Gå til innhold

Hvor mange gram protein per kilo når man skal opprettholde muskelmassen ved slanking?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_jente23_*
Skrevet

Forsøker å finne ut hvor mange gram som er et minimum å få i meg av proteiner per kilo når jeg slanker meg og har lyst til å opprettholde muskelmassen, men det er ikke helt til å bli klok av. På nett står det alt fra 1 gram per kilo til 2,5 gram.

Noen som har peiling her inne?

Og om det er relevant, så er jeg 23 og jente :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Forsøker å finne ut hvor mange gram som er et minimum å få i meg av proteiner per kilo når jeg slanker meg og har lyst til å opprettholde muskelmassen, men det er ikke helt til å bli klok av. På nett står det alt fra 1 gram per kilo til 2,5 gram.

Du burde gi blaffen i slikt og få i deg passelig mye proteiner. Jeg legger alltid på meg litt om vinteren fordi jeg trener en del styrke da og mindre utholdenhet. Så i februar-mars begynner jeg å trene utholdenhet, og da forsvinner kiloene.

Å skulle beregne på grammet hva du skal få i deg kan fort gi et sykelig forhold til mat. Maten skal nytes, det er ikke sunt å ha tvangstanker rundt mat.

Gjest Gjest_jente23_*
Skrevet
Du burde gi blaffen i slikt og få i deg passelig mye proteiner.

Men for å spise "passelig mengde" proteiner så må jeg vite hva en passelig mengde er? Det fokuseres veldig mye på alle jentene som bare kutter kaloriinntaket uten å tenke over sammensetningen av næringsstoffer og uten å tenke over proteininntaket og derfor mister muskelmasse. Det er jo ikke heldig i det hele tatt.

Jeg har ingen planer om å telle ned til hver minste gram, men jeg skulle gjerne likt å vite hvor mange gram per kilo kroppsvekt som er minstekravet for å opprettholde muskelmassen så jeg ikke går langt under dette i den tro om at jeg spiser "passelig mengde".

Skrevet

Så fremst du ikke er toppidrettsutøver, og driver med kroppsbygging, anbefales det at du inntar 1-1,5 g protein pr kg kroppsvekt.

Det er ikke noe problem å få i seg denne mengden proteiner med et normalt kosthold, og det er sjeldent nødvendig å "telle" proteinene.

Skrevet (endret)

En kyllingfilet om dagen vil dekke det daglige proteinbehovet for en 70 kg person som trener moderat flere ganger i uka, og vel så det.

Proteintilskudd er også penger ut av vinduet, og har mer en psykologisk effekt enn noe annet. Unntakene er hvis man har et mangelfullt kosthold fra før, sliter med appetittten etter trening eller er toppidrettsutøver innen utholdenhetsidrett/styrke (det siste især). Profesjonelle utøvere på internasjonalt nivå kan ligge på 1.2-1.4 (utholdenhet) og 1.6-1.8 (styrke).

Despite the common practice of consuming greater amounts of protein (2–4 g · kg−1 · d−1) among strength athletes in particular, few data exist suggesting that this has any further benefit, i.e., there appears to be a ceiling effect. However, the easy accessibility of individual amino acid supplements poses a potentially serious threat because there are likely a variety of confounding interactions and the effects of mega doses of single amino acids are largely untested.

Kilde: The Journal of Nutritional Biochemistry

Volume 8, Issue 2, February 1997, Pages 52-60

Signerer ellers Lance sitt innlegg.

Endret av bergans
Skrevet
Så fremst du ikke er toppidrettsutøver, og driver med kroppsbygging, anbefales det at du inntar 1-1,5 g protein pr kg kroppsvekt.

Det er ikke noe problem å få i seg denne mengden proteiner med et normalt kosthold, og det er sjeldent nødvendig å "telle" proteinene.

Jeg må legge til...

Det er vanligvis tilstrekkelig med 0,8 g proteiner pr kilo kroppsvekt for å opprettholde muskulatur, men anbefalingene ligger litt høyere på grunn individuelle variasjoner.

Skrevet

Hvis du trener veldig mye styrke så anbefales det å innta 3-3.5g protein pr kg kroppsvekt og spise 5-6 småmåltider daglig for å oppretholde forbrenningen.

Men hvis du bare skal gå ned i vekt og opprettholde muskelmassen må du nok få i det 1-1.5 gram protein pr kg kroppsvekt. Dette klarer du som regel å få inn gjennom den daglige maten. Må allikevel regne med å miste litt masse

Støtter veldig mye svaret til Lance. Maten skal nytes og ikke veies ned til hver minste Karbo eller protein :)

Skrevet
Hvis du trener veldig mye styrke så anbefales det å innta 3-3.5g protein pr kg kroppsvekt og spise 5-6 småmåltider daglig for å oppretholde forbrenningen.

Men hvis du bare skal gå ned i vekt og opprettholde muskelmassen må du nok få i det 1-1.5 gram protein pr kg kroppsvekt. Dette klarer du som regel å få inn gjennom den daglige maten. Må allikevel regne med å miste litt masse

Støtter veldig mye svaret til Lance. Maten skal nytes og ikke veies ned til hver minste Karbo eller protein :)

Dette er så feil du kan få det! 1.6-1.8 er taket for anbefalt inntak per kg kroppsvekt hvis du er TOPPIDRETTSUTØVER!! Å anbefale slike mengder er skummelt, uprofesjonelt, og ikke et studium har funnet positive effekter ved slike mengder. Ikke ett! Man finner ikke noen som helst effekter, med unntak av tom lommebok og nyrer som sliter, ved proteininntak på dette nivået.

Despite the common practice of consuming greater amounts of protein (2–4 g · kg−1 · d−1) among strength athletes in particular, few data exist suggesting that this has any further benefit, i.e., there appears to be a ceiling effect.

However, there are few convincing outcome data to indicate that the ingestion of a high amount of protein (2–3 g kg71

BW day71, where BW= body weight) is necessary.

Kilde: http://www.uni.edu/dolgener/Advanced_Sport...tein_intake.pdf

At present there is no evidence to suggest that supplements are required for optimal muscle growth or strength gain. Strength-trained athletes should consume protein consistent with general population guidelines, or 12% to 15% of energy from protein.

Kilde: Nutrition

Volume 20, Issues 7-8, July-August 2004, Pages 689-695

Skrevet (endret)

Jeg prøver å få i meg ca 1,5-2g protein per kg kroppsvekt under slanking.

Endret av venus_

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...