VesleBråka Skrevet 1. september 2003 #1 Del Skrevet 1. september 2003 Vil ikke ødelegge andre tråder, derfor lager jeg egen. Jeg har sett forskjellige kleskoder for nivå av formalitet på nett, derfor spør jeg om deres? Mest uformelt nederst, selvkomponerte utelatt (grilltøy hvis man har grillfest osv. "grilldress" hehe) Galla (white tie) Smoking (black tie) Mørk dress Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MrsL Skrevet 1. september 2003 #2 Del Skrevet 1. september 2003 Eneste kleskode jeg har er "pen i tøyet"!!! Har en bror som lurte på om han måtte kjøpe seg svartdress. Da sa jeg om du skal kjøpe noe nytt til bryllupet så gå til anskaffelse av noe pent som du VET du vil bruke ved senere anledning også. Ikke bruk mange tusen kroner på et antrekk du bare vil bruke denne ene gangen for så å henge i skapet!! Det er nå min mening Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nessi Skrevet 1. september 2003 #3 Del Skrevet 1. september 2003 Jeg har ikke helt bestemt meg for om vi skal bruke "mørk dress" eller "pent antrekk" som kleskode i vårt bryllup enda. Jeg vet at alle våre familiemedlemmer og venner vil pynte seg med det fineste de har uansett. Har et par kamerater jeg vet ikke liker å gå i dress, og disse er egentlig like fine når de kommer i pen bukse og skjorte. Kommer derfor muligens til å bruke "pent antrekk". Galla er helt utelukket hos oss. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arwen Skrevet 1. september 2003 #4 Del Skrevet 1. september 2003 Vi kommer til å skrive pent antrekk, ingen skal trenge å få en hel masse ekstrautgifter fordi vi skal gifte oss. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 1. september 2003 #5 Del Skrevet 1. september 2003 Vi vil antakelig ha mørk dress som kleskode i bryllupet. For meg innebærer det at folk kan stille i sine helt vanlige sorte dresser (eller grå) og damene kan stille i bunad eller selskapskjole. Jeg skal selvsagt ha brudekjole og mannen min skal ha sjakett, og vi ønsker ingen i smoking. Med mørk dress som kleskodeks, vil det være overtramp dersom noen stiller i smoking. Ellers ser det slik ut: galla sjakett / smoking mørk dress pent antrekk daglig antrekk grilldress Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 1. september 2003 #6 Del Skrevet 1. september 2003 Har en bror som lurte på om han måtte kjøpe seg svartdress. Da sa jeg om du skal kjøpe noe nytt til bryllupet så gå til anskaffelse av noe pent som du VET du vil bruke ved senere anledning også. Ikke bruk mange tusen kroner på et antrekk du bare vil bruke denne ene gangen for så å henge i skapet!! Tror du ikke broren din kan kome til å få bruk for en slik dress ved noen annen anledning i livet...? Konfirmasjoner barnedåp andres bryllup begravelser .........?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 1. september 2003 Forfatter #7 Del Skrevet 1. september 2003 Enig med Tex, at en bror kjøper seg en svart dress trenger ikke å være forferdelig, det er vel nettopp takket være slike anledninger mange menn har pendress i skapet. Og jeg kan ikke forstå at en svartdress ikke kan gjenbrukes, noe annet hadde det vært hvis han skulle investert i smoking eller sjakett. Smoking er ikke så ofte brukt her til lands, og ivertfall ikke sjakett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snurre Skrevet 1. september 2003 #8 Del Skrevet 1. september 2003 Med mørk dress som kleskodeks, vil det være overtramp dersom noen stiller i smoking. Ellers ser det slik ut: galla sjakett / smoking mørk dress pent antrekk daglig antrekk grilldress Faktisk så er det slik at smoking er i en egen kategori som kommer mellom sjakett og mørk dress. Vil ikke akkurat kalle det overtramp å komme i smoking, da det er vanlig at gjestene går i smoking/mørk dress hvis brudgommen skal ha sjakett. Han blir i så fall ekstremt overpyntet i forhold til gjestenes kleskode, med sjakett. :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 1. september 2003 #9 Del Skrevet 1. september 2003 Tror det er forholdsvis vanlig å ha mørk dress/smoking. Det har litt med hvor pyntet damene kan være også - og de liker ofte pynte seg litt mer... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pip Skrevet 1. september 2003 #10 Del Skrevet 1. september 2003 ...men må man virkelig skrive på invitasjonen at gjestene bør komme i 'pent antrekk'? Jeg har sagt det før, og sier det igjen: Jeg har vært i en del bryllup, og har ennå ikke opplevd at det står noe sted hva jeg skal ha på meg! Men det har da ikke medført at jeg har tatt på meg det styggeste jeg har... Skjønner ikke hva man frykter - alle tar jo på seg det fineste man har når man skal i bryllup! Må også si at i mitt eget bryllup så gikk jeg da ikke rundt og vurderte gjestenes klær, for å se om de var fine nok... Hadde andre ting å tenke å den dagen! Poenget: La gjestene få komme slik de vil, uten å føle at de må kjøpe seg smoking eller gallakjole for å være 'gode nok' til å komme i bryllupet ditt... Ellers tenker jeg at Tex sin 'rangering' av antrekkene stemmer jeg, gitt! PS: Må bare nevne at min mann gifta seg i dress, fordi han (jeg også forsåvidt) liker det mye bedre enn alle alternativene... Så sånn er vi - mer opptatt av trivsel enn skikk og bruk, gitt! :o (JA, tenke seg til - de fleste mannlige gjestene hadde samme antrekk som brudgommen! Skjønner ikke åssen vi overlevde! Hehe...) Man er så forskjellige, da. Og det syns jeg man skal ta hensyn til, også når man inviterer i bryllup. Du inviterer mennesker som den de er - ikke som små blåkopier av deg selv (og din klesstil)... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 1. september 2003 #11 Del Skrevet 1. september 2003 Faktisk så er det slik at smoking er i en egen kategori som kommer mellom sjakett og mørk dress. Vil ikke akkurat kalle det overtramp å komme i smoking, da det er vanlig at gjestene går i smoking/mørk dress hvis brudgommen skal ha sjakett. Han blir i så fall ekstremt overpyntet i forhold til gjestenes kleskode, med sjakett. :-? Faktisk så er det slik at smoking er er aftenantrekk det er ukorrekt å bruke i en vielse før klokken 17. Sjakett er smokingens formiddagsutgave, og således ukorrekt å bruke i en vielse etter kl 17. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MrsL Skrevet 1. september 2003 #12 Del Skrevet 1. september 2003 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 1. september 2003 Forfatter #13 Del Skrevet 1. september 2003 Og da har jeg faktisk rett med mitt første forsøk; White tie /Galla (pingvinjakke med hvit sløyfe/vest/skjorte) Black tie (sjakett om mårningen, smoking om kvelden begge med svart/mørkt/farget sløyfe/slips) Mørk dress Må bare nevne at min mann gifta seg i dress, fordi han (jeg også forsåvidt) liker det mye bedre enn alle alternativene... Så sånn er vi - mer opptatt av trivsel enn skikk og bruk, gitt! (JA, tenke seg til - de fleste mannlige gjestene hadde samme antrekk som brudgommen! Skjønner ikke åssen vi overlevde! Hehe...) Dere var jo midt i blinken i forhold til skikk og bruk med kleskoder da, dere hadde kleskoden Mørk dress Det er ingen regel på hvilken man skal velge, og man kan vel trives uansett antrekk vel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pip Skrevet 1. september 2003 #14 Del Skrevet 1. september 2003 Dere var jo midt i blinken i forhold til skikk og bruk med kleskoder da, dere hadde kleskoden Mørk dress Det er ingen regel på hvilken man skal velge, og man kan vel trives uansett antrekk vel. Hehe...ja kanskje vi var det på en måte... (bare at ingen satte ord på den... Men vi hadde nok en to-tre karer med lyse dresser også altså - uten at jeg tenkte over at de var mindre pyntet for det. Hallo - det var jo midt på lyseste sommeren - syns det er lekkert med lys dress også jeg da!) Men jeg kan røpe at da jeg fortalte her inne at min kjære skulle gifte i vanlig sort dress, fikk jeg reaksjoner som: 'Men - da kommer jo gjestene til å være like pyntet som ham! Da vil du vel godta at kvinnelige gjester kommer i brudekjole også da!?' Jeg må le... :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 1. september 2003 #15 Del Skrevet 1. september 2003 Og da har jeg faktisk rett med mitt første forsøk Jess, det har du!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 1. september 2003 Forfatter #16 Del Skrevet 1. september 2003 Jeg synes det er helt greit at brudgommen har mørk dress, Pip, sålenge han er den fineste der. Han har jo blomst på jakkeslaget og kanskje annen pynt, som veldig pent slips og kanskje vest. Jeg tror vi blir å kjøre Mørk dress, men blir ikke sure om noen dukker opp i lys dress, bunad(!), kort eller lang kjole, eller bukse og skjorte for den del. Gamle tanter går ikke i stroppeløse smale selskapskjoler uansett. Mørk dress er ikke noe absolutt krav, men et hint til hvilket nivå vi legger oss på - så får det være opp til gjestene å følge opp. Brudgommen skal ha svart dress, han synes sjakett er tåpelig for ham. Smoking er et annet alternativ, men jeg synes ikke magebelte er noe særlig på voksne menn (var veldig pop i konfis-tiden.. lilla og rosa magebelter overalt) Jeg må si at sjakett er veldig aristokratisk engelsk for meg, og er litt usikker på hva jeg mener om å putte en norsk bygdegutt i sjakett f.eks. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 1. september 2003 #17 Del Skrevet 1. september 2003 Som kvinne liker jeg godt at det sies kleskode. Ikke alltid man kjenner de som gifter seg så godt, eks hvis det er familie man ikke ser så mye. Jeg har en kjole jeg synes er kjempefin jeg bruker i bryllup, men i noen anledninger ville jeg følt meg veldig overpyntet, eks hvis bruden stilte i en enkel sommerkjole. Da synes jeg det er ok å vite om jeg kan ha min favorittkjole eller ei. I skikk og briuk har jeg lest at gjester ikke skal behøve å kjøpe nytt hvis de ikke kan oppfylle koden, men ta det som nærmer seg mest. Eks at det kan være ok å ha hvit skjorte med sort vest hvis man ikke har dress. Har forøvrig vært i bryllupp uten kleskode der noen har stilt i olabukse, joggedress på barna og collegegenser... Ikke alle skjønner alt av seg selv... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 1. september 2003 #18 Del Skrevet 1. september 2003 *tar VesleBråka i hånden og rister godt* Da er vi to helt på nett ang. dette! Kult! :D Min kjære hadde stilig vest og kravatt til dressen sin han, var så tøff atte! (Og jeg er heeelt enig med deg når det gjelder sjakett.... Har aldri sett noen som tar seg bedre ut i det enn i dress ihvertfall - heller motsatt! Smoking prøvde han også, men har aldri vært så begeistra for sløyfe og magebelte jeg heller...! :blunke: ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pip (ulogga) Skrevet 1. september 2003 #19 Del Skrevet 1. september 2003 Gjesten over er meg, da! Ble plutselig logga av her, vet ikke hva det var... Sikkert et tegn på at jeg skal gjøre noe annet nå! :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
verene Skrevet 1. september 2003 #20 Del Skrevet 1. september 2003 Digger tråder som jeg lærer noe av jeg, og denne er absolutt en av dem! :D *har null peiling på kleskoder* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå