Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2010 #1 Skrevet 21. januar 2010 Min sønn er bedt i bursdag i morgen. (går i 1.kl). Ringte en annen mor for å høre om sønnen deres ville sitte på, men så hadde ikke den gutten fått innvitasjon. Det er ikke mange gutter i klassen, så jeg tenker at sannsynligvis har han rotet bort innvitasjonen, eller så har læreren glemt å levere ut. Ble på kontaktmøtet i våres enige alle mann om at man ba alle av samme kjønn, hvis innvitasjonene skulle leveres ut på skolen, noe de ble. Mammaen til gutten vil jo ikke ringe å høre om han skulle vært bedt, det skjønner jeg godt. Men gutten ble så lei seg, så jeg føler jeg burde spørre.....Ville dere spurt når dere takket ja til invitasjonen om alle guttene var invitert? Eller sende melding til lærer om hun delte ut lapp til alle? (det var hun som delte ut)....vanskelig.
Gjest Sjekket Skrevet 21. januar 2010 #2 Skrevet 21. januar 2010 Min sønn er bedt i bursdag i morgen. (går i 1.kl). Ringte en annen mor for å høre om sønnen deres ville sitte på, men så hadde ikke den gutten fått innvitasjon. Det er ikke mange gutter i klassen, så jeg tenker at sannsynligvis har han rotet bort innvitasjonen, eller så har læreren glemt å levere ut. Ble på kontaktmøtet i våres enige alle mann om at man ba alle av samme kjønn, hvis innvitasjonene skulle leveres ut på skolen, noe de ble. Mammaen til gutten vil jo ikke ringe å høre om han skulle vært bedt, det skjønner jeg godt. Men gutten ble så lei seg, så jeg føler jeg burde spørre.....Ville dere spurt når dere takket ja til invitasjonen om alle guttene var invitert? Eller sende melding til lærer om hun delte ut lapp til alle? (det var hun som delte ut)....vanskelig. Jeg synes du skal sjekke, ikke lett for en liten gutt som ikke blir invitert... Er kanskje enklere for deg som mor til annen gutt å sjekk og da få riktig/ærlig svar, enn moren til gutten det gjelder...
Gjest megvel Skrevet 21. januar 2010 #3 Skrevet 21. januar 2010 Jeg hadde ringt bursdagsbarnets foreldre og spurt.
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2010 #4 Skrevet 21. januar 2010 Ja, ring eller send en sms. Og fortell oss hvordan det gikk;)
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2010 #5 Skrevet 21. januar 2010 Bare noen i klassen var bedt, jeg ringte læreren å spurte. invitasjonene var levert ut i hemmelighet på skolen, så hun var litt fortvilet, og skulle ta det opp.
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2010 #6 Skrevet 21. januar 2010 Jeg ser faktisk ikke problemet. barnet hadde ikke visst om at han ikke var bedt, dersom DU ikke hadde gjort han oppmerksom på det. Syns det er en uting at en må be alle, ikke alle som har plass eller penger til å arrangere selskaap for mange.
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2010 #7 Skrevet 21. januar 2010 Jeg ser faktisk ikke problemet. barnet hadde ikke visst om at han ikke var bedt, dersom DU ikke hadde gjort han oppmerksom på det. Syns det er en uting at en må be alle, ikke alle som har plass eller penger til å arrangere selskaap for mange. Det er helt greit å ikke invitere alle. Det som ikke er greit, er å invitere nesten alle, eller dele ut invitasjonene på skolen om det er noen som ikke er bedt. Det er en uting. Tror du virkelig ikke gutten hadde fått det med seg om ikke ts hadde "avslørt" det? Unger snakker om sånt på skolen, vet du.
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2010 #8 Skrevet 21. januar 2010 Jeg ser faktisk ikke problemet. barnet hadde ikke visst om at han ikke var bedt, dersom DU ikke hadde gjort han oppmerksom på det. Syns det er en uting at en må be alle, ikke alle som har plass eller penger til å arrangere selskaap for mange. Selvfølgelig hadde han visst det, halve klassen vil jo være kledd i bursdagsklær på skolen i morgen, da de reiser sammen etter skolen. Desverre er det ofte de samme som ikke blir bedt i bursdag (har jo sett dette selv hos de større barna mine), gang etter gang, og jeg mener det er veldig problematisk da dette blir med på å skape et skille i klassen- populær/upopulær. Jeg ville ALDRI latt mine barn plukke ut hvem de vil be på barnetrinnet, de får be alle av samme kjønn, eventuellt hele klassen. Eller ingen.
Gjest Gjest_Kaja_* Skrevet 21. januar 2010 #9 Skrevet 21. januar 2010 Jeg ser faktisk ikke problemet. barnet hadde ikke visst om at han ikke var bedt, dersom DU ikke hadde gjort han oppmerksom på det. Syns det er en uting at en må be alle, ikke alle som har plass eller penger til å arrangere selskaap for mange. Helt greit - men da får de la være å dele ut invitsjonene på skolen.
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2010 #10 Skrevet 21. januar 2010 Jeg ser faktisk ikke problemet. barnet hadde ikke visst om at han ikke var bedt, dersom DU ikke hadde gjort han oppmerksom på det. Syns det er en uting at en må be alle, ikke alle som har plass eller penger til å arrangere selskaap for mange. Og jeg ser det som en uting å ikke invitere alle av samme kjønn i klassen når de er så små. Du har tydligvis ikke kjent på sårheten det er å ha et barn som ikke blir invitert. For, jeg kan fortelle deg, at det stort sett er de samme barna som ikke blir invitert. Og det tærer på selvfølelsen til disse. Er selv mor til en gutt som aldri ble invitert. Ufattelig sårt.
Gjest Gjest_Christine_* Skrevet 21. januar 2010 #11 Skrevet 21. januar 2010 Og jeg ser det som en uting å ikke invitere alle av samme kjønn i klassen når de er så små. Du har tydligvis ikke kjent på sårheten det er å ha et barn som ikke blir invitert. For, jeg kan fortelle deg, at det stort sett er de samme barna som ikke blir invitert. Og det tærer på selvfølelsen til disse. Er selv mor til en gutt som aldri ble invitert. Ufattelig sårt. Så trist at foreldre ikke tenker lengre enn dette. Heldigvis har vårt barn kun opplevd ikke å bli invitert en gang, men jeg husker godt hvor trist det føltes. Han lurte veldig på hvorfor han ikke ble invitert, og vi var faktisk så irriterte at vi lurte på om vi skulle la være å invitere den det gjaldt når det ble vår sønns tur. Men vi inviterte alle sammen, likevel. Fikk oss ikke til å utelate en, det ble for dumt.
Gjest 1361 Skrevet 21. januar 2010 #12 Skrevet 21. januar 2010 Jeg ser faktisk ikke problemet. barnet hadde ikke visst om at han ikke var bedt, dersom DU ikke hadde gjort han oppmerksom på det. Syns det er en uting at en må be alle, ikke alle som har plass eller penger til å arrangere selskaap for mange. Barnet hadde garantert fått det med seg! Har du gått på barneskolen selv? Det virker nesten ikke sånn... Når det gjelder penger og plass så finnes det mange måter å feire på som gjør at det ikke er noe problem. Husker f.eks. at en gutt i klassen hadde akebursdag. Plassen var jo da ikke et problem (de hadde riktig nok et stort hus) og kostnadene beløp seg da til pølser/lomper, varm drikke og en liten pose med smågodt til hver gjest. Kjempemorsom bursdag:) Alle eller ingen, enkelt og greit!
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2010 #13 Skrevet 21. januar 2010 Syns det er en uting at en må be alle, ikke alle som har plass eller penger til å arrangere selskaap for mange. Det er helt greit å ikke invitere alle. Problemet når man ikke inviterer alle (av samme kjønn i allefall) er at det sannsynligvis finnes noen som aldri blir invitert. De fleste blir invitert flere ganger og tenker ikke over de få gangene de ikke blir invitert, men noen blir aldri invitert og da er det veldig sårt. Hadde du likt det om ditt barn var det som ble ekskludert? Dessuten synes jeg plassargumentet er skikkelig svakt. Jeg ville mye heller invitert alle guttene/jentene i klasse til en trang leilighet og alle måtte sitte på gulvet og få pølser og brød i hånda, eller utendørsbursdag i hagen eller i en park enn å invitere noen få til dekket bord. Man har alltid plass! Jeg synes man skal strekke seg langt for å inkludere alle.
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2010 #14 Skrevet 22. januar 2010 Vi har alltid hatt liten leilighet, så da sønnen vår gikk i barnehage lånte vi barnahagelokale til bursdagsfeiring, og siden det har vi lånt sfo lokale på de to skolene han har gått på. Det er mange som gjør det slik! Jeg er alenmor og har ikke flust med penger, men bursdagsselskap skal man ha! (vi inviterer ca 25-30 hver gang vi da - begge kjønn)
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 22. januar 2010 #15 Skrevet 22. januar 2010 Bare noen i klassen var bedt, jeg ringte læreren å spurte. invitasjonene var levert ut i hemmelighet på skolen, så hun var litt fortvilet, og skulle ta det opp. Herregud, skal man ikke få bestemme noe selv lenger! Hva har skolen med hvem som bes i fødselsdagsselskap. Bare noen var bedt, ja hva så. Skal det forlanges at man inviterer 30 som vel en klasse i dag (dessverre) kan bestå av? De som ble invitert, var vel dem som barnet har mest omgang med og tilknytning til. Hadde det derimot vært slik at alle i klassen ble bedt, minus én, kunne man kanskje brydd seg. Jeg skriver kanskje, for det kan jo være at den ene er et bøllefrø som ingen egentlig ønsker omgang med, og som kanskje ikke innbyr til omgang med andre selv heller.
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2010 #16 Skrevet 22. januar 2010 Jeg ville ikke gjort noe som helst. Om barna sa noe ville jeg forklart dem at det ikke er vanlig å be alle på fest, vi gjør heller ikke det når vi feirer noe her hjemme. Eller når vi bare har lyst å lage en fest. Vi kan ikke be hele nabolaget, noen kjenner vi ikke så godt, noen går vi ikke så godt sammen med. Sånn er livet overalt. Det er ikke noe å hause opp eller bli skuffet over. Barna vet jo selv at de ikke engang leker med alle på skolen. Knapt nok i klassen. Å late som og be en eller fler man stort sett ikke snakker med blir bare teit. Og når den "som aldri blir bedt" oppdager at det er mor som har sørget for invitt i alle år. Så blir ikke nederlaget noe mindre. Vi feirer forøvrig ikke barnebursdager her i huset. På grunn av andre foreldre og krav om invitasjoner til alt og alle. Så vi feirer bursdager privat og går "på byen" istedet.
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2010 #17 Skrevet 22. januar 2010 Herregud, skal man ikke få bestemme noe selv lenger! Hva har skolen med hvem som bes i fødselsdagsselskap. Bare noen var bedt, ja hva så. Skal det forlanges at man inviterer 30 som vel en klasse i dag (dessverre) kan bestå av? De som ble invitert, var vel dem som barnet har mest omgang med og tilknytning til. Hadde det derimot vært slik at alle i klassen ble bedt, minus én, kunne man kanskje brydd seg. Jeg skriver kanskje, for det kan jo være at den ene er et bøllefrø som ingen egentlig ønsker omgang med, og som kanskje ikke innbyr til omgang med andre selv heller. Det er jo ikke snakk om å be alt som kan krype og gå! Jentene ber jenter, guttene ber gutta. Er det 10 gutter i en klasse, så er det vel ikke all verden å be alle sammen?! Det er iallfall ganske kjipt å utelate en eller to.
estrella Skrevet 22. januar 2010 #18 Skrevet 22. januar 2010 Herregud, skal man ikke få bestemme noe selv lenger! Hva har skolen med hvem som bes i fødselsdagsselskap. Bare noen var bedt, ja hva så. Skal det forlanges at man inviterer 30 som vel en klasse i dag (dessverre) kan bestå av? De som ble invitert, var vel dem som barnet har mest omgang med og tilknytning til. Hadde det derimot vært slik at alle i klassen ble bedt, minus én, kunne man kanskje brydd seg. Jeg skriver kanskje, for det kan jo være at den ene er et bøllefrø som ingen egentlig ønsker omgang med, og som kanskje ikke innbyr til omgang med andre selv heller. Det pleier ikke å være bøllefrøet som ikke blir invitert..det pleier å være det barnet som blir utestengt fra klassemiljøet og senere blir mobbet. I dag forlanges det at hvis ditt barn er ei jente så skal ALLE jentene inviteres og hvis barnet ditt er en gutt så skal ALLE guttene inviteres. Så er det valgfritt om en ønsker å invitere hele klassen (mange vil invitere både jenter og gutter når en går i f.eks 5 klasse..og da skal man invitere alle, uansett). Det er bare rettferdig at alle blir invitert. Når et barn blir ekskludert skaper det et dårlig miljø i klassen. Dette barnet merker at det ikke blir invitert og vil bli såret. Mange ganger er dette det barnet som blir mobbet også..iallefall har det vært slik i de klassene jeg har gått i. Hvis man ikke ønsker å invitere alle guttene/alle jentene må man levere invitasjoene på fritiden(men da bør en jo tenke litt, hvis det er alle jentene utenom 1..så bør en lære dattera si at det er alle eller ingen).
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2010 #19 Skrevet 22. januar 2010 I dag forlanges det at hvis ditt barn er ei jente så skal ALLE jentene inviteres og hvis barnet ditt er en gutt så skal ALLE guttene inviteres. Så er det valgfritt om en ønsker å invitere hele klassen (mange vil invitere både jenter og gutter når en går i f.eks 5 klasse..og da skal man invitere alle, uansett). Det er bare rettferdig at alle blir invitert. Når et barn blir ekskludert skaper det et dårlig miljø i klassen. Dette barnet merker at det ikke blir invitert og vil bli såret. Mange ganger er dette det barnet som blir mobbet også..iallefall har det vært slik i de klassene jeg har gått i. Og denne takegangen førte til at vi i min 10.klasse på ungdomsskolen måtte bruke en hel skoletime der læreren foklarte at det ikke var vanlig å innvitere alle man kjenner på en fest, og at det er opp til hver enkelt å innvitere dem man har lyst å være sammen med. Dette etter at vi var 12 av 30 i klassen som pleide å henge sammen i helgene. Det viser bare hvor utrolig overbekyttende foreldre er når det kommer til barna sine, mange i klassen min mente med største selvfølgelighet at alle skulle bli innvitert på alt. Barn må lære at verden ikke alltid er tilpasset alle, og at verden ikke er rettverdig. Jeg ba heller ikke alle jentene i klassen på barneskolen, bare dem jeg var sammen med til vanlig. Dvs ca 6 av 12 jenter i klassen og 4 fra paralellklassen, og det gikk helt fint. Dere må slutte å være curlingforeldre!!
Gjest 1361 Skrevet 22. januar 2010 #20 Skrevet 22. januar 2010 Og denne takegangen førte til at vi i min 10.klasse på ungdomsskolen .... Dere må slutte å være curlingforeldre!! Jeg vil si at det er milevis av forskjell 10. klasse og småskolen. Det tror jeg også du skjønner. Det er forskjell på voksne og barn. Barn kan være ganske så grusomme, og det er vi voksne rundt dem som må lære dem hvordan man oppfører seg i et sivilisert samfunn. Det er dessverre ikke noe vi mennesker er født med. Jeg har ikke barn og den dagen jeg får kommer jeg ikke til å sy puter under armene på dem, men det viktigste for meg når jeg skal oppdrag barn er å oppdra dem til veloppdragne og omtenksomme mennesker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå