Gå til innhold

Hvordan lære katten oppdragelse?

Anbefalte innlegg

Gjest Feline.
Skrevet

Har verdens søteste snilleste katt, men hun lærer ALDRI at det ikke er lov å hoppe opp på bordet og benken, eller å klore på kjøkkenmøblene!

Hun er nå over et år, og helt siden hun ble født har vi løftet henne ned og sagt strengt "nei". Har prøvd med "get off"-spray, men det funker bare i 5 minutter etter at den er sprayet på.. Har lagt ut appelsinskall, men disse puffer hun ned fra bordet... Siste halvår har vi prøvd med spruteflaske med vann, men hun synes bare det er morsomt og tror at det er en lek! Da hopper hun oppi vasken og gjemmer seg for vannspruten, løper gal frem og tilbake oppå bordet for å unngå at vi skal treffe henne osv:( Det virker som om hun VET at det ikke er lov å hoppe på bord og å klore på møbler, men hun gjør det bare for å erte oss og få oppmerksomhet (Prøver å gi mye oppmerksomhet når hun er grei og IKKE gjør "ulovlige" ting)

Noen som har bedre tips?

Videoannonse
Annonse
Gjest Elfrida
Skrevet

Dere leker med henne og gir henne oppmerksomhet når hun gjør disse tingene. Hvordan tror dere at dette skal få henne til å slutte med det?

Hva med å leke med henne når hun oppfører seg pent. Bare ta tak i henne og slipp henne ned på gulvet eller ta henne bort fra det hun klorer på, uten videre kjefting og styr, når hun gjør noe galt.

Har hun klorestativ?

Gjest Feline.
Skrevet

Det er jo det jeg sier, vi løfter henne ned og sier nei når hun er rampete. Hun TROR spruteflasken er en lek, så derfor spør jeg nå etter nye tips til hva vi kan gjøre. Når hun er SNILL og ikke hopper på bordet prøver vi å gi oppmerksomhet. Hun har klorestativ, men det bruker hun bare til å sove på...

Gjest Elfrida
Skrevet

Forsøk å kjøpe en flaske kattemyntespray, og spray det på klorestativet. Da blir det veldig populært her i huset i hvert fall.

Vet du hvorfor hun hopper opp på bordet? Katter liker seg ofte et sted de har litt utsikt og oversikt, så det kan være lurt å gi henne et par steder litt høyt som hun har lov til å være på.

Skrevet

Tror ikke det funker å oppdra katter jeg. De bare lurer oss ;) Kattene våre er godt oppdratt, og vet godt alt de ikke har lov til. De får ikke gå på bordene, og det gjør de aldri når vi er der heller. Men har vi vært ute en stund, så er det kattehår på duken ;) De vet at de ikke hal lov til å leke med juletrepynten, men om natten var det fult leven i stuen med en julekule. Når vi kom ut for å se, snudde katten seg med ryggen mot både oss og julekulen, og så ut som han hadde verdens verste samvittighet ;)

De er forøvrig 11 år, og vi har også konsekvent brukt streng stemme og løftet dem bestemt ned når de går på bordene. Derfor har de lært seg at det ikke er lov, men noen ganger blir bare fristelsen for stor ;) hehe. Når mennesket er borte, danser katten på bordet ;D

De har forresten andre leker, men de er ikke interessert i de i det heletatt. De hadde også et sånnt klatrestativ, som de aldri brukte, så det bare fjernet vi :P

Gjest Feline.
Skrevet
Tror ikke det funker å oppdra katter jeg. De bare lurer oss ;) Kattene våre er godt oppdratt, og vet godt alt de ikke har lov til. De får ikke gå på bordene, og det gjør de aldri når vi er der heller. Men har vi vært ute en stund, så er det kattehår på duken ;) De vet at de ikke hal lov til å leke med juletrepynten, men om natten var det fult leven i stuen med en julekule. Når vi kom ut for å se, snudde katten seg med ryggen mot både oss og julekulen, og så ut som han hadde verdens verste samvittighet ;)

De er forøvrig 11 år, og vi har også konsekvent brukt streng stemme og løftet dem bestemt ned når de går på bordene. Derfor har de lært seg at det ikke er lov, men noen ganger blir bare fristelsen for stor ;) hehe. Når mennesket er borte, danser katten på bordet ;D

De har forresten andre leker, men de er ikke interessert i de i det heletatt. De hadde også et sånnt klatrestativ, som de aldri brukte, så det bare fjernet vi :P

Min katt er litt motsatt der... Hun vet det ikke er lov. Når jeg er på stua går hun aldri på ordet på kjøkkenet, men med én gang jeg kommer inn på kjøkkenet så hopper hun opp på bordet:P

Skrevet
Min katt er litt motsatt der... Hun vet det ikke er lov. Når jeg er på stua går hun aldri på ordet på kjøkkenet, men med én gang jeg kommer inn på kjøkkenet så hopper hun opp på bordet:P

Det hender en skjelden gang at den ene vår gjør det også. men da hopper han opp og PILER over bordet og hopper ned igjen. hehe! Vet ikke hvilken glede han får av det, men det er kanskje bare for å terge oss? :P Går liksom så fort at vi ikke rekker å ta han ned og være streng :P

Skrevet

Hos oss pleier get off sprayen å gjøre susen, om katten vår ikke hører på det tyr jeg til noe sterkere saker. Katter liker ikke lukten av sitron (de fleste get off sprayer luker litt sitron). Pleier å bruke saften av en sitron eller litt flytende sitron "saft" (som man har i te) Funker bra for oss i hvertfall. Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...