addict Skrevet 21. januar 2010 #1 Skrevet 21. januar 2010 Hei! Vi reiser vekk i 4 netter neste uke. Frokost er inkl i prisen og vi kommer ikke til å dra på byen siden jeg er gravid. Vi er heller ikke ute etter å shoppe masse og dyrt, selv om det sikkert kommer til å bli noen innkjøp om vi finner noe billig jeg må jo ha gravidklær uansett, og det tar vi i Norge. Hvor mye må vi regne med for to personer i 3 og en halv dag? (ankommer ca midt på dagen og drar tidlig den siste). Tenker først og fremst på mat og sånt. Vi bor midt i sentrum så blir ikke mye taxiutgifter osv.
Gjest Spirelill Skrevet 21. januar 2010 #2 Skrevet 21. januar 2010 Om frokosten er inkludert, trenger du forsåvidt bare til to-tre måltider om dagen. Jeg tror den dyreste middagen jeg klarte å spise var på 150 kr uten drikke. Hvis du går litt i sidegatene er det mye billig og bra, ikke minst koselig. De har jo starbucks og masse andre småkafeer, og der går det fint an å ta seg en billig lunsj. Men det er minibanker overalt, så du kan jo bare ta med bankkortet;)
Gjest Praha Skrevet 22. januar 2010 #3 Skrevet 22. januar 2010 Har nett vert i praha. Er så koselig når det er snø der. Fra flyplassen til sentrum kostet det oss ca 200 kr med taxi. Vi gikk på en gourmet resturant og betalte 300 kr for maten. (to hovedretter og en forret). Vi hadde ikke beregnet at vi skulle kjøpe så mye krystall som vi gjorde, så vi måtte kjøpe en ekstra koffert... Råder dere på det sterkeste å ta med en tom koffert ned. Er sikkert et fint sted å kjøpe babyklær og andre ting dere trenger. Da vi var der, hadde de januar salg i tilegg, så vi fant mye bra til en latterlig lav pris. Kjøpte noen rålekkre støvletter til 200 kr. Syns sko og væsker var billig... Du får også 6 glass til ca 5-600 kr på turist sjappene... Gled deg! Vi var forresten på masasje, som var halve prisen i forhold til her
Lipstick Skrevet 24. januar 2010 #4 Skrevet 24. januar 2010 Jeg kom hjem fra Praha i dag, og fant ut at jeg har brukt ca. 3000 kroner de fire dagene jeg har vært der. Og jeg har shoppet MYE. Trodde jeg hadde brukt enda mer penger, derfor var jeg mer forsiktig enn jeg nå skjønner at jeg burde vært, for fy f#¤"¤% så billig det er der nede! Angrer på mange av de kjøpene jeg IKKE gjorde. F.eks. hadde jeg lyst å kjøpe krystall. Det var ikke planen, og jeg kjøpte ikke noe av det heller, men de har krystallsjapper over hele byen, og veeeldig mye FINT, så jeg kan nesten love deg at du også får lyst å kjøpe krystall når du kommer dit. Det er ganske rimelig mat og drikke der også. Dyreste måltidet vi hadde var hver vår kjempeburger på Fridays med hver vår kjempedrink til. Det betalte vi vel rundt 500 korunas for (hver) hvis jeg husker rett. Nærmere 200 kroner i Norge, altså, fortsatt billig. sko og klær er kjempebillig nå i januar. Du kan gjøre et kupp. Jeg var på jakt etter støvletter og fant noen greie for ca. 200 kroner på Clockhouse... og så ikke lenge etterpå noen enda finere OG billigere på en skobutikk/utsalg nederst på Palladium senter. Kjøpte meg også noen fine joggesko der, de hadde rett og slett sko etter min smak, og til en pris vi kan hoppe og klappe for. Palladium er et flott senter ikke langt unna rådhusplassen og med sine 200 butikker brukte vi lang tid der. Det er iskaldt i Praha nå om dagen, så sentere frister mer enn å gå ute og fryse. Offentlig transport er også billig. Til og fra flyplassen må du beregne mellom 450 og 700 korunas, det vil si mellom ca. 150 - 250 kroner. Metroen koster 6 kroner (18 koruna) for en enkeltbillett. Museene kostet mellom 80 og 250 korunas i inngangspenger, mens en del kirker er gratis. Sånn generelt anbefaler jeg deg å ta en del penger med, rett og slett fordi du kan gjøre mange kupp som lønner seg for deg den dagen hjemme i Norge når du plutselig trenger noe. Nesten alt er billigere i Praha enn i Norge. Jeg kjøpte hårfarge her også, 2 pakker til ca. 70 kroner til sammen, i et helt ordinært og kjent merke. God tur til Praha, og kos deg!! Jeg hadde det fantastisk der nede, tross kulden og alt. Det er hvert fall en veldig kjekk og vakker by!
addict Skrevet 24. januar 2010 Forfatter #5 Skrevet 24. januar 2010 Tusen masse takk for svar så fint at dere har kost dere! Var i Praha for noen år siden, men da på mammas lommebok, så jeg merket ikke mye til hvor billig det var Kunne jo bare "tatt med bankkortet", men det er begrenset med penger der også skjønner dere.. hadde regna med å ha med 8000 kr til meg og sambo, bestilte som julegave og fikk ikke tid til å spare så fryktelig mye mer. Men så gikk kamera i gulvet og strømregninga ble prioritert også ble budsjettet kuttet med et par 1000 kr Men dere tror det kommer til å gå bra med 6000 kr på to personer hvis vi er flinke til å ikke shoppe så veldig mye?
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2010 #7 Skrevet 11. februar 2010 Hei. Jeg og kjæresten + et vennepar drar til Praha nå på lørdag og skal være der til onsdag. Vi skal bo på et 4stjerners hotell i sentrum av nybyen og har der frokost hver morgen. Jeg lurer egentlig på hvor mye penger jeg trenger å ha med meg. Jeg har satt av 5000 kr og håper dette vil holde. Skal kjøpe meg et skopar, skinnjakke og noen enkle gensrer tenkte jeg. Pluss vi skal spise middag ute hver dag og det blir sikkert å sjekke nattelivet en kveld også
addict Skrevet 11. februar 2010 Forfatter #8 Skrevet 11. februar 2010 5000 til deg selv skal holde, men frokosten på hotellet vårt var DRIT så belag deg på å spise maten ute. Vi klarte oss på 6000 kr på begge, og det ble litt trangt, men kun fordi vi shoppet mye mer enn hva vi trodde vi skulle. Og husk å gå på de restaurantene som faktisk er anbefalte, anbefaler å skrive ned en lang liste på forhånd.. Det er mye DRITMAT på restaurantene rundtom, og vi brente oss veldig på det.. Ødela en del :\
Anglofil Skrevet 11. februar 2010 #9 Skrevet 11. februar 2010 Vi var to stykker og var i Praha fire netter. Vi hadde problemer med å bruke opp 4000 kr, og da handlet også vi mye. Frokosten på vårt hotell var veldig bra, så det er vel som i alle andre land: det kommer helt an på hotellet. Uansett er mat og drikke der nede sinnsykt billig, og vi spiste sjelden for mer enn 150 kr på restaurantene inkludert drikke (for begge to). Men så gikk ikke vi for første og beste restaurant heller, vi trakk litt inn i sidegatene - det anbefales. Mvh Yvonne
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2010 #10 Skrevet 11. februar 2010 Hotellet vårt heter hotell Sonata. Noen som har vært der? Håper frokosten er ok, men er forberedt på at den kan være dårlig..Har skrevet ned en bra liste på telefonen over restauranter som er anbefalt, pluss butikker og slikt håper det blir en bra tur og at jeg får mye for penga. Regner med det går litt penger på taxfree også! Hvordan er prisnivå på new yorker da, vet dere det? Hvis du skal kjøpe enkle gensrer..eller en skinnjakke. Takk for gode svar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå