Xtra_lilje Skrevet 21. januar 2010 #1 Del Skrevet 21. januar 2010 hei! Vel, jeg har bestemt meg for å ta hull i ørene - for første gang i mitt liv!! synes det er så mye fine øredobber for tiden som virkelig gjør det fristende å ta hull i ørene. så - hvor anbefaler dere meg å få det gjort? Er friøser greit nok og kan noen anbefale en frisør i Bergen som er flink, eller bør jeg gå til en piercer, og kan dere i så fall anbefale en i Bergen? Hvor lenge må jeg ha de første dobbene i? Ser for meg at frisøre kanskje har et bedre utvalg av "førstegangsdobb" eller tar jeg helt feil? Gud,gleder meg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillaa Skrevet 21. januar 2010 #2 Del Skrevet 21. januar 2010 Min erfaring er at de som jobber med tattoo/piercing er best. Har prøvd begge deler. Går lettere, mindre smertefullt og blir finere hull. Samtidig er de veldig nøye på hygiene på de plassene jeg har brukt. Jeg synes det er viktigere enn hvordan det du har i hullene første tida ser ut. Nøytrale ringer er like greit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Syrin_Ulven Skrevet 21. januar 2010 #3 Del Skrevet 21. januar 2010 Eg tok hos frisør og det gikk heilt greit. Men eg tror det vil være smartest å gå til ein prof. piercer siden frisører egentlig ikkje veit hvor nerver og diverse er i øret.. Har ingen å anbefale, men søk litt med google så finner du nok noen som er anbefalt av fleire. Eg tok mine når eg var 7 år, og om eg husker rett skulle det første paret være i øret i 6-8 uker (?) og de måtte renses hver dag selvfølgelig, og skulle vris litt på for å hindre at det grodde rundt dobben. Mulig eg husker feil angående hvor lenge det første paret skal være i. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2010 #4 Del Skrevet 21. januar 2010 Jeg tok mine første hos frisør.. Har to i hvert øre og de to siste tok jeg selv.. Jeg synes ikke det spiller noen rolle hvor du tar det.. hvis du synes dobbene hos frisøren er finest tar du det der. Hvor lenge er litt forskjellig fra person til person.. Hos noen gror det fort og man kan bytte tidlig.. De har vel en periode de anbefaller, men hvis alt går bra er det ikke noe i veien for at du bytter tidligere.. Bare du har i en ekte dobb og ikke sånt som tynger mye.. Du må bare se ann hva som passer for deg.. og være nøye med å rense øret og dobbene i starten:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 21. januar 2010 #5 Del Skrevet 21. januar 2010 Piercer. Uten tvil. Klipper fra et innlegg jeg har skrevet tidligere (latskapen lenge leve? ): Ørepistoler er umulig å sterilisere skikkelig. Når smykket skytes inn i øret kommer det mikroskopiske bloddråper på pistolen, og om disse havner mellom de ulike delene på pistolen vil de ikke kunne fjernes ved vanslig vask med desinfiseringsmiddel. Eventuell smitte fra disse bloddråpene kan føres videre til neste kunde. Hepatitt b og stafylokokkbakterier er noen av "godsakene" som kan overleve lenge på en ørepistol. Piercingnåler derimot er engangs, kommer i en sterilisert pakke og kastes etter bruk. Frisører er folk som er utdannet som frisører. Å skyte et hull kan virke enkelt nok (og i de aller fleste tilfellene ser det bra ut), men det er et mindretall av disse som har tilstrekkelig kunnskap om smitte, sterilisering, behandling av eventuelle komplikasjoner og det tilbys heller ingen etterkontroller. En seriøs piercer har kunnskap om hvordan ting skal rengjøres, hvor og hvordan et smykke skal settes, har egne lokaler og eget rengjøringsutstyr som er spesielt tilpasset denne aktiviteten, vet hvilke metaller som bør være i smykker og så videre. Når det skytes hull presses vevet i øret til side. Dette gjør at cellene i nærheten av ødelegges i mye større grad, noe som igjen øker sjansen for både stygt arrvev og infeksjoner. Det gir også lengre grotid, og mye arrvev kan gjøre at hullet gror skjevt. En piercingnål er mye spissere enn den butte pistolnålen og skjærer - ikke trykker - hull, og er derfor mye mer skånsom mot vevet i øret. Cellene er fortsatt inntakte, og huden vil derfor gro fortere. Plassering og vinkel på hull er enklere å styre ved bruk av nål, siden pistolen gjør det vanskelig å beregne vinkelen på hullet og dermed hva som er den peneste plasseringen. De tradisjonelle pistolsmykkene er ofte kun 6 mm lange. Dette betyr at smykket ligger alt for tett inntil øret slik at blodsirkulasjonen blir nedsatt, såret ikke får nok oksygen og avfallsstoffer derfor dreneres dårligere. dette gir økt infeksjonsfare, og fordi det er så trangt er det også vanskeligere å rense skikkelig. Og sist men ikke minst: et orentlig piercingsmykke er laget av metaller som er utviklet og godkjent for denne typen bruk: kirurgisk stål og titan. Disse har så godt som 0% sjanse for allergiske reaksjoner. Pistolsmykker er ofte andre metaller og du risikerer dermed irritasjon og allergi. Mer informasjon her, her, her, her og her. Når alt det er sagt, så gjelder det selvfølgelig å finne en seriøs piercer også. Spør om hygienerutiner, be om å få se bilder av piercinger personen har utført før, og hør om han/hun har skikkelig utdanning i dette. Til syvende og sist er det selvfølgelig ditt valg. Som oftest går det helt fint å ta hull i ørene hos frisør, men sjansen er enda større om du går til en piercer. Og de vet også hva de skal gjøre om noe går galt, eller om du er misfornøyd. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vulpes Skrevet 21. januar 2010 #6 Del Skrevet 21. januar 2010 Da til en profesjonell piercer, uten tvil!! Orker ikke liste opp alle grunnene (jeg er lat), men et kjapt googlesøk vil gi deg svar Jeg vet dessverre ikke hvem som er flinke i Bergen, men det vet sikkert noen andre. Jeg var nylig på PinPoint Piercing i Oslo med lillesøster på 11 for at hun skulle ta hull i ørene, og der var det flere søte dobber å velge mellom, med "diamanter" i forskjellige farger, eller enkle metallkuler. Eller ringer, så klart. Jeg ville venta noen måneder før jeg bytta, og enda lenger før jeg bytta til noe som ikke var titan. Better safe than sorry. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Xtra_lilje Skrevet 21. januar 2010 Forfatter #7 Del Skrevet 21. januar 2010 (endret) Ok, takk for svar her, mye som bekrefter min tanke om at en piercer er best. Men - så er det disse dobbene jeg skal ha i så lenge...er jo stor forskjell på hvor lang tid slike ting trenger for å gro, og på meg gror sår generelt sett fort. Kan jeg se på hullet når det er ferdig grodd, altså når det er klart til bruk? Og er titandobber til salgs i vanlige butikker? (Hehe. Hadde jeg gjort dette som tenåring, så hadde jeg neppe stilt et eneste spørsmål ved noe som helst. ) Edit: litt skriveleifer og dårlig språk. Endret 21. januar 2010 av Xtra_lilje Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 21. januar 2010 #8 Del Skrevet 21. januar 2010 Hva med Leading Light? De ser proffe ut, er medlem av Norsk forening for profesjonelle piercere og har stort utvalg i smykker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vulpes Skrevet 21. januar 2010 #9 Del Skrevet 21. januar 2010 Ok, takk for svar her, mye som bekrefter min tanke om at en piercer er best. Men - så er det disse dobbene jeg skal ha i så lenge...er jo stor forskjell på hvor lang tid slike tind trenger for å gro, og på meg gror slike ting veldig fort. Kan jeg se på hullet når det er ferdig grodd, altså når det er klart til bruk? Og er titandobber til salgs i vanlige butikker? (Hehe. Hadde jeg gjort dette som tenåring, så hadde jeg neppe stilt et eneste spørsmål ved noe som helst. ) Jeg ville vært forsiktig med det, for selv om hullet ser fint ut trenger ikke det betyr at det har grodd helt. Det kan hende at det bare er grodd en tynn hinne inni hullet, som lett vil gå i stykker om man bytter øredobber. Nei, jeg har aldri sett titansmykker i vanlige butikker, kun hos piercere. De koster litt mer. Men når hullet er helt grodd kan du jo prøve deg fram med andre metaller, og se hvordan det går. Men billig juggel kan mange reagere på etter hvert, så vær litt forsiktig med det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Xtra_lilje Skrevet 21. januar 2010 Forfatter #10 Del Skrevet 21. januar 2010 Hva med Leading Light? De ser proffe ut, er medlem av Norsk forening for profesjonelle piercere og har stort utvalg i smykker. Ja, fant faktisk flere anbefalinger av dem på et tatorveringsforum. men - hvor fant du oversikt over smykkene de har? fant ikke noe jeg.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Xtra_lilje Skrevet 21. januar 2010 Forfatter #11 Del Skrevet 21. januar 2010 Jeg ville vært forsiktig med det, for selv om hullet ser fint ut trenger ikke det betyr at det har grodd helt. Det kan hende at det bare er grodd en tynn hinne inni hullet, som lett vil gå i stykker om man bytter øredobber. Nei, jeg har aldri sett titansmykker i vanlige butikker, kun hos piercere. De koster litt mer. Men når hullet er helt grodd kan du jo prøve deg fram med andre metaller, og se hvordan det går. Men billig juggel kan mange reagere på etter hvert, så vær litt forsiktig med det. Ok, kan man sjekke det noe på måte? Om jeg går tilbake til pierceren etter en stund, vil vedkommende se om hullet er klar til bruk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 21. januar 2010 #12 Del Skrevet 21. januar 2010 (endret) Ok, takk for svar her, mye som bekrefter min tanke om at en piercer er best. Men - så er det disse dobbene jeg skal ha i så lenge...er jo stor forskjell på hvor lang tid slike ting trenger for å gro, og på meg gror sår generelt sett fort. Kan jeg se på hullet når det er ferdig grodd, altså når det er klart til bruk? Og er titandobber til salgs i vanlige butikker? (Hehe. Hadde jeg gjort dette som tenåring, så hadde jeg neppe stilt et eneste spørsmål ved noe som helst. ) Edit: litt skriveleifer og dårlig språk. De har masse smykker hos pierceren, og noen vanlige smykkebutikker har også titansmykker. Bare pass på at du kjøper riktig type titan. Kopierer fra et tidligere innlegg igjen: *lat* Stål 316L (som mange frisører selger) er jo kirurgisk stål, som er fint til grodde hull. De fleste piercere anbefaler likevel å ikke bruke dette før såret er grodd, da bør man ha titan. Noen utvikler allergiske reaksjoner ved kirurgisk stål, men det skjer ikke ved titan. Forøvrig er det et godt tips uansett om man er hos frisør, piercer eller at annet sted å sjekke at smykket ikke bare er kirurgisk stål, men at det er godkjent etter de strenge standardene ASTM-F138 eller ISO-5832-1. (kilde) Skulle ikke forundre meg om det er endel synding ut og går, både hos den ene og den andre. Det gjelder titan også, det er ikke alle typer titan som kan brukes i piercinsmykker. Jeg fant ikke en veldig god side om dette, men det står bl.a. litt om det et stykke nede på denne siden. APP (Association of Proffesional Piercers) har laget denne veiledningen. På sidene til Pinpoint piercing står det litt om grotid, hvilke reaksjoner du kan forvente og slikt. Jeg ville vært forsiktig med å bytte ring før grotiden har gått (ofte kan hullet se grodd ut lenge før det er helt ferdiggrodd), men om du lurer kan du jo stikke innom pierceren og spørre. De fleste piercere tilbyr gratis oppfølgning og rådgivning i etterkant. Endret 21. januar 2010 av Pingting Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Xtra_lilje Skrevet 21. januar 2010 Forfatter #13 Del Skrevet 21. januar 2010 Må le litt av meg selv her .. så på et par bilder av pierciner de har gjort, og var noen bilder der det ser ut som piercingen går rett inn i brystbeinet mellom puppene.. ble rett og slett kvalm jeg.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 21. januar 2010 #14 Del Skrevet 21. januar 2010 Ja, fant faktisk flere anbefalinger av dem på et tatorveringsforum. men - hvor fant du oversikt over smykkene de har? fant ikke noe jeg.. Æh. Fant ikke oversikt... Men det står på nettsiden at de har Bergens største utvalg, så da er jeg naiv og tror på det... Ellers er det jo masse masse smykker å finne på nett, bare vær litt kritisk til nettsiden du kjøper fra. Sjekk at de har riktig type metall (ref. forrige innlegget mitt) og slikt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 21. januar 2010 #15 Del Skrevet 21. januar 2010 Må le litt av meg selv her .. så på et par bilder av pierciner de har gjort, og var noen bilder der det ser ut som piercingen går rett inn i brystbeinet mellom puppene.. ble rett og slett kvalm jeg.. Hehe, men du skal jo ta i øret da! Åh, har ikke i øret selv heller (har bare én piercing - i nesa), men alt dette snakket gav meg lyst til å ta hull i ørene jeg og! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Paibunn Skrevet 21. januar 2010 #16 Del Skrevet 21. januar 2010 Dette er kanskje litt OT, men hva med om jeg vil "åpne opp igjen" hullene jeg tok da jeg var 10? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vulpes Skrevet 21. januar 2010 #17 Del Skrevet 21. januar 2010 Må le litt av meg selv her .. så på et par bilder av pierciner de har gjort, og var noen bilder der det ser ut som piercingen går rett inn i brystbeinet mellom puppene.. ble rett og slett kvalm jeg.. Hehe, det var nok overflate-piercinger du så. De sitter fast i en liten plate rett under huden, så vidt jeg har forstått. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 21. januar 2010 #18 Del Skrevet 21. januar 2010 Dette er kanskje litt OT, men hva med om jeg vil "åpne opp igjen" hullene jeg tok da jeg var 10? Jeg tror (med vekt på tror) at det skal gå helt greit å stikke nye hull der du har hatt før. Kommer sikkert litt ann på hvordan det har grodd, om det er mye arrvev kan det være vanskelig å få det rett og pent. Men jeg har opptil flere venner som har tatt hull i ørene når de har gjenngrodde hull. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
¤Pernille¤ Skrevet 21. januar 2010 #19 Del Skrevet 21. januar 2010 Anbefaler deg også å gå til piercer. Da kan du gå tilbake og få hjelp hvis noe skulle skjære seg, og de vet litt mer om hva de gjør... Og er titandobber til salgs i vanlige butikker? Du kan kjøpe dem på nettet flere steder For eksempel her, og her. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Numi* Skrevet 21. mars 2010 #20 Del Skrevet 21. mars 2010 Jeg drar fram denne ikke alt for gamle tråden, for jeg lurer på om at hvis jeg tar hull i ørene (flipp) hos Pinpoint, kan jeg ha med egne dobber da, eller må jeg ta noe de selger der? Ser på sidene deres at de kun har ring eller barbel/labret, og jeg ønsker meg helst vanlige øredobber. Men det er kanskje ikke det beste i en fersk piercing? Tenkte å ta kontakt med Pinpoint og høre med dem, men snublet over denne tråden, så tenkte bare jeg skulle spørre her i første omgang, om det var noen som hadde erfaring på området. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå