Gå til innhold

1,8 KG Tunfisk på boks på butikken

Gjest Gjest_tuna_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_tuna_*

Ja, hva kan jeg lage ut av den tunfisken der? Hører stadig vekk at tunfisk er svært sunt og rikt på forskjellig man trenger i kroppen. Så jeg planlegger å spise mer av dette. Her jeg bor er det ikke mindre beholdninger av tunfisk, så hvis jeg skal ha må jeg altså kjøpe nesten 2 kg.. Hva kan jeg bruke det til? Kan det stekes, ha på skiven, ha i salaten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

på skiven med litt majones(om du syns det er tørt uten) er godt :)

En god rett syns jeg er:

Blande en tunfisk boks, 2 stekte egg, litt majones og makaroni sammen. Ser ikke så godt ut, men smaker deeeilig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_trådstarter_*

svar til PUNGROTTE:

Vet du, det hørtes faktisk ganske deilig ut! Kan tenke meg at det utseendesmessig kunne vært bedre, men likevel. Er notert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bland tunfisk med creme fraiche.

Ha oppi finhakket rødløk, salt og pepper og en dæsj med sitron.

Kjempegodt i baguetter med salatblader under, noen ringer med rødløk og agurk på toppen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppi tomatsausen til pasta. Gjerne med sorte oliver og kapers i tillegg, eller masse stekt paprika. Ville frosset ned en del av tunfisken da, så du ikke får tunfisksjokk. Hvor i all verden bor du, om bare slike bokser finns?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar til gjest 17.02:

Hehe, ja jeg vet det høres jo ut som jeg bor i bushen på bygda.. Ja, jeg gjør nettopp det. 60 Km til nærmeste "by", og her på nærbutikk jokern har de altså bare slike monsterbokser. GOD ide å fryse ned mye av dette, orker jo ikke å spise det hver dag etter at jeg har åpnet det =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oppi tomatsausen til pasta. Gjerne med sorte oliver og kapers i tillegg, eller masse stekt paprika. Ville frosset ned en del av tunfisken da, så du ikke får tunfisksjokk. Hvor i all verden bor du, om bare slike bokser finns?

Pastasalat med tunfisk og egg er jo også godt, bare pøse på med hva man har eller liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_mari_*

Tunfisk er godt til mye, egentlig, bruk det f.eks i asiatisk inspirert wok, ha biter i salat, i pastaretter, feks med sterk tomat- og chilisaus, lag tunfiskwraps med tunfisk, strimlede grønnsaker og krydder i lefse, evt pitabrød. Bare prøv det frem, men vær obs på hva slags tunfisk du kjøper og hvor den kommer fra; noen typer tunfisk er utrydningstruet pga overfiske, WWF er blant organisasjonene som har mer info om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plukktunfisk

Blank en løk i olje

krak en potet fra gårsdagens middag,

eller bruk potetmospose.

Bland i melk, fløte, rømme eller smøreost.

En teskjei sennep, kan også være på sin plass, hvis du brukte melk.

Rør inn store tunfiskbiter, de blir mindre etterhvert, og la dem trekke til seg ettervarme, noen minutter.

Hurtig og helt grei, til hverdags. Dytt gjerne inn mer smak ved å bruke grønnsaksbuljong.

Varianter:

Tuccalao:

Kok poteter i skiver.

Blank løkringer i smør/olje

Ha i en boks hakket tomat, eller gjør det sjølv ved å koke ferske, i sitt eget sø sammen med løken.

Ha i potet og tuna, og gi dem ettervarme.

Her kan du også hive i paprika, gulrøtter og annet kreativt.

Ellers kan du ofte bruke tilbehør som ril kylling (ris, garnityr, sauser).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, du er her i landet? Er rimelig sikker på at Joker'n din tar inn sånne små tunfiskbokser om du spør pent. Men hutreboksen gjør vel samme nytten, antar jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...