samboer91 Skrevet 21. januar 2010 #1 Skrevet 21. januar 2010 Skal man virkelig forbrenne alle kaloriene man spiser? Jeg ligger på rundt 1600 kalorier daglig, men har vanskelig for å finne en aktivtet som får alle disse kaloriene til å gå i null. Har jeg missforstått kraftig??
The Kitten Skrevet 21. januar 2010 #2 Skrevet 21. januar 2010 Skal man virkelig forbrenne alle kaloriene man spiser? Jeg ligger på rundt 1600 kalorier daglig, men har vanskelig for å finne en aktivtet som får alle disse kaloriene til å gå i null. Har jeg missforstått kraftig?? For ikke å legge på seg skal man forbrenne like mange kalorier som man spiser. Dette inkluderer jo da også å opprettholde kroppsfunksjoner, så du skal ikke trene vekk like mange kalorier som du spiser.
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2010 #3 Skrevet 21. januar 2010 Ja du har misforstått kraftig. Stoffskiftet ditt trenger ihvertfall rundt 1000 kalorier daglig bare for å fungere, og deretter kommer alt det man rører seg i tillegg.
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2010 #4 Skrevet 21. januar 2010 Nei man skal ikke forbrenne alle kaloriene man spiser, i den betydning at du må jobbe av deg de 1600 kaloriene du trenger på en dag. At du trenger 1600 kalorier på en dag betyr at det er det kroppen din må ha for å opprettholde alle nødvendige funksjoner. Alt fra åndedrett, hjerneaktivitet, hjerte, mage, blod osv. De kaloriene du får MER enn de du faktisk trenger til å opprettholde balanse, de vil kroppen lagre til senere bruk i form av fett. Blandt annet. Får du i deg FÆRRE kalorier i løpet av en dag, så vil du miste vekt uansett om du ikke trener eller gjør noe. Men 1600 er lite, er du liten? Eller er disse regnet hva du må ha for å gå ned, altså at dagsbehovet egentlig er høyere? Jeg er nemlig 172 høy og veier omkring 74 kilo (tror jeg) og er middels aktiv, trener 6 timer i uka aktivt, og bedriver ellers husarbeid og denslags hver dag. Jeg må ha omkring 2000 kalorier om dagen for å opprettholde stabil vekt. Mindre så går jeg ned. Eller opplever at forbrenningen blir langsommere fordi kroppen forsøker å spare slik at jeg har til "magrere" tider. (Irriterende funksjon det der ja!) Det lønner seg IKKE å spise for lite når man vil ned i vekt.
Bee Skrevet 21. januar 2010 #5 Skrevet 21. januar 2010 diett.no er en gratistjeneste hvor du kan regne ut basalforbrenningen din - samt registrere aktiviteter - slik at du kan få oversikt over kaloriforbruket ditt - ganske ok
samboer91 Skrevet 21. januar 2010 Forfatter #6 Skrevet 21. januar 2010 Jeg er 166, veier 64 kg og er på vei ned på vekta. Meldte meg inn i vektklubben og det var der jeg fikk beskjed om å ligge på rundt 1600.
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2010 #7 Skrevet 21. januar 2010 Jeg er 166, veier 64 kg og er på vei ned på vekta. Meldte meg inn i vektklubben og det var der jeg fikk beskjed om å ligge på rundt 1600. Ah, da tror jeg det er kalorier fratrukket for at du skal ned. Det stemmer bedre ja. I alle fall, om du ikke makter kaloriregimet, noe jeg finner helt pyton. Så anbefaler jeg styrktrening/sykling. Og så dropper du å se på hva du spiser så lenge du IKKE spiser godteri, brus, kjeks, kaker, småspising mellom måltider. Man blir rablende gal av å telle maten.
Bee Skrevet 22. januar 2010 #8 Skrevet 22. januar 2010 Jeg tror det kan være lurt å telle litt i starten - det har det iallefall vært for meg... Jeg har fått meg et par aha opplevelser om hvor mye kalorier ting inneholder - og ved å telle i starten blir jeg klar over hva som er lurt å spise - og hva man ikke bør spise så mye av... VEldig lærerikt - og faktisk veldig gøy! Etterhvert trenger man ikke telle - for da har man kunnskapen og kan gjøre smarte valg uten å telle
samboer91 Skrevet 23. januar 2010 Forfatter #9 Skrevet 23. januar 2010 Tusen takk for smarte tips! Jeg spiser ingenting av godteri, brus,kaker,potetgull osv. Det har jeg kutta ut! Men det er slitsomt å følge med på alt for føler seg litt misslykket da, hvis man ikke har forbrent nok kalorier på en dag..
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2010 #10 Skrevet 23. januar 2010 Skal man virkelig forbrenne alle kaloriene man spiser? Jeg ligger på rundt 1600 kalorier daglig, men har vanskelig for å finne en aktivtet som får alle disse kaloriene til å gå i null. Har jeg missforstått kraftig?? Harris-Benedict-formelen: Menn: BMR = 66 + (13.7 X wt in kg) + (5 X ht in cm) – (6.8 X age in years) Kvinner: BMR = 655 + (9.6 X wt in kg) + (1.8 X ht in cm) – (4.7 X age in years) For deg tilsvarer dette ca. 1500 kcal, men den er jo ikke helt presis så det kan stemme med 1600. Treningen kommer UTENOM! Dersom du i tillegg er litt aktiv på jobb el.l. og forbrenner 500 kcal daglig ligger kaloriforbruket til kroppen din på 2100 kcal daglig. Trener du godt ved siden av, kanskje 1 t på treningsstudio ca. 500 kcal så ligger kaloriforbruket ditt på 2600 kcal. For å gå ned i vekt trenger du et kaloriunderskudd. For å få en stabil og trygg vektnedgang anbefaler GR rundt 600-800 kaloriunderskudd om dagen (tror jeg). Dvs i eksempelet jeg ga dag uten trening: 2100 kcal - 800 kcal = du bør spise 1300 kcal om dagen dag med treninge: 2600 kcal - 800 kcal = du bør spise 1800 kcal om dagen
Chanel.No5 Skrevet 23. januar 2010 #11 Skrevet 23. januar 2010 Får du ikke informasjon gjennom Vektklubben ang. dette?
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2010 #12 Skrevet 24. januar 2010 Kvinner: BMR = 655 + (9.6 X wt in kg) + (1.8 X ht in cm) – (4.7 X age in years) Jeg endte opp med 1291 kcal. Er ikke det fryktelig lite? Jeg spiser i gjennomsnitt 1500 kcal. per dag, og da holder jeg en stabil vekt.
MariMaria Skrevet 24. januar 2010 #13 Skrevet 24. januar 2010 Jeg tok en test engang på en Tanita-vekt om hva basalforbrenningen min var (det er vel det det heter, hvor mye kroppen min trenger bare for å "gå rundt"), og da veide jeg vel rundt 73 kg tror jeg, er 163 høy, og jeg falt på 1650 kcal.. Men dette har vel også å gjøre med hvor mye muskler og fett man har på kroppen? Hvis man har mye muskler, er jo det veldig "forbrennende" i seg selv?
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2010 #14 Skrevet 24. januar 2010 Jeg endte opp med 1291 kcal. Er ikke det fryktelig lite? Jeg spiser i gjennomsnitt 1500 kcal. per dag, og da holder jeg en stabil vekt. Det høres jo veldig lite ut, men om du er et bittelite, tynt menneske så er ikke det helt umulig. Tror den formelen er basalforbrenning uten noen form for aktivitet, dvs du står opp, går ut døren og rett inn i bilen, parkerer og tar heisen opp til kontoret, sitter der hele dagen, tar heisen ned i bilen ved endt arbeidsdag, kjører hjem, spiser middag og legger deg på sofaen og ser på TV til du går og legger deg igjen.
Chanel.No5 Skrevet 24. januar 2010 #15 Skrevet 24. januar 2010 Tror den formelen er basalforbrenning uten noen form for aktivitet, Enig her..
bergans Skrevet 24. januar 2010 #16 Skrevet 24. januar 2010 Nei, BMR er den mengde energi som skal til for å vedlikeholde en kropps vitale funksjoner og stabil temperatur når kroppen ligger helt i ro og ikke fordøyer mat (post-absorptiv state). All aktivitet kommer i tillegg til BMR, om det er å pusse tenner eller male taket.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå