens motebilde helst være sorte eller midnight blue. Ikke uten grunn omtales antrekket på engelsk som "Black Tie". - Hvitt lommetørkle skal være på plass i høyre brystlomme. - Strømpene kan være sorte, eventuelt midnight blue, og med god lengde. - Helst lakksko, men sorte kalveskinnssko blir stadig mer akseptert. Skoene bør ha en nett såle.
zala Skrevet 1. september 2003 #24 Skrevet 1. september 2003 Smoking er flott og viser "klasse" (uten magebelte) med sort, selvknytt sløyfe! Ja takk!!!
Arwen Skrevet 1. september 2003 #26 Skrevet 1. september 2003 Min forlovede skal nemlig ha smoking, men magebelte er uaktuelt av de samme grunnene som veslebråka nevnte.
Gjest Tex Skrevet 1. september 2003 #27 Skrevet 1. september 2003 Ukorrekt å bruke etter kl 17.00 i følge tradisjonen skal sammenkomsten være ferdig kl 17.00 eller så skal de i sjakett bytte klær. Ehh... Vet ikke om du fikk skikkelig leseopplæring jeg, men det står da vitterlig i en vielse...
VesleBråka Skrevet 1. september 2003 Forfatter #28 Skrevet 1. september 2003 Jeg slenger på med det samme at smoking ikke skal brukes i kirke, leste det i et norsk brudeblad. Det er partyantrekk, ikke passende i kirkelige sammenhenger. Ikke at jeg tror noen reagerer på det..
Snurre Skrevet 1. september 2003 #29 Skrevet 1. september 2003 Ehh... Vet ikke om du fikk skikkelig leseopplæring jeg, men det står da vitterlig i en vielse...
VesleBråka Skrevet 1. september 2003 Forfatter #30 Skrevet 1. september 2003 Snurre: i Norge er det vel starten på festlighetene som bestemmer antrekket, som jeg tror Tex mener. Gifter man seg kl 13 -> sjakett kl 18 -> smoking. Jeg vet ikke hvordan det er i england, men jeg innbiller meg at et formiddagsbryllup hvor menn har sjakett og damene drakt + hatt, så er det ikke noe party om kvelden. Jeg kan ikke egentlig tenke meg at man skifter. Husker ikke helt fra Dianas bryllup jeg, den gjengen har vel både sjakett og smoking og kan skifte hvis etiketten krever det..
nessi Skrevet 2. september 2003 #31 Skrevet 2. september 2003 HJELP sier nå jeg........ kan ikke skjønne at det er så veldig viktig hva folk har på seg. Jeg er mere opptatt av at folk skal føle seg vel og kose seg i bryllupet mitt jeg, enn at de har akkurat de og de klærne. De aller fleste (iallefall alle i våre familier og våre venner) pynter seg da når man skal i bryllup. Kan skjønne at noen vil ha en viss stil, men på noen virker det som om det tar litt overhånd. Kjæresten min skal ha mørk dress, og vi er ikke redd for at han skal virke mindre pynta enn andre menn i mørk dress den kvelden. Det er jo uansett brudeparet som får fokusen.
ringblomst Skrevet 2. september 2003 #32 Skrevet 2. september 2003 Selv skrev vi mørk dress i invitasjonene våre, synes det er greit at det står på for de som er usikre på hvor pyntet det kommer til å være. Selv kommer jeg likevel ikke til å heve brynet hvis noen kommer i lys dress el.l, det viktigste er selvfølgelig (for oss alle) at gjestene kommer .
cappocino Skrevet 2. september 2003 #33 Skrevet 2. september 2003 Vi har skrevet mørk dress/smoking, vet at noen har bare dress og noen bare smoking :o Uansett så får de velge hva de vil ha på seg, de kommer i finstasen uansett. Men Tex; du skrev: Ellers ser det slik ut: galla sjakett / smoking mørk dress pent antrekk daglig antrekk grilldress Vi fikk "streng" beskjed fra damen på Brudekjolen om at sjakett likestillles med mørk dress. Dersom brudgommen har sjakett kan ikke gjestene ha smoking. Vi kommer ikke til å bry oss om det. Brudgommen blir uansett den fineste i sjaketten....
Gjest Muppi Skrevet 2. september 2003 #34 Skrevet 2. september 2003 Vi kommer til å skrive smoking/kjole og hvitt. Da er det pyntet men damene kan fortsatt velge om de vil ha fotsid kjole eller litt kortere.
zala Skrevet 2. september 2003 #35 Skrevet 2. september 2003 Så vidt jeg vet er "kjole og hvitt" det samme som galla og da skal damene ikke bare ha lang kjole, men også hvite lange hansker. En liten kuriositet, bare... Smoking er derimot ett hakk under kjole og hvitt og der holder det at damene har lang kjole. Kort kjole er cocktail eller mørk dress. I dresskode møsrk dress kan også damene ha kjole til leggene. Jeg synes kotyme er spennende og sier ikke dette for å tråkke noen på tærne, bare fordi jeg liker emnet. :D
VesleBråka Skrevet 2. september 2003 Forfatter #36 Skrevet 2. september 2003 Ah, nå kommer dameantrekk også på banen! Jeg liker godt å lese Miss Manners på MSN, hun er en klara klok på kotyme. Jeg så en engelsk webside om temaet en gang.. 1Kjole og hvitt - Damer lang kjole m/hansker 2 Smoking - Damer lang kjole u/hansker (kveld) 2 Sjakett - Damer drakt med hatt (dag) 3 Mørk dress - Damer alle skjørtelengder Cocktail - snerten knelang kjole Jeg skal finne den websiden når jeg kommer hjem, for der sto dem om alt fra farge på strømpene til damene i de forskjellige kleskodene, til hvilke sko og tilbehør og stoff osv som passer.
Gjest Anonymous Skrevet 3. september 2003 #37 Skrevet 3. september 2003 Her kommer lenkene mine for kleskode skikk og bruk for de fleste anledninger: http://www.frislid.no/goderad_kler.php http://www.turotailor.fi/en/dressing_guide...r_men/puku.html
Snurre Skrevet 3. september 2003 #38 Skrevet 3. september 2003 Snurre: i Norge er det vel starten på festlighetene som bestemmer antrekket, som jeg tror Tex mener. Gifter man seg kl 13 -> sjakett kl 18 -> smoking. Jeg vet ikke hvordan det er i england, men jeg innbiller meg at et formiddagsbryllup hvor menn har sjakett og damene drakt + hatt, så er det ikke noe party om kvelden. Jeg kan ikke egentlig tenke meg at man skifter. Husker ikke helt fra Dianas bryllup jeg, den gjengen har vel både sjakett og smoking og kan skifte hvis etiketten krever det.. Den tok jeg :D , men hun er jo så opptatt med at ALT skal være riktig. Norge har egentlig ikke en sjakett tradisjon, da jeg sjekket opp i dette var det to forskjellige tradisjoner på dette området: den engelske og den amerikanske (finnes det flere ?). I Norge er det vel mer tradisjon med bunad eller dress påkledning. I følge disse (engelske og amerikanske tradisjoner) er det like mye et overtramp å gå med sjakett etter kl.... 17 ? som om noen ved en "feil", tok på seg smoking. Det var egentlig dette jeg skulle frem til, "noen ganger lønner det seg å gå med store sko". Neste gang er det en selv som tar feil.
Snurre Skrevet 3. september 2003 #39 Skrevet 3. september 2003 HJELP sier nå jeg........ kan ikke skjønne at det er så veldig viktig hva folk har på seg. Jeg er mere opptatt av at folk skal føle seg vel og kose seg i bryllupet mitt jeg' date=' enn at de har akkurat de og de klærne. De aller fleste (iallefall alle i våre familier og våre venner) pynter seg da når man skal i bryllup[/quote'] VELDIG ENIG !!! Vi skal ha galla, men hadde noen kommet med lysebrun dress så hadde ikke det hatt noen betydning. Hovedsaken er at personen kommer, brudeparet koser seg, det samme med gjestene og at kvelden blir vellykket selv om en person er litt mer "synlig" :D i sin sjokoladefarget dress. Har en kamerat som ikke liker å pynte seg så veldig, liker best skinn og smykkepynting på steder som en ikke trodde smykker kunne henge. Tror ikke han kommer i pingvindress, men han er nok fin på sin måte uansett 8) 8) 8)
Gjest Tex Skrevet 3. september 2003 #40 Skrevet 3. september 2003 Den tok jeg :D , men hun er jo så opptatt med at ALT skal være riktig. Du vet, noen av oss har klasse, andre ikke.... :blunke:
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå