Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mistet jobben min p.g.a. nedskjæringer og fra 1. januar gikk jeg over på dagpenger. Jeg har et ganske stort lønnstrekk p.g.a. at jeg levde "over evne" en periode. Da jeg jobbet hadde jeg 21.500 kr utbetalt, fra dette hadde jeg et lønnstrekk på 2000 kr og et på 5900 kr. Med husleie på 7500 kr var det ikke mye igjen til andre ting, men det var greit. Jeg venter fortsatt på dagpengevedtaket, men om jeg regner 62,5% av min tidligere inntekt og trekker samme skatt vil jeg sitte igjen med ca 14.000 kr utbetalt, og da blir det jo ikke noe igjen til livsopphold.

Hvordan forholder namsmannen seg til lønnstrekk ved arbeidsledighet? Hva gjør jeg nå?

Videoannonse
Annonse
Gjest Namsmannen
Skrevet

Heisann :) Nå ble jeg nesten litt overrasket, for stort sett er det sånn at når jeg skriver under signaturen "namsmannen" så blir tråden plutselig helt død.

Trekkene dine skal ikke automatisk følge med deg til NAV. I brevet arbeidsgiveren din har fått står det at det er prosessfullmektig som skal varsles når du slutter. Prosessen videre er at denne sender brev til namsmannen for å be om videreføring av trekk, namsmannen undersøker om du har fått ny arbeidsgiver eller ytelser fra NAV, og deretter beregnes trekket på nytt.

Ut fra tallene du oppgir ser det ut som at du er enslig, og har dokumentert boutgiftene dine. Det du har krav på som enslig er livsopphold med kr 7.246,-pr.mnd og boutgifter kr 7.500,- Det vil si at du skal sitte igjen med kr 14.746,-pr.mnd, og det har du krav på uansett hvor stor inntekten din er. Dermed ser det ikke ut som at det er rom for trekk i dagpengene dine.

Dersom du ikke har dokumentert boutgiften din bør du gjøre dette snarest, for ellers legges det til grunn en skjønnsmessig minstesats, og på mitt kontor er den kr 4.500,- for enslig. Du får ikke noe varsel om at overføring vurderes, kun et brev etter at beregningen er foretatt, og da er det kanskje for seint å endre det før til måneden etter.

I tillegg kan det være lurt å prate med namsmannen, for det er mulig at du har krav på mer. Kanskje du har samvær med barn? Kanskje du har utgifter til SFO/barnehage? Kanskje du har medisinske utgifter?

Lykke til :klemmer:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...