Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2010 #1 Skrevet 21. januar 2010 Jeg har en datter som nærmer seg 2 og et halvt. Vi begynte pottetreningen i jula, og dette gikk supert. Det var noen uhell i starten, men etter hvert var det nesten ikke uhell i det hele tatt. Nå vil hun derimot ikke gå på potte lenger.. For eksempel i dag tidlig: Rett etter hun sto opp tok jeg av henne bleia hun hadde om natta, og spurte om hun ikke måtte tisse. Det sa hun at hun ikke måtte. Men bleia var tørr, så hun hadde altså ikke tissa på hele natta, og da regna jeg med at hun måtte tisse. Så jeg spurte flere ganger. Men hun sa at hun ikke ville. Ok, tenkte jeg.. Noen minutter senere tissa hun på seg. Jeg tror hun er moden nok for å gå på potte, men at hun bare ikke liker å sitte der. Hvis jeg først får henne til å sette seg tisser hun vanligvis med en gang. Jeg prøver å foreslå å lese bøker, legge puslespill mens hun sitter der slik at hun skal få lyst til å sette seg, men dette funker ikke så bra lenger. Jeg føler ikke at jeg kan tvinge henne heller. Da får hun nok bare enda mindre lyst. Noen med erfaringer/tips? Litt frusrerende at det er mer uhell nå enn for en måned siden. Men vi kan jo ikke gi opp heller..
Caramba Skrevet 21. januar 2010 #2 Skrevet 21. januar 2010 Sånn hadde vi det med pottetrening. Kjempegøy i starten, men så mistet han helt interessen en lang stund og ville ikke gå på potte. Vi lot det være en stund og kjøpte en do-ring, som fungerte bedre. Vi har lokket med belønning a la klistermerkeskjema og det var vel sånn tålig suksess. Han ville heller ikke sitte på potten en stund, men likte bedre do-ring på doen som vi voksne brukte.... Mer stas! Vi begynte så smått med pottetreningn da barnet var to år, men lyktes ikke skikkelig før rundt tre-års dagen. Nå har vel fokus vært litt av og på for begge parter med ankomst av småsøsken og flytting.... Hvis du bare holder på og ikke gir deg, så lykkes du sikkert snart, men det kan ta noen måneder før hun blir helt tørr når hun bare er to år.
Trampe Skrevet 21. januar 2010 #3 Skrevet 21. januar 2010 Min sønn er snart to, og vi er akkurat startet med pottetrening. Foreløpig innarbeider vi rutine med at han skal sitte på potta morgen og kveld, og det er det. Han gjør ikke noe der, og potta brukes kun noen få minutter, men slike ting tar tid. Akkurat nå synes jeg det er viktig å få inn rutinen, så tar vi resultatene etter hvert. Siden min sønn bare er to ser jeg ikke for meg å få ham tørr på leeeenge enda. Nå er det egentlig en lek, og han får masse ros når han setter seg på potta. I barnehagen har de klistremerkeskjema på barna som er like gamle som ditt barn. Jeg tror det har større virkning når det er flere barn med på det - og de små har noen litt større å se opp til? Jeg tror også doring høres lurt ut i deres tilfelle. Mange unger liker ikke potta og vil heller sitte på do, dere kan jo prøve det? Jeg vet om flere barn som aldri har sittet på potta, de har nektet plent. Doringen fungerte mye bedre. Ellers tror jeg det eneste som virkelig funker er å ikke gi opp. Prøv igjen og igjen og igjen - og overøs barnet med positive tilbakemeldinger når hun sitter på potta.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 21. januar 2010 #4 Skrevet 21. januar 2010 Jeg har en datter som nærmer seg 2 og et halvt. Vi begynte pottetreningen i jula, og dette gikk supert. Det var noen uhell i starten, men etter hvert var det nesten ikke uhell i det hele tatt. Nå vil hun derimot ikke gå på potte lenger.. For eksempel i dag tidlig: Rett etter hun sto opp tok jeg av henne bleia hun hadde om natta, og spurte om hun ikke måtte tisse. Det sa hun at hun ikke måtte. Men bleia var tørr, så hun hadde altså ikke tissa på hele natta, og da regna jeg med at hun måtte tisse. Så jeg spurte flere ganger. Men hun sa at hun ikke ville. Ok, tenkte jeg.. Noen minutter senere tissa hun på seg. Jeg tror hun er moden nok for å gå på potte, men at hun bare ikke liker å sitte der. Hvis jeg først får henne til å sette seg tisser hun vanligvis med en gang. Jeg prøver å foreslå å lese bøker, legge puslespill mens hun sitter der slik at hun skal få lyst til å sette seg, men dette funker ikke så bra lenger. Jeg føler ikke at jeg kan tvinge henne heller. Da får hun nok bare enda mindre lyst. Noen med erfaringer/tips? Litt frusrerende at det er mer uhell nå enn for en måned siden. Men vi kan jo ikke gi opp heller.. Når barna ikke vil sitte på potte?, what to do? Du sier det jo selv: do kanskje
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2010 #5 Skrevet 21. januar 2010 Her er det ikke snakk om å bruke potte i det hele tatt. Syns det er ekkelt og uhyginsk, så her hopper vi over potten og går rett på do. Kanskje det kan være noe?
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2010 #6 Skrevet 22. januar 2010 Her gikk vi rett på do med en gang. Jeg synes potte er litt ekkelt, og skjønner vel heller egentlig ikke vitsen med det? Min sønn ba selv om å sitte på do da han var 19 mnd, og i løpet av de neste 3-4 mnd kunne jeg telle på èn hånd de bæsjebleiene jeg skiftet. Så mistet han interessen, så da venter jeg bare til han vil igjen. Kjøp doring!
rachel who Skrevet 22. januar 2010 #7 Skrevet 22. januar 2010 Du må ikke spørre om hun skal tisse. Du må ta henne på do og gjør det til faste tider. Da får hun gradvis inn at dette skal hun ha som rutine å gjøre. Vi begynnte sent her med pottetrening og jenta vår har stadig vekk uhell. Jeg spør henne ofte, hun sier som oftes nei, men da tar jeg henne på do og da tisser hun.
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2010 #8 Skrevet 22. januar 2010 Du må ikke spørre om hun skal tisse. Du må ta henne på do og gjør det til faste tider. Da får hun gradvis inn at dette skal hun ha som rutine å gjøre. Vi begynnte sent her med pottetrening og jenta vår har stadig vekk uhell. Jeg spør henne ofte, hun sier som oftes nei, men da tar jeg henne på do og da tisser hun. Enig i at hun bare bør tas med på do, men da må du heller ikke spørre om hun må på do. Ikke rart hun protesterer hvis ordskiftet går omtrent sånn: Mamma: Må du tisse lille venn? Lille venn: Nei. Mamma: Jo, nå skal du på do. Vi sier som regel noe i retning av "Nå går vi på do, så får vi se om det er noe tiss i magen din." Når hun sitter på do, er vi helt stille og venter på om vi kan høre tisset. Datteren vår er snart tre, vi har fremdeles uhell, men det går i perioder. Flere uker uten uhell, så er det tre på én dag, så går det bra en stund igjen ... Sånn er det vel bare.
Gjest Vilma Skrevet 22. januar 2010 #9 Skrevet 22. januar 2010 Do-ring. Ofte mye morsommere å gjøre som de voksne. Når du tisser, så sett barnet på do etterpå. Små barn vil gjerne være store og flinke, og herme etter de voksne eller storesøsken er mye morsommere en å sitte på en potte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå