Gjest ts Skrevet 21. januar 2010 #1 Del Skrevet 21. januar 2010 Vanligvis vokter jeg meg vel for å stille meg i en kassakø hvis jeg ser at det er eldre foran meg i køen. Men noen ganger kan man ikke unngå det. Av erfaring vet jeg at eldre bruker lang tid når de skal betale, derfor tar jeg heller en ekstra runde i butikken til gamlingene har gått. Det jeg har lagt merke til, er at de konsekvent somler med alt. De må på død og liv dobbeltsjekke kvitteringen og samtlige varer, selv om de vet at det står andre kunder og venter. Og om noe er uklart på kvitteringen eller en av varene, setter de selvsagt igang en langvarig diskusjon om dette med kassadamen. I tillegg bruker de halve dagen på å rote etter småmynter i pungen sin. Jeg er klar over at mange eldre sliter med dårlig syn eller giktiske fingre og slike ting, slik at det blir litt vanskelig å skille mellom myntene i lommeboken. Men alle eldre har ikke dårlig syn eller helse, og likevel somler de noe inni granskauen alle sammen! Så lenge de er noenlunde oppegående mennesker, kan man vel forvente at de tar litt hensyn til andre, selv om de er eldre? Jeg blir både svett og frustert av stå lenge i kø. Lurer egentlig hva dette er for et fenomen. Hvorfor somler nesten alle eldre i butikken? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 21. januar 2010 #2 Del Skrevet 21. januar 2010 Lurer egentlig hva dette er for et fenomen. Hvorfor somler nesten alle eldre i butikken? De gjør ikke det, det er noe du innbiller deg. Jeg har jobba i butikk, og det er langt fra alle eldre som er somlete. Flere enn de som er yngre selvfølgelig, men du må huske at det ikke bare er armer og øyne som blir dårligere med alderen, mange opplever også at huet fungerer saktere. At de sjekker kvitteringen gjør vel forresten ikke at køen går saktere? Når de får kvitteringen så har de jo betalt og kassereren kan fortsette med neste kunde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Xtra_lilje Skrevet 21. januar 2010 #3 Del Skrevet 21. januar 2010 Det er ikke min oppfatning at de gjør. Noen somler, noen ikke. Som med alle andre. Noen somler gjerne fordi de har dårlige fingre, ser dårlig osv. Men langt i fra alle. Dessuten synes jeg eldre bare er søte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ts Skrevet 21. januar 2010 #4 Del Skrevet 21. januar 2010 De gjør ikke det, det er noe du innbiller deg. Jeg har jobba i butikk, og det er langt fra alle eldre som er somlete. Flere enn de som er yngre selvfølgelig, men du må huske at det ikke bare er armer og øyne som blir dårligere med alderen, mange opplever også at huet fungerer saktere. At de sjekker kvitteringen gjør vel forresten ikke at køen går saktere? Når de får kvitteringen så har de jo betalt og kassereren kan fortsette med neste kunde. Nei, det er ikke bare jeg som innbiller meg det. Kjenner mange med samme erfaring. Selvsagt vet jeg at ikke alle er like ille, men veldig mange eldre er fæle til somle i butikkene. Det er sikkert noe i det en annen sier her, at hodet nok ikke alltid henger med. Det er nok mye av forklaringen. Men da dreier det seg gjerne om veldig gamle mennesker over 80 år. Da er det forsåvidt litt forståelig. Imidlertig synes jeg ofte at spreke folk fra 55 og oppover også har en tendens til dette. Folk i femti-seksti årene er vanligvis ganske spreke i hodet, og da skjønner jeg ikke helt hva de somler med. Når de sjekker kvitteringen, har de gått gjennom kassen ja, men likevel blir de stående og konversere med kassadamen mens de pakker ned varene sine. Og så lenge kassadamen er opptatt med å forklare gamlemor hva som står på kvitteringen, får hun ikke tatt neste kunde. Dermed blir man stående å vente. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ts Skrevet 21. januar 2010 #5 Del Skrevet 21. januar 2010 Dessuten synes jeg eldre bare er søte. Jeg synes også eldre mennesker kan være søte. Unntatt i butikken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cannavaro Skrevet 21. januar 2010 #6 Del Skrevet 21. januar 2010 Ja dette ler jeg virkelig av...... er så enig, så enig med deg ts !!! Dette er virkelig et "fenomen", og har oppdaget det svært mange ganger selv. Det er som folk sier her : de er eldre og har ikke vår type "hastverk" og derfor opplever vi de eldre som somlere og treiginger, men akk sånn er livet sier jeg. Derfor er jo både du og jeg oppmerksomme på de eldre og klarer til en viss grad og "styre unna", men innimellom føler jeg for å gi dem en hjelpende hånd også stakkars. Det er jo ikke alltid like lett, og jeg vet at kanskje en dag så er jeg slik selv ?? Men....bevisstheten lenge leve.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2010 #7 Del Skrevet 21. januar 2010 Bare jeg slipper å ha de som naboer så..kan jeg nok saktens tåle en gammel sinke i butikk-køen. Men som naboer er eldre folk skikkelig kjipe. Man må være parat til å bli overvåket og holdt oppsyn med dersom man har eldre mennesker i nabolaget. GET A LIFE! Nei, stemmer det. De skal jo snart dø. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest strykebrett Skrevet 21. januar 2010 #8 Del Skrevet 21. januar 2010 Det er kanskje ikke så lett å få til å plukke mynter ut av lommeboka med skjelvende giktfingre. Syns det må gå an å a litt forståelse for at bevegelighet og syn ikke er det samme etter man er blitt eldre. Men, hvis du vil gjøre noe med "problemet" kan du jo melde deg frivillig til å gå å handle for eldre mennesker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2010 #9 Del Skrevet 22. januar 2010 Det er kanskje ikke så lett å få til å plukke mynter ut av lommeboka med skjelvende giktfingre. Syns det må gå an å a litt forståelse for at bevegelighet og syn ikke er det samme etter man er blitt eldre. Men, hvis du vil gjøre noe med "problemet" kan du jo melde deg frivillig til å gå å handle for eldre mennesker strykebrett, du er snill Vi har det ikke mer travelt enn at vi kan ta hensyn til hverandre. Tilby heller å hjelpe enn å gå og irritere deg over et eldre menneske. Jeg har da handlet mye opp gjennom årene, men til dags dato har jeg aldri giddet å irritere meg om jeg har måttet vente et minutt ekstra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Numi* Skrevet 22. januar 2010 #10 Del Skrevet 22. januar 2010 Du som er så oppgitt over de eldre som somler, får huske på dette når du blir like gammel og skjelven selv, da vettu. Så får du se hvor enkelt det er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ts Skrevet 22. januar 2010 #11 Del Skrevet 22. januar 2010 Du som er så oppgitt over de eldre som somler, får huske på dette når du blir like gammel og skjelven selv, da vettu. Så får du se hvor enkelt det er. Jada, jeg vet at jeg (forhåpentligvis) blir gammel en gang. Jeg har hatt skrøpelige besteforeldre, og vet godt hva det innebærer å bli gammel. Har full forståelse for det. Men de gamle jeg har sett i butikken, har stort sett vært ganske spreke. De somler bl.a fordi de kverulerer med betjeningen. Og det har ikke noe med skrøpelighet å gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2010 #12 Del Skrevet 22. januar 2010 Jada, jeg vet at jeg (forhåpentligvis) blir gammel en gang. Jeg har hatt skrøpelige besteforeldre, og vet godt hva det innebærer å bli gammel. Har full forståelse for det. Men de gamle jeg har sett i butikken, har stort sett vært ganske spreke. De somler bl.a fordi de kverulerer med betjeningen. Og det har ikke noe med skrøpelighet å gjøre. Da må du ha gjort noen helt spesielle erfaringer. Jeg har aldri opplevd at eldre har stått der og kverulert med betjeningen, og det er ikke få ganger jeg har handlet... Som regel er de eldre høfligere enn de yngre, de yngre er ofte vant til at alt skal tekkes dem, og er svært utålmodige (som ts er et eksempel på). Stort sett tror jeg folk er veldig like, uavhengig av alder. Det eneste jeg har lagt merke til, er at eldre mennesker kan være mer opptatt av tilbud osv. Dette kommer jo av at de er vokst opp på en tid da de ikke hadde den overfloden som vi opplever i dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ella_Grey Skrevet 22. januar 2010 #13 Del Skrevet 22. januar 2010 Lurer egentlig hva dette er for et fenomen. Hvorfor somler nesten alle eldre i butikken? De har ikke noe annet å gjøre tror jeg, det er den dagens begivenhet (evt mulighet for kontakt med andre mennesker); handle sjekke kassalappen, krangle litt med de ansatte osv. Men det er ikke alle gamle som driver på sånn, da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Havbris Skrevet 22. januar 2010 #14 Del Skrevet 22. januar 2010 De har ikke noe annet å gjøre tror jeg, det er den dagens begivenhet (evt mulighet for kontakt med andre mennesker); handle sjekke kassalappen, krangle litt med de ansatte osv. Men det er ikke alle gamle som driver på sånn, da. Nå tuller du vel? Heldigvis har folk som er eldre enn oss andre ting å fylle livet med (iallefall de jeg kjenner) - tror nok det å gå på butikken og handle ikke tilhører kategorien begivenheter Men - her kan man ikke generalisere hverken ene eller andre retningen. Eldre mennesker er ikke en ensartet gruppe selv om det kan se slik ut Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ella_Grey Skrevet 23. januar 2010 #15 Del Skrevet 23. januar 2010 Nå tuller du vel? Heldigvis har folk som er eldre enn oss andre ting å fylle livet med (iallefall de jeg kjenner) - tror nok det å gå på butikken og handle ikke tilhører kategorien begivenheter Men - her kan man ikke generalisere hverken ene eller andre retningen. Eldre mennesker er ikke en ensartet gruppe selv om det kan se slik ut Neida, jeg sa jo at det ikke gjelder alle Men jeg jobbet i butikk i noen år, og da følte jeg av og til at enkelte gamle ikke hadde så mange å snakke med. Og at det å snakke med butikkansatte på en måte var eneste muligheten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 23. januar 2010 #16 Del Skrevet 23. januar 2010 Neida, jeg sa jo at det ikke gjelder alle Men jeg jobbet i butikk i noen år, og da følte jeg av og til at enkelte gamle ikke hadde så mange å snakke med. Og at det å snakke med butikkansatte på en måte var eneste muligheten. Den har jeg opplevd og, det var mange av de faste kundene våre som nok var litt ensomme tror jeg. Heldigvis var ingen av dem særlig kranglete av seg, men ville heller snakke om hyggelige ting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest utsatt Skrevet 23. januar 2010 #17 Del Skrevet 23. januar 2010 jeg tror det kunne ha lønnet seg å ha en kasse for eldre mennesker, ikke for å diskriminere men for at de skal få det litt hyggeligere når de er på butikken. Bak i kassen skulle det også sittet en som liker å snakke med eldre personer. De eldre somler egentlig for det kan være det eneste de har kontakt med i løpet av hverdagen og de har lyst å prate litt, bli lagt merke til og få litt komplimenter. tror jeg, Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cannavaro Skrevet 23. januar 2010 #18 Del Skrevet 23. januar 2010 jeg tror det kunne ha lønnet seg å ha en kasse for eldre mennesker, ikke for å diskriminere men for at de skal få det litt hyggeligere når de er på butikken. Bak i kassen skulle det også sittet en som liker å snakke med eldre personer. De eldre somler egentlig for det kan være det eneste de har kontakt med i løpet av hverdagen og de har lyst å prate litt, bli lagt merke til og få litt komplimenter. tror jeg, He he.....så bra da diskriminering ??? *hørt på Rema 1000* "Velkommen skal dere være til Rema1000 idag, dere over 80 skal betale i kasse 3 hvor vår kjære Johnny tar imot dere med åpne armer, godt humør og en god replikk. Johnny slår gjerne av en prat og dere kan ta det med ro og slappe av i butikken. Ja, rop gjerne på Johnny om dere trenger hjelp"....som det lyder fra høyttaleranlegget......he he en glimrende ide´egentlig. Ja i 2010 bør egentlig alt være mulig..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ts Skrevet 23. januar 2010 #19 Del Skrevet 23. januar 2010 He he.....så bra da diskriminering ??? *hørt på Rema 1000* "Velkommen skal dere være til Rema1000 idag, dere over 80 skal betale i kasse 3 hvor vår kjære Johnny tar imot dere med åpne armer, godt humør og en god replikk. Johnny slår gjerne av en prat og dere kan ta det med ro og slappe av i butikken. Ja, rop gjerne på Johnny om dere trenger hjelp"....som det lyder fra høyttaleranlegget......he he en glimrende ide´egentlig. Ja i 2010 bør egentlig alt være mulig..... EHaha! Om de i tilegg hadde byttet ut de moderne kassaapparatene med et gammeldags med sveiv, ville trivselen kunne økes ytterligere. De gamle ville helt klart ha vært på hjemmebane i så tilfelle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vb Skrevet 23. januar 2010 #20 Del Skrevet 23. januar 2010 Vær så snill. Vær litt overbærende når det gjelder de eldre. Jeg hadde en gammel mor. Var med på handling. Alt gikk trekt og jeg hadde bare lyst til å ta over å få ting til å skje i et såkalt normalt tempo. Heldigvis så gjorde jeg ikke det. Min mor var en tøff, selvstendig og oppegående dame. Hun ble gammel. Mistet mye som rørlighet, det å følge med på nye ting i samfunnet, få med seg tankene osv. Allikevel så var hun en oppegående person og mer fokusert på nyheter enn jeg var. Det er noe med selvstendighet og å klare ting selv samt å ha kontroll. Jeg har all verdens tid når det gjelder eldre. Min tid kommer og jeg er den gamle. Håper ingen umyndiggjør meg eller blir irritert fordi jeg ikke er like rask lenger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå