Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da tenker jeg på en leilighetshybel, på max 40 kvm. Med eget bad og kjøkken. Har prøvd å sjekke ut finn.no da, men tenkte kanskje det ville vært lurere å spørre her. Vet ikke hva jeg kan få. Uansett, så er jeg ikke så veldig kravstor på størrelse, har veldig lite ting, og liker en knapphets-livsfilosofi. :P

Hvor i Oslo?? Studenthybler er uaktuelle, går fremdeles på VGS. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med dette?

http://www.storby.oslo.kommune.no/ungbo/

Ellers vet jeg om en boligstiftelse, Grønvold, som har relativt rimelige boliger ved Fyrstikktorget (Helsfyr). Bodd der selv, helt ok, ikke luksus, men heller ikke noe "høl". De har 1-, 2- og 3-roms. Det eneste er at du sannsynligvis må ha noen som garanterer for husleia di ettersom de i utgangspunktet krever fast inntekt. Ellers har du jo Anker, som vel er privat og ikke under samskipnaden, ergo kan du bo der selv om du går på videregående (hjelper ikke samskipnaden vgs elever forresten?).

Skrevet
Disse ligger på finn.no, oslo, har leie på 3-6000,- kr., max 40 kvm.
Skrevet

Er det noe spesielt du vil bo i nærheten av? Skal du gå på skole, f.eks?

Jeg ville tenkt mer på beliggenhet enn på størrelse på leiligheten.

Skrevet

5000-6000 er ganske lite for å bo i Oslo - de fleste ettroms sokkelleiligheter ligger på rundt 7000-8000. For den prisen du nevner er først og fremst kollektiv alternativet. De billigste områdene er områder som ligger lengst unna byen, som Mortensrud/Skullerud i sør, og Romsås/Stovner og Furuset i nord. Disse ligger rundt en halvtime fra byen med t-banen, så forbindelsen er stort sett ok, men det er jo et stykke. I sentrum betaler du fort 8000-9000 for en bitteliten ettroms.

Lykke til!

Skrevet

Det kommer jo helt an på hvor skolen ligger det. Oslo er ganske stort, og pga stor rushtrafikk kan det ofte ta lang tid å flytte seg fra A til B selv om avstanden i seg selv ikke er så lang. Jeg tenker at det er en stor fordel at hybelen ligger i nærheten av en t-banestasjon.

Du kan fint få noe under de prisene som tineline nevner. Går du VGS har du vel heller ikke så høye krav, og du er vel ikke så gammel heller. Hadde du vært mitt barn som skulle bo alene i Osloområdet, hadde jeg helst sett at du hadde bodd i et rolig og etablert strøk, på vestsiden av byen, f.eks. Røa, Eiksmarka eller Østerås (de to siste ligger i Bærum, men det tar 18 min med T-banen til sentrum). Trygt, rolig, godt kollektivt tilbud og marka i umiddelbar nærhet. Lykke til:)

Skrevet

Okei, takk for svar. :)

Jeg har skjønt at prisene ligger ganske høyt, uheldigvis for meg. Jeg har bare vanlig attføringsstønad (laveste sats), og vet ikke hvor pålitelig den bostøtte-kalkulatoren er, den sier da at jeg får 3800 kr per måned om jeg skulle leie for 7-8000 kr i måneden.

Jaja, men at jeg ikke kan bosette meg i Oslo sentrum er helt klart. Jeg skal gå på Kirkeveien VGS eller Eikelund VGS, førstnevnte ligger rett ved Ullevål sykehus og den andre like ved Rikshospitalet/Gaustad. Noen aktuelle bosteder jeg bør vurdere? :)

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Alle områder i nærheten av trikken mellom Rikshospitalet og Ullevål er aktuelt hvis du skal gå på skole i det området. Kanskje også litt lenger ned enn ullevål, f.eks. st.hanshaugen, bislett o.l. selv om dette er to veldig populære områder, som derfor ofte ligger relativt høyt i pris.

Skal du gå på den ved Ullevål er også Sagene/Bjølsen området aktuelt, der er det gode muligheter for å komme seg til Ullevål. Og hvis du godtar litt lengre reisetid er det også gode muligheter til å komme seg til rikshospitalet fra det området, ved å bytte til trikk ved ullevål sykehus.

Det jeg kom på sånn uten videre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...