Gå til innhold

Første gang hull i ørene - frisør eller piercer?

Xtra_lilje

Anbefalte innlegg

Jeg drar fram denne ikke alt for gamle tråden, for jeg lurer på om at hvis jeg tar hull i ørene (flipp) hos Pinpoint, kan jeg ha med egne dobber da, eller må jeg ta noe de selger der? Ser på sidene deres at de kun har ring eller barbel/labret, og jeg ønsker meg helst vanlige øredobber. Men det er kanskje ikke det beste i en fersk piercing?

Tenkte å ta kontakt med Pinpoint og høre med dem, men snublet over denne tråden, så tenkte bare jeg skulle spørre her i første omgang, om det var noen som hadde erfaring på området. :)

Pinpoint i Oslo? Godt valg i tilfelle, de er utrolig hyggelige og proffe der!

Det kommer nok litt an på hva slags metall det er i øredobbene dine. Generelt anbefales det å kun bruke en godkjent legering av titan i nye hull, så kan man bytte til noe annet når hullet har grodd. Det har også litt med formen på smykket å gjøre, når hullene er nye er det lurt å ha smykker med så glatt overflate som mulig og uten skarpe kanter og kriker og kroker som bassiluskene kan gjemme seg i og som er vanskelige å rense. Og lengden er viktig - 6 mm er greit på grodde hull, men ikke på nye og hovne.

men det er mine tanker - det er de som er proffene, så det lureste er sikkert å spørre dem ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• 5 år senere...

Gammel tråd, men jeg bare lurer på hvor lang tid man må vente fra man har tatt hul i ørene til man kan bytte øredobb?

Jeg fikk beskjed om det, men husker ikke hva de sa.

Anonymous poster hash: 2d3b1...000
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei! Vel, jeg har bestemt meg for å ta hull i ørene - for første gang i mitt liv!! synes det er så mye fine øredobber for tiden som virkelig gjør det fristende å ta hull i ørene. så - hvor anbefaler dere meg å få det gjort? Er friøser greit nok og kan noen anbefale en frisør i Bergen som er flink, eller bør jeg gå til en piercer, og kan dere i så fall anbefale en i Bergen? Hvor lenge må jeg ha de første dobbene i? Ser for meg at frisøre kanskje har et bedre utvalg av "førstegangsdobb" eller tar jeg helt feil?

Gud,gleder meg! http://forum.kvinneguiden.no/public/style_emoticons/#EMO_DIR#/Happy.gif

Hvordan gikk det? Jeg har samme problemstilling nå, og bor i Bergen. Var det vondt?

Anonymous poster hash: b4e14...904

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gikk det? Jeg har samme problemstilling nå, og bor i Bergen. Var det vondt?

Jeg er ikke TS, men det er jeg som har skrevet innlegg # 23 i denne tråden. 

Jeg var hos Leading Light i gågaten for noen uker siden. Stakk bare innom en dag jeg hadde et annet ærend. Veldig hyggelige folk, og de hadde mange kunder der (som tok tatovering) enda de hadde nettopp åpnet for dagen. Først renset hun øreflippen med antibakterielt middel, så tegnet hun en prikk der hun skulle sette hullet, og så få fikk jeg se i speilet om det så greit ut. Så renset hun igjen, og så stakk hun med en nål, og deretter satt hun inn en sånn øredobb med kule på baksiden (en liten kule på fremsiden, og en liten kule på baksiden). Veldig greit at det er kule på baksiden for da slipper du at øredobben stikker deg. Det var omtrent ikke vondt. Jeg vil nesten si at det ikke var vondt i det hele tatt. Det føles som et klyp akkurat i det hun stikker, men det er jo naturlig.

Etterpå kjøpte jeg Lacatcyd intimvask og sterilisert saltvann på apoteket (fikk med et ark der det sto hva jeg skulle kjøpe og hvordan jeg skulle gjøre det). Man har gått bort fra at det skal renses med Pyrisept, det skal kun brukes om  man får betennelse. Du skal altså ikke ta ut øredobben når du renser. Øredobben skal være i hullet 24 timer i døgnet. Bare vask øreflippen godt med Lactacyd og så heller du på sterilisert saltvann (fremme og bak). 

Har gått veldig greit og jeg kan anbefale stedet. Og det var egentlig ikke vondt i det hele tatt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke TS, men det er jeg som har skrevet innlegg # 23 i denne tråden.

Jeg var hos Leading Light i gågaten for noen uker siden. Stakk bare innom en dag jeg hadde et annet ærend. Veldig hyggelige folk, og de hadde mange kunder der (som tok tatovering) enda de hadde nettopp åpnet for dagen. Først renset hun øreflippen med antibakterielt middel, så tegnet hun en prikk der hun skulle sette hullet, og så få fikk jeg se i speilet om det så greit ut. Så renset hun igjen, og så stakk hun med en nål, og deretter satt hun inn en sånn øredobb med kule på baksiden (en liten kule på fremsiden, og en liten kule på baksiden). Veldig greit at det er kule på baksiden for da slipper du at øredobben stikker deg. Det var omtrent ikke vondt. Jeg vil nesten si at det ikke var vondt i det hele tatt. Det føles som et klyp akkurat i det hun stikker, men det er jo naturlig.

Etterpå kjøpte jeg Lacatcyd intimvask og sterilisert saltvann på apoteket (fikk med et ark der det sto hva jeg skulle kjøpe og hvordan jeg skulle gjøre det). Man har gått bort fra at det skal renses med Pyrisept, det skal kun brukes om man får betennelse. Du skal altså ikke ta ut øredobben når du renser. Øredobben skal være i hullet 24 timer i døgnet. Bare vask øreflippen godt med Lactacyd og så heller du på sterilisert saltvann (fremme og bak).

Har gått veldig greit og jeg kan anbefale stedet. Og det var egentlig ikke vondt i det hele tatt.

Åh, tusen takk :) ikke minst for beskrivelsen av vondten :) da skal jeg faktisk forsøke de når min tur kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Ganske off topic, men har et problem som jeg håper noen har en formening om. 

Faktum er at jeg tok hull i ørene da jeg gikk på barneskolen og ble operert hvor et implantat (stål) ble satt inn noen år senere. Det kom etterhvert en bakterieinfeksjon i dette som jeg regner med at ikke har noen sammenheng med at jeg har hull i ørene. Likevel har jeg fått høre at jeg skal være noe forsiktig med å sette inn øredobber (piercinger generelt) etter dette da infeksjonen kan komme tilbake, noe den nå har gjort selv med nytt implantat av titanmateriale. Tar ut øredobbene hver dag og bruker sjelden øredobber og andre smykker. Jeg bruker bare ekte materialer på øredobber såvidt jeg vet, og tror de er vanlig metall uten at jeg skal uttale meg om det med sikkerhet. 

Har veldig lyst til å fortsette å kunne bruke øredobber fordi jeg synes det er fint, og lurer på om noen bruker en slags plastbeskyttelse utenpå metallet eller om det finnes? Kan ikke bruke øredobber som inneholder nikkel da jeg ikke tåler det :)

Anonymous poster hash: 8738e...546
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gammel tråd, men jeg bare lurer på hvor lang tid man må vente fra man har tatt hul i ørene til man kan bytte øredobb?

Jeg fikk beskjed om det, men husker ikke hva de sa.

Da jeg tok hull i ørene for endel år siden var det snakk om 5-6 uker hvertfall. Og ikke bad med det. Og som et tips: Det gror kjempefort (hvertfall hos meg), så om du vil beholde hullene bør du den første tiden ikke la være å bruke øredobber. 

Anonymous poster hash: 42078...b24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Faktum er at jeg tok hull i ørene da jeg gikk på barneskolen og ble operert hvor et implantat (stål) ble satt inn noen år senere. Det kom etterhvert en bakterieinfeksjon i dette som jeg regner med at ikke har noen sammenheng med at jeg har hull i ørene. Likevel har jeg fått høre at jeg skal være noe forsiktig med å sette inn øredobber (piercinger generelt) etter dette da infeksjonen kan komme tilbake, noe den nå har gjort selv med nytt implantat av titanmateriale. Tar ut øredobbene hver dag og bruker sjelden øredobber og andre smykker. Jeg bruker bare ekte materialer på øredobber såvidt jeg vet, og tror de er vanlig metall uten at jeg skal uttale meg om det med sikkerhet. 

Har veldig lyst til å fortsette å kunne bruke øredobber fordi jeg synes det er fint, og lurer på om noen bruker en slags plastbeskyttelse utenpå metallet eller om det finnes? Kan ikke bruke øredobber som inneholder nikkel da jeg ikke tåler det :)

Jeg har på ingen måte peiling egentlig, annet enn at jeg fikk nikkelallergi etter å ha tatt hull i ørene hos frisøren.

Er der at jeg har lyst til å ta hull i ørene igjen, men er veldig skeptisk hvis allergien skal ødelegge alt, slik som skjedde sist. Men har lest endel om det å bruke titan i steden for f.eks kirurgisk stål når det kommer til øredobber, og om man leter litt finner man ganske mye fint :) Madison i Sarpsborg, som også har nettsidene piercing.no har laget en FAQ når det kommer til piercing, og om du blar litt ned her, så ser du i hvertfall deres mening om forskjellige materialer til piercing/ørepynt. Har lest flere steder som sier det samme, men har ikke lagret de lenkene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har på ingen måte peiling egentlig, annet enn at jeg fikk nikkelallergi etter å ha tatt hull i ørene hos frisøren.

Er der at jeg har lyst til å ta hull i ørene igjen, men er veldig skeptisk hvis allergien skal ødelegge alt, slik som skjedde sist. Men har lest endel om det å bruke titan i steden for f.eks kirurgisk stål når det kommer til øredobber, og om man leter litt finner man ganske mye fint :) Madison i Sarpsborg, som også har nettsidene piercing.no har laget en FAQ når det kommer til piercing, og om du blar litt ned her, så ser du i hvertfall deres mening om forskjellige materialer til piercing/ørepynt. Har lest flere steder som sier det samme, men har ikke lagret de lenkene...

Det sies at titan er motstandsdyktig mot å tiltrekke seg bakterier (det fikk jeg høre fra kirurgen), men jeg er veldig i tvil når smertene og sannsynligvis bakterien (prop acnes, hudbakterie) har kommet tilbake. Kan si så mye at jeg har vært inne i kroppen ganske mange ganger for å prøve å ordne opp i det, men det kommer likevel tilbake noen mnd. etter avsluttet antibiotikabehandling. Ift til piercinger forsvinner de samme smertene når øredobbene fjernes. 

Tusen takk for tips, skal sjekke det ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal sies at jeg også tok øredobbene hos frisøren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Kjøp øredobber i kirurgisk stål og titan, de er allergifrie og du slipper betennelser som kan oppstå pga selve metallet som er brukt i vanlige smykker. Det finnes også mye fint i bioplast på feks

http://www.bodyjewelleryshop.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...