Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2010 #1 Skrevet 21. januar 2010 Jobber på et lite kontor. Vi har nå fått pc nr 2 på plass og jeg lurer på om noen kan svare meg på følgende: Er det mulig at vi kan lese all e-post på begge maskinene via outlook - sånn det er nå kommer de til den som har maskina oppe!
Heart Skrevet 21. januar 2010 #2 Skrevet 21. januar 2010 Jada, det går an. Hvis det er et "vanlig" e-postoppsett mot en ekstern leverandør, kan dere sette opp Outlook på begge maskinene mot samme konto, og krysse av for at gamle meldinger skal beholdes på serveren. Da lastes meldingene ned til begge maskinene. Plass på serveren kan bli et problem, men da kan dere krysse av for at meldinger på serveren bare skal beholdes i et visst antall dager. Dere kan selv angi antall dager.
mettemarit_ikke Skrevet 26. januar 2010 #3 Skrevet 26. januar 2010 Systemet heter smtp i motsetning til pop som er det man bruker når man leser eposten kun på en enkelt maskin.
Temposonic Skrevet 30. januar 2010 #4 Skrevet 30. januar 2010 Systemet heter smtp i motsetning til pop som er det man bruker når man leser eposten kun på en enkelt maskin. For innkommende E-post er det POP3 eller IMAP som er de to vanlige protokollene. Ut ifra din forklaring så vil jeg anta at dere bruker POP3 protokollen, da vil all e-post lastes ned lokalt på maskinen man leser den fra, og slettes fra serveren. Men som noen andre her nevnte, så kan man under kontoinnstillingene i outlook el. velge at meldingene ikke skal slettes fra serveren. Problemet her er hvis dere er flere som leser og svarer på mail, vil man ikke kunne vite hvilke mail som er lest og svart på av andre. Med IMAP så vil alle e-poster forbil på serveren, der vil også informasjon om meldingen er lest eller ikke forbli. Man kan også lagre utgående post på serveren med IMAP. Derfor ville dette være den beste løsningen for dere. Jeg ville sjekket med leverandøren deres om dere kan få en IMAP konto. SMTP er protokollen som benyttes for utgående e-post, og brukes både med POP3 og IMAP.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå