EmmaK Skrevet 26. april 2002 #1 Del Skrevet 26. april 2002 Hei! Vi satt en hel gjeng på Kafe her en dag, å da begynte vi å diskutere skjebnen. Det som det ble størst oppsluttning om i vår gjeng var at tingene som skjer, skjer fordi de igjen utløsere andre ting. Et slags spill på en måte (domino). Men i bunn å grunn er jo egentlig bare skjebenen et ord på noe vi ikke forstår. Selvfølgelig kan vi være med på å styre mange ting, men noen ting skjer jo bare, eller hva? Hvorfor kalles dete skjebnen? Å hvem "styrer" skjebnen? Bare nyskjerrig jeg.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EmmaK Skrevet 29. april 2002 Forfatter #2 Del Skrevet 29. april 2002 Er det ingen som har noen formening om dette som kalles skjebnen??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ElleVille Skrevet 29. april 2002 #3 Del Skrevet 29. april 2002 Jo! Jeg har formening. Men det er veldig vanskelig å forklare. Skjebnen er en del av min "gud", der det meste har en mening. Jeg tror alle mennesker har visse kvaliteter og egenskaper i seg (jfr. astrologien), og for hvert menneske vil livet helt naturlig helle i visse retninger (= skjebnen). Vår frie vilje kan brukes til å påvirke dette, så jeg tror ikke på noen "absolutt skjebne". Jeg tror også, som sagt, at alt har en mening. Ting skjer for at du skal lære noe, eller for at et annet menneske skal det. Hvem styrer skjebnen? Vel... For meg er skjebnen på en måte min "gud", eller verdenskraften.12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thea Skrevet 29. april 2002 #4 Del Skrevet 29. april 2002 Absolutt alt i livet ditt er forutbestemt.Men du vet ikke om det og kan derfor ikke forandre på skjebnen.Men om vi visste det som ville skje ville jo ingen her ute hatt noen vonde ærfaringer i det hele tatt.Bra på en måte men på en annen så er det jo sånnt man lærer og vokser på. Av motgang blir man sterk Alt er forutbestemt.Ved døden er til og med tidpunktet forubestemt.Hvilken dag,dato,år nesten alt bortsett fra en ting...........ikke måten du dør på. Litt spookey det der 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ElleVille Skrevet 29. april 2002 #5 Del Skrevet 29. april 2002 Hmm, Thea, hvordan tenker du det "fungerer" når du sier ALT er forutbestemt - bortsett fra akkurat måten å dø på? Hvorfor er ikke det forutbestemt?12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mistyen Skrevet 30. april 2002 #6 Del Skrevet 30. april 2002 Oki....så om jeg med vilje går ut i veien og blir meiet ned av en lastebil, så er det skjebnen, selv om jeg gjør det med vilje???? Give me a break! Her er jeg bare sterkt uenig asså.... 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Astra Skrevet 30. april 2002 #7 Del Skrevet 30. april 2002 Helt enig med deg, Misty! Har selv ingen tro på sjebnen eller at ting er forutbestemt. Derimot mener jeg at vi har en rekke valg her i livet - og at livet ofte blir som konsekvensen av de valgene vi tar... Velger man å stå foran en lastebil i fart, er ofte konsekvensen at det blir det siste man gjør! Hva som får en til å ta det valget å stå foran lastebilen er igjen en kosekvens av tidligere valg... Tilfeldigheter finnes selvfølgelig (som det å vinne i Lotto), men det er etter min mening IKKE forutbestemt!12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mistyen Skrevet 30. april 2002 #8 Del Skrevet 30. april 2002 Har et spørsmål til jeg da : Hvis det skulle være forutbestemt alt vi gjør, hva er det som gjør at noen har fått en værre "skjebne" enn andre??? Gjør man seg liksom fortjent til det, og hvem bestemmer??12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thea Skrevet 30. april 2002 #9 Del Skrevet 30. april 2002 Tror dere jeg er gud eller??? Bare sier det sånnt som jeg har hørt at det er jeg.Om det stemmer er en helt annen debatt. Jeg kan desverre ikke bevise at det er sånn.Men på den andre siden så kan heller ikke dere bevise at det IKKE er sånn.Eller??? Jeg tror på skjebnen jeg.Hva andre gjør spiller ingen trille for meg. Have a nice day 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mistyen Skrevet 30. april 2002 #10 Del Skrevet 30. april 2002 Thea Har da ikke sagt at du er Gud heller jeg asså, men når man "slenger" ut en påstand om at ALT ER FORUTBESTEMT, må man vel være litt forberedt på å forklare hvorfor? Synes det var greie spørsmål å få svar på jeg da......12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thea Skrevet 30. april 2002 #11 Del Skrevet 30. april 2002 Da ordla jeg meg nok litt feil for det var ikke en påstand sånn sett.Men det er slik jeg har blitt fortalt det og tror det er. Selvsagt har man et valg når det gjelder omtrent alt,men jeg tror alikevel at det er forutbestemt det valget man tar. Hvem som bestemmer alt dette har jeg rett og slett ikke peil på. Gud og jeg er ikke kompiser i den forstand og de gangene jeg har en samtale med han har jeg som regel gjort noe dumt Vet ikke helt hvordan jeg kan forklare mer,for det er egentlig bare sånn jeg ser det 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 30. april 2002 #12 Del Skrevet 30. april 2002 Jeg tror ikke på at alt er forutbestemt. Tenk så kjedelig DET hadde vært da? Trenger jo ikke tenke lenger da! Kan bare eksistere, for alt er jo valgt for en allerede uansett! Dersom alt er forutbestemt, og da må det jo være bestemt av noen eller noe annet en en selv, så har en jo ingen fri vilje, så det kan ikke være gud som bestemmer sjebnen ihvertfall. Og den som bestemmer alles "skjebner" da, må jo faktisk være en fryktelig ondskapsfull "ting".... Men skjebnen, noen ting kan være "forutbestemt" i den grad at det "er ment skal skje..", men dersom man selv velger å leve annerledes, eller gjøre noe som ikke "var med i planen" på en måte, så kan det omgjøres. Og jeg tror dette evt. bare dreier seg om noen ting, ikke hele livet. Egentlig så vet jeg ikke om jeg tror på skjebnen i det hele tatt, men av og til føles det litt sånn: "dette var ment å være". Og da kan det jo hende det er nettop det det er? Veldig vanskelig debatt... siden det ikke finnes noe "korrekt" svar.12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ElleVille Skrevet 30. april 2002 #13 Del Skrevet 30. april 2002 Bare en liten kommentar ang. dette at enkelte har det tøffere enn andre - hva jeg tror: alt skjer for at vi skal lære noe av det. Personer som opplever mye faenskap, blir sterkere. Jeg ser på det som en gave (ikke alle gaver blir godt mottatt). Folk som surfer gjennom livet og ikke opplever motgang, blir sådan dårligere "rustet" til senere motgang. Det er en læringsprosess, som er en naturlig del av det å være menneske. Kanskje meningen. Vet ikke. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EmmaK Skrevet 30. april 2002 Forfatter #14 Del Skrevet 30. april 2002 Kjære Thea, hvis alt er forutbestemt, hvem har da bestemt dette??? Skjebnen? Hvem er skjebnen, og hvor befinner den seg??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pisces Skrevet 30. april 2002 #15 Del Skrevet 30. april 2002 Hei, her er litt av det som jeg TROR på angående skjebnen! Jeg tror at vi alle har en slags livsplan, hvor vi selv har valgt hvilke erfaringer vi skal ha i løpet av et liv. Hvor i livet vi får utfordringene, og hvordan de utarter seg er helt opp til oss selv og hvordan vi takler erfaringene. Det er umulig å "feile" i å erfare ett liv, så lenge du lever det. (men det kan gjøre ***** vondt..) Alle aksjoner har en reaksjon, alle handlinger får konsekvekser, alt vi gjør henger sammen, men vi er alltid fri til å forandre fremtiden. (synske ser til enhver tid bare enkelte aspekter ved en (eller flere)av dine utallige mulige fremtider. Med utgangspunkt i de valgene du har tatt inntil øyeblikket du blir spådd, kan hun/han som er sensetiv for din "energisignatur" der og da være i stand til å lese deg som en bok..problemet er bare at ved å fortelle deg hva de leser der er du ikke fri til å skrive den selv, som du i teorien er fri til å gjøre...og burde gjøre) Det er ikke hva du opplever som betyr noe, men hvordan du håndterer det du opplever. Det er ikke bare hva du sier og gjør som betyr noe, men hvilke intensjoner du har. Vi skaper våre egne liv, både på "forhånd" og underveis... (tiden eksisterer egentlig ikke) Det finnes ingen "skjebne" som henger over oss og dikterer oss, det er derimot en rekke hendelser som er forutbestemt. Disse hendelsene dreier seg mer om hvilke erfaringer vi skal ha enn en detaljert fasit på hva som skal skje. Hendelsene er der for å sikre at vi følger vår livsplan, men vi får hele tiden hint og muligheter som kan åpne for sjansen til å leve ut vårt livs potensiale. Vi har også begrensninger i livet, for vi kan ikke erfare alt på en gang... Men i enhver begrensning ligger en nøkkel til å finne indre styrke, til å utvikle oss i retning av en større virkelighet. For livet bringer større gaver enn lykke.. Jeg presiserer: Jeg vet ikke noe, jeg tror! Pisces Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thea Skrevet 30. april 2002 #16 Del Skrevet 30. april 2002 Jeg aner ikke jeg EmmaK.Det er som Aline sier,en veldig vanskelig debatt siden det ikke finnes noen fasit svar. Men det finnes jo mange ting mellom himmel og jord som vi menneskene ikke vet om. Noen sier ufoer finnes,andre ikke. Jeg tror også at når et menneske dør,lever sjelen videre.At kroppen kun er et "skall" som eldes og som man til slutt kvitter seg med fordi det er blitt for gammelt. Men akkurat hvordan det foregår og hvorfor jeg tror det,aner jeg ikke.Men jeg tror likavæll jeg 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå