Gå til innhold

zalo + klor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ok, fiksjonelt eksempel.

Si at jeg har veldig mye helt hvitt servise som ofte må vaskes, og det må vaskes effektivt, og fort.

Jeg vasker det i en balje som står i vasken. Der har jeg oppi varmt vann, zalo og klor... Tar oppi alt ca. samtidig. Blir veldig rent og pent.

Så kommer saken, jeg ble nylig fortalt at zalo og klor ikke går helt overens og avgir en relativt farlig gass, men ettersom jeg finner er det kun snakk om salmiakk og klor, men samtidig har jeg dette fra ganske pålitelige kilder. Noen som vet om zalo + klor + å stå med ansiktet over dette større deler av dagen er farlig? Dødsårsak; oppvask hadde vært... skikkelig teit egentlig, da er det bedre måter å dø på :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det står på klorflaska at klor ikke skal blandes med andre rengjøringsmidler, men det er i kontakt med syre den farlige gassen utvikles, og Zalo er vel et basisk vaskemiddel. Men jeg ville nok ikke prøvd på grunnlag av det jeg funderer meg fram til her :) Jeg vil også tro at serviset blir like greit rent med bare Zalo.

Gjest Spinell
Skrevet (endret)

Klorin danner farlige gasser når det blandes med salmiakk og andre ammoniakkholdige midler(sterkt basisk) eller med sterke syrer. I første tilfelle dannes kloramin, i det andre dannes klorgass. Begge er skadelige. Se lenke:

http://www.helsebiblioteket.no/Forgiftning...alier/23920.cms

Hvis zalo inneholder ammonium/ammoniakk (noe jeg ikke tror den gjør) bør denne blandingen i alle fall unngås.

Har forresten aldri hørt om oppvask med klorin. Det virker helt unødvendig.

Endret av Spinell
Skrevet

Det holder i massevis å bruke bare zalo når du tar oppvasken. Kan jeg spørre hvorfor du har klor i det?

Skrevet
Det holder i massevis å bruke bare zalo når du tar oppvasken. Kan jeg spørre hvorfor du har klor i det?

eeeeeh, tja, litt fiksjonelt eksempel på en måte :gjeiper: gjør det ikke selv hjemme

Skrevet

Tips: Dersom du vil fjerne f.eks. terander eller lignende, kan du bare la oppvasken ligge i klor, det er tross alt unødvendig med såpe når man bruker klor til rengjøring. Jeg har sluttet med det nå, men jeg pleide å ha vann med klor i tekopper tidligere. Trengte ingen såpe.

Skrevet
det står på klorflaska at klor ikke skal blandes med andre rengjøringsmidler, men det er i kontakt med syre den farlige gassen utvikles, og Zalo er vel et basisk vaskemiddel. Men jeg ville nok ikke prøvd på grunnlag av det jeg funderer meg fram til her :) Jeg vil også tro at serviset blir like greit rent med bare Zalo.

Klor er selv syre, og skal ihvertfall ikke blandes med base. Om gassene er farlig eller ikke har ingenting med pH-verdi å gjøre, men syre og base nøytraliserer hverandre. De kan dog fortsatt avgi giftige gasser, avhengig av hva det er som blandes.

Skrevet
Tips: Dersom du vil fjerne f.eks. terander eller lignende, kan du bare la oppvasken ligge i klor, det er tross alt unødvendig med såpe når man bruker klor til rengjøring. Jeg har sluttet med det nå, men jeg pleide å ha vann med klor i tekopper tidligere. Trengte ingen såpe.

Sorry at jeg er litt vrang, og det er fryktelig allright å få tips, men eksempelet mitt er som sagt ikke noe jeg gjør, og som jeg har funnet på. Men la oss si at en venn gjør det, og er ganske overbevist om at det er en god idé... eller at en café gjør det og synes det er en god idé, og jeg har mistanke om at det kanskje ikke er så heldig.

Så jeg takker alle som har kommet med tips om hvordan gjøre det bedre, setter veldig pris på det, men for dette formålet trenger jeg et godt argument hvorfor man absolutt ikke SKAL gjøre det! (eller et godt argument for at det er helt ufarlig, om noe overkill).

Og sånn, rent tilfeldigvis, hadde det vært noe anderledes om dette hvite serviset ble brukt til servering av... kunder på en som sagt café-type-sted?

Skrevet

Jeg har jobbt på kafe, og der brukte vi zalo, og en liten slump klorin oppi. Etterpå gikk oppvasken igjennom en dampmaskin.

Vi brukte klorin for å få kaffikoppene 100 % fine.

Jeg gjør det samme på jobben min nå, for her blir kaffekoppene skikkelig ekle inni. Her har vi faste kopper som sjelden blir vasket;)

Skrevet
Jeg har jobbt på kafe, og der brukte vi zalo, og en liten slump klorin oppi. Etterpå gikk oppvasken igjennom en dampmaskin.

Vi brukte klorin for å få kaffikoppene 100 % fine.

Jeg gjør det samme på jobben min nå, for her blir kaffekoppene skikkelig ekle inni. Her har vi faste kopper som sjelden blir vasket;)

Hvis du først skal blande noe sterkt med zalo, bør du vel bruke salmiakk heller enn klor. Både salmiakk og zalo er basiske, mens klor er syrlig.

Skrevet

Bakepulver eller salt er veldig effektivt mot kaffe/temerker og andre misfarginger på servisedeler :tommelopp:

Skrevet

Seriøst... : /

blandet klorin og grønnsåpe igår jeg:o

takk for tips!!.

Men du kan jo prøve og søke opp kjerring råd om vask og sånt, det bruker og gjøre seg..

Skrevet
Sorry at jeg er litt vrang, og det er fryktelig allright å få tips, men eksempelet mitt er som sagt ikke noe jeg gjør, og som jeg har funnet på. Men la oss si at en venn gjør det, og er ganske overbevist om at det er en god idé... eller at en café gjør det og synes det er en god idé, og jeg har mistanke om at det kanskje ikke er så heldig.

Så jeg takker alle som har kommet med tips om hvordan gjøre det bedre, setter veldig pris på det, men for dette formålet trenger jeg et godt argument hvorfor man absolutt ikke SKAL gjøre det! (eller et godt argument for at det er helt ufarlig, om noe overkill).

Og sånn, rent tilfeldigvis, hadde det vært noe anderledes om dette hvite serviset ble brukt til servering av... kunder på en som sagt café-type-sted?

Ja, nå er du litt vrang :) - det er jo andre enn deg som kanskje lurer på hvordan det best kan gjøres, når eksemplet du drar fram er "hvordan det best kan gjøres"?

Gjest Blondie65
Skrevet

Et argument som i alle fall bør frem er miljøet. Å bruke klor en gang i mellom når det er helt nødvendig er en ting, men å bruke det i daglig oppvask der det ikke burde være nødvendig er dårlig for miljøet.

Zalo og varmt vann bør kunne hjelpe på en hver oppvask. Har jobbet i serveringsbransjen og har aldri sett de bruke klor på ting som også skulle i oppvaskmaskinen.

Men den utstrakte bruken av sterke og giftige vaskemidler skyldes vel at man ikke gidder skrubbe koppene og da er det vel bare sterke ting som hjelper.

På jobben hos oss har vi oppvaskmaskin til kaffekoppene. De blir helt gullende rene på 55 grader på tross av at de brukes i ukesvis og er inngrodd med både kaffe og leppestift.

Skrevet (endret)
Ja, nå er du litt vrang :) - det er jo andre enn deg som kanskje lurer på hvordan det best kan gjøres, når eksemplet du drar fram er "hvordan det best kan gjøres"?

Selvsagt, og om folk kommer med tips til de som allerede bruker klor og zalo er det greit nok. For det første finnes det sikkert allerede vasketipstråder, for det andre var grunnen til at jeg skrev det at jeg ikke ville at konklusjonen skulle bli en "bedre måte". Situasjonen min er at enten gjør man det, eller så kan jeg dokumentere med at det er farlig, for det tredje var aldri tråden om hvordan det best kan gjøres, men om blandinga er farlig...

Ok, for ordens skyld: Dette er snakk om et sted jeg jobbet, der de ansatte står med hodet oppi denne miksturen større del av dagen, med en sjef som gjerne gjør ting på SIN måte. HVIS dette er skadelig så vil jeg gjerne vite det for mine eks-kollegaer sin skyld. Jeg er veldig klar over at det er liten vits i, og at en oppvaskmaskin hadde vært en god investering, men det er liksom ikke noe jeg kan gå inn på min tidligere arbeidsplass og si dét. Om noen kan komme og si at "nei, det er ikke farlig" så er det helt fint. Men jeg startet en tråd for å vite dette, om det er farlig, og det har lite å gjøre med andre tips om å vaske kaffekopper :)

Endret av freezepop
Skrevet (endret)

Nei, den er ikke farlig (ikke mer enn klor er i seg selv). Altså den utvikler ikke giftgass, men bruker du varmt vann, er ikke det direkte helsebringende å puste inn klordampen. Luft godt isåfall.

Jeg sjekket dette med zalo-produsenten for en tid tilbake. Både når det gjalt vanlig zalo og den antibakteriellutgaven. Jeg ønsket å ha noe i klorvannet, som gjorde det "seigere" og dermed holdt seg lengre i kontakt med overflaten, når jeg sprayet det på. - Akkurat som når en blander salmiakk og zalo/grønnsåpe.

Sånn, nå har du fått svar. Nå kan miljøfundamentalistene bare komme å skrelle deg... :fnise:

Edit: Okai, frisk info kom til mens jeg skrev. Don't worry, be happy. :gjeiper:

Endret av Kamikatze
Skrevet
Klor er selv syre, og skal ihvertfall ikke blandes med base. Om gassene er farlig eller ikke har ingenting med pH-verdi å gjøre, men syre og base nøytraliserer hverandre. De kan dog fortsatt avgi giftige gasser, avhengig av hva det er som blandes.

For å kverulere litt:

Klorin som vi kjøper i butikken er natriumhypokloritt, NaOCl. Og på flaska mi står det at i kontakt med syre utvikles klorgass (Cl2) som er en svært giftig gass. Det som skjer er vel det motsatte av slik man danner NaOCl når klorgass absorberes:

2NaOH + Cl2 → NaCl + NaOCl + H2O

Altså noe sånt som:

NaCl + NaOCl + 2H+ → 2NaOH + Cl2

Hver vil absolutt pH ha noe å si.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...