Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjæresten min og jeg skal flytte sammen til sommeren, Oslo. Han har blitt rådet til å kjøpe leilighet av familien, men jeg er usikker på om det er så lurt, med tanke på økonomi. kan jeg ende opp med ingenting hvis vi da i værste tilfelle går fra hverandre?

Studenter 20 og 21 år.

Har noen gode tips til hva som er best?

leie eller kjøpe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Kjæresten min og jeg skal flytte sammen til sommeren, Oslo. Han har blitt rådet til å kjøpe leilighet av familien, men jeg er usikker på om det er så lurt, med tanke på økonomi. kan jeg ende opp med ingenting hvis vi da i værste tilfelle går fra hverandre?

Studenter 20 og 21 år.

leie eller kjøpe?

Forsåvidt ender du opp med ingenting hvis dere leier også, men hvorfor ikke kjøpe sammen?

Et annet spørsmål er vel om dere faktisk får lån i og med at dere begge er studenter. Da burde dere ha mye egenkapital eller godt betalte inntekt ved siden av (og i Oslo er det ikke akkurat billig å kjøpe..)

Skrevet

Jeg vet ikke hva som lønner seg for dere, men uansett bør du sikre deg økonomisk. Skriv samboerkontakt. Du kan lese om det og laste den ned her .

Gå til en advokat og få alt på papiret.

Da regner jeg med at dere kan kjøpe eller leie uten å bekymre dere for dette. :)

Skrevet
Forsåvidt ender du opp med ingenting hvis dere leier også, men hvorfor ikke kjøpe sammen?

Et annet spørsmål er vel om dere faktisk får lån i og med at dere begge er studenter. Da burde dere ha mye egenkapital eller godt betalte inntekt ved siden av (og i Oslo er det ikke akkurat billig å kjøpe..)

Nei, det er sant at man ikke ender opp med noe hvis man leier. Men slik jeg har forstått det, så ønsker ikke han å kjøpe sammen. Noe som gjør meg bare mer skeptisk. Og siden vi er så unge så er det jo ikke sikkert at vi kommer til å ønske å bo i Oslo i flere år fremover.

Skrevet
Nei, det er sant at man ikke ender opp med noe hvis man leier. Men slik jeg har forstått det, så ønsker ikke han å kjøpe sammen. Noe som gjør meg bare mer skeptisk. Og siden vi er så unge så er det jo ikke sikkert at vi kommer til å ønske å bo i Oslo i flere år fremover.

Har han mye egenkapital da? Hadde blitt skeptisk jeg også.

Hvis han ønsker at kun han skal stå som eier så syns jeg hvertfall ikke at du skal betale like mye for å bo som han skal, da må dere i så fall skrive en ordentlig kontrakt som sikrer deg ved et evt brudd.

Skrevet
Har han mye egenkapital da? Hadde blitt skeptisk jeg også.

Hvis han ønsker at kun han skal stå som eier så syns jeg hvertfall ikke at du skal betale like mye for å bo som han skal, da må dere i så fall skrive en ordentlig kontrakt som sikrer deg ved et evt brudd.

Det kan jeg ikke tro han har, mulig han får hjelp av familien. Men jeg føler jo at jeg blir satt litt utenfor, hvis han bestemmer seg for å kjøpe. Det er jo tross alt vi som skal bo sammen.

Huslån OG studielån kan da umulig være noe særlig uansett.

Skrevet

Jeg ville vært skeptisk om han ønsker å kjøpe, men ikke med deg.

Ikke med tanke på kjærligheten, men økonomisk.

Dere er unge og alt er uavklart, så hvorfor ikke leie til dere vet noe mer?

Men husk samboerkontrakt!

Skrevet

De fleste som har studert og skal kjøpe seg bolig etterpå sitter jo nødvendigvis med både studielån OG boliglån, spørsmålet er vel heller om dere får boliglån mens dere studerer.

Om du ikke ønsker å kjøpe av en eller annen grunn, må du jo uansett betale leie et sted, så dere kan jo finne en rettferdig leiesum om du skal bo i hans leilighet om han absolutt vil kjøpe.

Om dere begge ønsker å kjøpe, og han ikke vil kjøpe sammen med deg, ville jeg blitt litt skeptisk..! Han kan vel kanskje uansett ikke kjøpe alene pga økonomi el?

Skrevet
De fleste som har studert og skal kjøpe seg bolig etterpå sitter jo nødvendigvis med både studielån OG boliglån, spørsmålet er vel heller om dere får boliglån mens dere studerer.

Om du ikke ønsker å kjøpe av en eller annen grunn, må du jo uansett betale leie et sted, så dere kan jo finne en rettferdig leiesum om du skal bo i hans leilighet om han absolutt vil kjøpe.

Om dere begge ønsker å kjøpe, og han ikke vil kjøpe sammen med deg, ville jeg blitt litt skeptisk..! Han kan vel kanskje uansett ikke kjøpe alene pga økonomi el?

Ts skriver jo at de begge er unge, og at det er en sjanse for at de går ifra hverandre. Så å binde seg til noe så stort som å kjøpe bolig sammen i den situasjonen er jo ingen grunn til skepsis, synes jeg.

Ts viser jo at hun er moden og oppegående på dette området ved å ha tenkt igjennom dette, og ikke bare drømt seg bort i hvor romantisk og koselig det hadde vært å eie noe sammen.

Med en god samboeravtale vil hun ihvertfall ikke tape noe økonomisk på dette.

Gjest Elfrida
Skrevet

Hvis han er i en økonomisk posisjon der han har mulighet til å kjøpe en bolig, må jo det være kjempefint for ham å kunne komme inne i boligmarkedet så tidlig i livet. Da kan jo TS leie hos ham, og vil ikke tape på det hvis hun uansett ser for seg å leie bolig i noen år framover, noe som jo er ganske vanlig når man er student.

Skrevet

Studenter 20 og 21 år.

leie eller kjøpe?

Det kan absolutt være god økonomi å kjøpe framfor å leie. Spørsmålet er jo om man får lån til alt, eller om man må ha noe egenkapital også.

Jeg ville vært skeptisk til at kjæresten min ville kjøpe alene, og at ikke jeg skulle være deleier. Da vil han betale ned på lån og bygge seg opp egenkapital hver måned (blant annet med dine penger - husleien), mens du ikke ville bygge deg opp tilsvarende egenkapital. Jeg ville ikke gått inn på en sånn avtale.

Gjest regine ii
Skrevet

Mulig jeg er rar - men hvis noen hadde ment at jeg skulle kjøpe leilighet som nyutklekt student på 20, så hadde jeg trodd de var gale.

Når man er ung så mener jeg faktisk! at man bør leie, rett og slett fordi dette gir langt større frihet. Man binder seg til store utgifter for lang tid framover. Leier man kan man på kort varsel flytte på seg om det blir for dyrt/om man vil studere et annet sted etc.

Så lenge man ikke vet at "her vil jeg bo", er det jo heller ingen som anbefaler eie framfor leie, fordi det lønner seg ikke å kjøpe i år, for å selge om to år. Og det er jo ikke usannsynlig at blir et scenario når man er såpass ung.

En annen sak er selvsagt at man som så unge samobere heller ikke har noen garantier for at det går, og da blir det og mye mer pes å avslutte, hvis man eier sammen.

Jeg ville ment at hvis ts kjæreste (evt. hans familie...) absolutt vil kjøpe noe, da må det være greit for ts å evt. leie hos han. Lag en skikkelig avtale dere imellom om husleie (det må du uansett betale), som selvsagt ikke dekker hans avdrag og sånt, og om fordeling av øvrige utgifter. Pass på at du ikke ender med å betale "alt" fordi du bor billig -d ere skal dele på internett/strøm/matvarer etc. Da kan ts samtidig spare litt til egenkapital på sikt, og hun unngår å binde seg så sterkt som man gjør når man både kjøper leilighet og gjør det sammen med noen.

Skrevet
Mulig jeg er rar - men hvis noen hadde ment at jeg skulle kjøpe leilighet som nyutklekt student på 20, så hadde jeg trodd de var gale.

Når man er ung så mener jeg faktisk! at man bør leie, rett og slett fordi dette gir langt større frihet. Man binder seg til store utgifter for lang tid framover. Leier man kan man på kort varsel flytte på seg om det blir for dyrt/om man vil studere et annet sted etc.

Så lenge man ikke vet at "her vil jeg bo", er det jo heller ingen som anbefaler eie framfor leie, fordi det lønner seg ikke å kjøpe i år, for å selge om to år. Og det er jo ikke usannsynlig at blir et scenario når man er såpass ung.

En annen sak er selvsagt at man som så unge samobere heller ikke har noen garantier for at det går, og da blir det og mye mer pes å avslutte, hvis man eier sammen.

Jeg ville ment at hvis ts kjæreste (evt. hans familie...) absolutt vil kjøpe noe, da må det være greit for ts å evt. leie hos han. Lag en skikkelig avtale dere imellom om husleie (det må du uansett betale), som selvsagt ikke dekker hans avdrag og sånt, og om fordeling av øvrige utgifter. Pass på at du ikke ender med å betale "alt" fordi du bor billig -d ere skal dele på internett/strøm/matvarer etc. Da kan ts samtidig spare litt til egenkapital på sikt, og hun unngår å binde seg så sterkt som man gjør når man både kjøper leilighet og gjør det sammen med noen.

Dette synes jeg er godt svart. :jepp:

Skrevet

Tusen takk for gode råd! :)

Ikke så rent enkelt å skulle bli voksen, hehe.

Skrevet

Veldig godt svar, og er helt enig i at de som ville han skulle kjøpe er helt på vidda, med tanke på hvor vi er nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...