Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2010 #21 Skrevet 22. januar 2010 Dette er grunnen til at sykelig tynne modeller er et problem, for dess mer vannt vi blir til å se på dem dess mer vil vi syntes at de er pene... slik er hjernen vår sydd sammen. Synes du begrunner ditt synspunkt godt. Men dette med syltynne modeller passer ikke helt inn i bildet. Svært tynne modeller har jo vært et fenomen i en del år nå, altså har unge, voksne menn vokst opp med disse modellene som en del av sin kultur. Likevel er det i mitt inntrykk svært få som er spesielt tiltrukket av sykelig tynne jenter. Det moderne idealet er mer slanke, veltrente damer. At disse anses som mest attraktive kan lett forklares ut fra et biologisk ståsted fremfor et psykologisk. Den slanke, trente - men ikke syltynne dama - er i bedre form og helse enn den lubne (som riktignok ikke nødvendigvis har dårlig helse).
gbnj Skrevet 22. januar 2010 #22 Skrevet 22. januar 2010 Sånn generellt så synes jeg ansiktene ofte er litt for lubne/runde, og kroppene er litt for lubne/slappe med uproposjanlt små pupper.
gbnj Skrevet 22. januar 2010 #23 Skrevet 22. januar 2010 Det er ikke så enkelt. Hva vi selv innerst inne syntes der pent er skapt av samfunnet rundt oss. I forskjellige kulturer har man store forskjeller på hva folk finner atraktivt sånn innerst inne. Det vi har lræt, sett og blitt fortalt er pent gjennom hele livet blir en del av vår personlighet. Det handler ikke om hva som er mest akseptert fra andre eller ikke og at bildet bare fins i media. Det mengden mener mener vi også, helt innerst inne. Dersom man vokser opp med sterke krydder liker man sterke krydder fordi smakksansene tilpasser seg. Slik er det også med vår synssans og preferanser for utseende. Også er det slik at vi foretrekker det vi ser mest av. Dette er en kjennt psykologisk effekt. (Vi kan kanskje kjenne igjen dette når vi tar oss selv i å bruke moter som vi hata og syntes var stygge første gang de kom på markedet, men så etter ei stund syntes vi det er pent). Så når vi hele tiden omgis av bilder av pene, slanke damer så blir dette naturlig også det vi foretrekker og liker. Dette er grunnen til at sykelig tynne modeller er et problem, for dess mer vannt vi blir til å se på dem dess mer vil vi syntes at de er pene... slik er hjernen vår sydd sammen. Det er en ganske god overlevelsesstrategi fordi vi ender opp med å foretrekke det vi er vannt til og det som er rundt oss noe som sikkrer at vi lettere finner oss partnere og liker det som finnes i nermeste miljø.Problemet med teoriene dine er at jeg skjelden synes modeller har pene aniktstrekk/fine kropper(altfor spinkle). Og kvinner jeg synes har pene ansiktrekk, ser jeg så sjelden at smaken min ikke kan komme av at jeg har sett ansiktstrekkene ofte.
gbnj Skrevet 22. januar 2010 #24 Skrevet 22. januar 2010 (endret) Er det noe lubne damer har, så er det vel former?! Dessverre så er det ikke så enkelt at alt handler om homofile motedesignere. Mange homofile menn synes det er ekkelt å se på tynne jenter, mens mange heterofile menn digger sylslanke damer uten noe fett på kroppen. Menn som liker større damer (lubne/tykke damer) er ofte mer sensuelle og de liker å kose med en myk kvinnekropp. Kjenne fettet i hendene og å beundre alle de spennede kurvene som hennes kropp har å tilby. De er mer erotisk anlagt og liker å gi av seg selv. Det er dette som skiller dem fra andre menn som liker tynnere jenter. I dag så handler sex mer om å vise fram kroppen (en kropp som tilfredsstiller de oppkonstruerte idealenes krav) og det å eksperimentere. I gamle dager, da folk hadde mer tid til sex, så var en litt mer kvinnelig kropp idealet.Menns ideal, kvinners ideal og hvordan kvinner faktisk ser ut! Så menns ideal er da litt å ta i? Og at menn som liker store damer er mer sensuelle er nok feil! Endret 22. januar 2010 av gbnj
gbnj Skrevet 22. januar 2010 #25 Skrevet 22. januar 2010 Ser at folk kaller disse jentene lubbene. Det spørs jo hva man legger i det, men de er ikke mer usunne enn vanlige modeller og de fleste skuespillere. Disse damene på maleriene har nok en BMI rundt 24-25, mens idealet i dag har BMI rundt 17-18. Så disse jentene på maleriene er nok mer sunne i forhold til vekt enn dagens ideal.Så da liker jeg ca 21!
gbnj Skrevet 22. januar 2010 #26 Skrevet 22. januar 2010 Kvinnene i kunsten er nok enda tynnere enn du gjetter på. Det er klærne og fjesene som får dem til å se "lubbne" ut. De er ikke tykkere enn Malryn Monroe og Scarlett Johansson, som forøvelrig har en BMI på rundt 18-20. De er IKKE tykke. Men myke er de og de har store skinn.Disse hoftene/låra ol. drar BMIen opp.
vidvandre Skrevet 22. januar 2010 #27 Skrevet 22. januar 2010 Nei, ikke sånn direkte. De er pene på en abstrakt måte.
El Capitan Skrevet 22. januar 2010 #28 Skrevet 22. januar 2010 Jeg synes de er pene. Jeg hadde ikke hatt noe i mot å møte disse kvinnene for å si det sånn.
Gjest KateW Skrevet 22. januar 2010 #29 Skrevet 22. januar 2010 (endret) Disse hoftene/låra ol. drar BMIen opp. Tøysegutt, hun er helt vanlig slank. Ikke trent, men slank. Dissse deriomot, er mer frodige, og Rubens er jo kjent for det. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm...nt_of_Paris.jpg Endret 22. januar 2010 av KateW
Gjest Gjest_Pendo_* Skrevet 22. januar 2010 #30 Skrevet 22. januar 2010 Jeg syns mange av de damene som har stått som modeller i malerier gjennom tidene er utrolig vakre. Mona Lisa er jo utrolig vakker. Jeg like alle slags damer, lubne, slanke, kraftige, normale etc. Men det er fakta at ordentlige menn (MANN) liker store og sterke damer med store pupper, store romper og lår. Et godt eksempel er følgende dame (Nigella) http://thehostess.files.wordpress.com/2008/04/nigella129.jpg http://attrice.files.wordpress.com/2009/11/nigella.jpg
pittie Skrevet 22. januar 2010 #31 Skrevet 22. januar 2010 På den tiden hadde kvinner kanskje ikke så stor rolle i viktige ting, men det var ingen som forventet at de skulle se ut som Angelina Jolie heller. Er vel ingen normal gutt som forventer den vanlige nabojenta skal se ut som Joile Scratch that. Vi skriver om gutter. Menn har komt forbi det stadiet der. Forøvrig synes jeg damene på slike malerier er vakre.
Gjest KateW Skrevet 22. januar 2010 #32 Skrevet 22. januar 2010 Nå har vel ingen av de damene store pupper... De er heller pæreformet. Sånn generelt sagt. IKKE noe galt i det. Men få av dem har timeglassfigur, den trenden kom senere.
Tempus Fugit Skrevet 22. januar 2010 #33 Skrevet 22. januar 2010 Jeg vil si at de "klassiske" idealene er mye finere enn når det kommer til "moteverden" ideal med syltynne modeller. Når det kommer til trente/muskuløse/slanke jenter så kommer de like høyt opp på rangstigen som de "klassike" damene så lenge de har kvinnelige former (størrelsen betyr ikke noe).
Gjest Trajan Skrevet 22. januar 2010 #34 Skrevet 22. januar 2010 Noen ganger skulle jeg ønske at jeg levde på den tiden. Fordi da hadde jeg hatt sjansen til å finne ut om typene som viser interesse for meg virkelig liker MEG og ikke kroppen min. På den tiden hadde kvinner kanskje ikke så stor rolle i viktige ting, men det var ingen som forventet at de skulle se ut som Angelina Jolie heller. Med tanke på at man ikke fikk bestemme selv på den tiden hvem man giftet seg med. Og det at det gjalt penger og andre ting ekteskap før i tiden handlet ikke om kjærlighet men og styrke makten mellom familier.
Momseguri Skrevet 22. januar 2010 #35 Skrevet 22. januar 2010 Hva med klassiske Venus da? Syns ofte jeg hører at hun er veldig pen, og selv er jeg ganske enig..men hun er jo ikke akkurat A.Jolie :klø: Birth of Venus
Gjest Trajan Skrevet 22. januar 2010 #36 Skrevet 22. januar 2010 Hva med klassiske Venus da? Syns ofte jeg hører at hun er veldig pen, og selv er jeg ganske enig..men hun er jo ikke akkurat A.Jolie :klø: Birth of Venus Med tanke på at A. Jolie er kanskje den mest motbydelige skapning som vandrer denne kloden. Så vil jeg si det er bra at Venus ikke ligner på A.Jolie med tanke på hvor lite attraktiv A. Jolie faktisk er
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2010 #37 Skrevet 22. januar 2010 Problemet med teoriene dine er at jeg skjelden synes modeller har pene aniktstrekk/fine kropper(altfor spinkle). Og kvinner jeg synes har pene ansiktrekk, ser jeg så sjelden at smaken min ikke kan komme av at jeg har sett ansiktstrekkene ofte. 1. Jeg spesifiserte at jeg ikke mener modeller, men slankere damer i forhold til mer lubne damer som man finner i en del eldre kunst. Gjerne ala glamormodell damer som har en litt mer pin-up form i litt slankere utgave. 2. Nå er ikke dette mine teorier, det er vitenskapelige teorier (gidder ikke å finne referanser, spesiellt interesserte får lete selv). Det vil selvsagt alltid finnes noen som ikke passer inn i en slik teori, en teori tar utgangspunkt i et gjennomsnitt og det vil alltd være noen som skiller seg fra gjennomsnittet. Hva vi fortrekker avhenger også av. 3. Jeg burde spesifisert at dette handler mer om kropp enn ansikt. Ansikt kan man studere ned til den minste detalj, men en kropp er mer kategosiert "sykelig tynn, tynn, slank, normal, frodig, luben, tykk, overvektig etc." men aktsikter har særegne karakteristikker. Men sånn generellt tiltrekkes norden mer av nordiske ansiktstrekk, japanere av japanske ansiktstrekk etc. Dersom man ikke går i så spesifikk detalj, men i store klasser som nasjonalitet så vil man også se at GJENNOMSNITLIG syntes folk de menneskene de selv omgås/den nasjonaliteten man omgås er den som er mest tiltrekkende. Så blir det selvsag mer individuellt hva man foretrekker innen den spesifikke nasjonaliteten igjen. Jeg nakker nok litt i større linjer enn deg, og tenker i generelle grupper etc. Og igjen, det er alltid noen som skiller seg ut fra gjenomsnittet. Vår personlige erfaring feks spiller mye inn på vår preferanse ved siden av det vi normalt ser rundt oss og tillæres er pent i samfunnet. Jeg tror ikke menn i dag foretrekker de syltynne modelljentene, men mange foretrekker slanke til normale jenter. Det jer er redd for er at dersom trenden med disse sltynne jentene ikke snus og det blir mer og mer syltynne jenter også i det virkelige liv (ikke bare på catwalken) kan dette på sikt spille inn på at menn lettere vil bli tiltrukket av disse, til tross for at vi nå ikke syntes det er pent. Øyet venner seg godt til ting, og så liker man det til slutt. Vi er ikke der med modelljentene enda, men det er en utvikling til at det kan bli dette menn foretrekker, dersom flere og flere jenter blir på denne måten. MEN; det er også et poeng at vi tiltrekkes av mennesker som ser friske ut, dette er også en forplantningsmekanisme. På den måten kan det hende at vi ikke noen gang vil se at disse syltynne sykelig undervektige jentene blir normen, fordi det ikke er forenelig med forplantning. Det er lov å håpe.
Kavalér Skrevet 22. januar 2010 #38 Skrevet 22. januar 2010 Med tanke på at A. Jolie er kanskje den mest motbydelige skapning som vandrer denne kloden. Så vil jeg si det er bra at Venus ikke ligner på A.Jolie med tanke på hvor lite attraktiv A. Jolie faktisk er Hva? Veldig mange anser den tidligere fotomodellen , og nåværende suksessrike og prisbelønnede amerikanske filmskuespillerinnen, som blant annet er av slovakisk, tysk, fransk-canadisk og indiansk opprinnelse, for å være en godt over normalt attraktiv kvinne. Både hennes far, Jon Voight, og hennes mor, Marcheline Bertrand, samt hennes eldre bror, James Haven, er/var skuespillere som nok samtidig regnes å være temmelig universelt attraktive. Her er en bildelenke til et 1970-talls fotografi av hennes foreldre: http://4.bp.blogspot.com/_x2nt9AmcZKw/Sexq...ne_bertrand.jpg Her er de sammen med sine to barn, Angelina Jolie sitter på hennes fars fang. Merk at dette er før hun begynte å farge håret sitt; hun er naturlig blond, noe hun også har stadfestet i egne uttalelser. http://4.bp.blogspot.com/_x2nt9AmcZKw/Sexr...90204200252.jpg Mor og datter sammen: http://static.celebrities-weblog.com/celeb...trandajolie.jpg Her er en lenke til et barndomsbilde av henne av noe nyere dato, sammen med hennes far og eldre bror: http://img.dailymail.co.uk/i/pix/2007/03_0...MOS_468x410.jpg Og til slutt, fra nyere tid, sammen med hennes nå avdøde mor: http://dlisted.com/wp-content/uploads/2007...rtrand-0019.jpg …At hun skal være den mest motbydelige skapning som vandrer på denne kloden, er virkelig langt over min fatteevne.
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2010 #39 Skrevet 22. januar 2010 (...) Jeg tror ikke menn i dag foretrekker de syltynne modelljentene, men mange foretrekker slanke til normale jenter. Det jer er redd for er at dersom trenden med disse sltynne jentene ikke snus og det blir mer og mer syltynne jenter også i det virkelige liv (ikke bare på catwalken) kan dette på sikt spille inn på at menn lettere vil bli tiltrukket av disse, til tross for at vi nå ikke syntes det er pent. Øyet venner seg godt til ting, og så liker man det til slutt. Vi er ikke der med modelljentene enda, men det er en utvikling til at det kan bli dette menn foretrekker, dersom flere og flere jenter blir på denne måten. (...) Jeg må si at jeg observerer det motsatte rundt meg, at det blir flere og flere ganske lubne jenter. Ser ganske mange unge tenåringsjenter med store mager (bilringer). Ifølge din logikk vil dette da gradvis bli mer tiltrekkende.
Gjest Trajan Skrevet 22. januar 2010 #40 Skrevet 22. januar 2010 …At hun skal være den mest motbydelige skapning som vandrer på denne kloden, er virkelig langt over min fatteevne. Vel det at noen synes hun er attraktiv er langt utenfor min fatteevne.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå