Gå til innhold

Reise på ferie uten stebarna?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I alle år har stebarna fått dobbelt opp med feriereiser - en hos mor og en hos far+stemor. Jeg har lyst å dra på en ferie med kun mann og fellesbarna, helt ok for meg å dra på 2 ferier, slik at stebarna blir med på den andre. Grunnen til at jeg vil ha "aleneferie" med familien, er at aldersforskjellen mellom de to barnekullene er stor, og jeg har lyst til å ha en småbarnsferie og slippe å ta hensyn til de eldre barna (de bor 60% hos oss til hverdags, og gjør at det blir lite småbarnsaktiviter og mye ungdomsting).

Jeg synes det er et legitimt ønske, men er redd stebarna vil ta det ille opp og føle seg eksludert..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva synes mannen om denne idéen da? Han bør være med på idéen om det skal være aktuelt, hvis ikke vil det påvirke barna negativt. Og hvor gamle er stebarna? Alder har litt å si iforhold til hvordan de vil oppfatte det tror jeg. Det som er risikoen med å planlegge ferie uten stebarna er at de kan føle at de ikke blir regnet som en del av familien, og det blir jo feil. Men hadde det vært en mulighet å planlegge en småbarnsferie, og så ta opp med stebarna at dette blir et opplegg for de små men at de er hjertelig velkommen om de har lyst å være med alikevel? Da inkluderer du dem, de får valget om de vil være med eller ikke, og du får et opplegg som er tilpasset de minste. :jepp:

Skrevet

Jeg kjenner mange barnerike familier der de faktisk deler opp ferien slik du nevner, nettopp av hensyn til barna. Er ikke alltid 15 åringen syns det er like kult å være med familien på noe som passer toåringen, så da har de 1 uke der de store er prioritert, 1 uke der det bare er de små og så 1 uke felles. Veldig utradisjonelt og sikkert sært for mange, men det funker godt for dem det gjelder. Kansje du kan gjøre noe slikt og si til de eldste at det nettopp er for barna og pga den store aldersforskjellen at dere gjør det slik? Kan ikke se at det kan tas så ille opp...

Skrevet
Men hadde det vært en mulighet å planlegge en småbarnsferie, og så ta opp med stebarna at dette blir et opplegg for de små men at de er hjertelig velkommen om de har lyst å være med alikevel? Da inkluderer du dem, de får valget om de vil være med eller ikke, og du får et opplegg som er tilpasset de minste. :jepp:

Dette tenkte jeg også, planlegg småbarnsferie og hør med de store barna om de ønsker å være med selv om dette ER for de små, og de store må rette seg etter det. Gi dem også beskjed om at dere fint kan ha ferie som passer for store også, men altså ikke akkurat den turen.

mulig jeg også er litt hårsår på vegne av stebarna, men dette; ""aleneferie" med familien" reagerer jeg litt på.. aleneferie med familien? da har du jo allerede ekskludert stebarna, de er ikke endle av den innerste kjernen i familien. Var sikkert ikke det du mente, håper jeg, men det fikk en dårlig smak i munnen hos meg ihvertfall.

• Liker 4
Skrevet

Vi er en familie med mine dine og vårt barn, og i fjord reist vi på ferie med barna i 2 puljer og vi kosa oss skikkelig på begge feriene. Og ingen av barna var sure av den grunn.

I år har vi tenkt å reise alle sammen i lag, så får vi se hvordan det går. :enig:

Skrevet
Dette tenkte jeg også, planlegg småbarnsferie og hør med de store barna om de ønsker å være med selv om dette ER for de små, og de store må rette seg etter det. Gi dem også beskjed om at dere fint kan ha ferie som passer for store også, men altså ikke akkurat den turen.

mulig jeg også er litt hårsår på vegne av stebarna, men dette; ""aleneferie" med familien" reagerer jeg litt på.. aleneferie med familien? da har du jo allerede ekskludert stebarna, de er ikke endle av den innerste kjernen i familien. Var sikkert ikke det du mente, håper jeg, men det fikk en dårlig smak i munnen hos meg ihvertfall.

Kjenner på den der jeg og.. :sjenert: Det er den "virkelige" familien, og så er det stebarna. Man tenker ikke slik om man har barn i flere alderstrinn. Jeg har småbarn, OG konfirmanter. De store har ingenting imot å være med til mummiland eller kardemommeby. Og de små greier fint å henge med oss til stranda eller på byferie.

Uansett hvordan man kamuflerer det, så dreier det seg om STEbarn, og de er man ikke like glad i å måtte drasse på bestandig..

Skrevet

Du skulle tenkt på dette før du fikk barn med biofar.

Skrevet (endret)
Du skulle tenkt på dette før du fikk barn med biofar.

Hva i all verden er dette for slags svar???

Til TS:

Jeg synes dette må være helt legitimt, nettopp fordi det er stor aldersforskjell. Men legg det frem for alle parter, si at dere ønsker å ha en ferieuke hvor dere kan prioritere småbarnsaktiviteter, og en uke hvor dere kan prioritere aktiviteter for de eldste. Spør hva de ønsker. Støtter Humleblomsts forslag.

Jeg forutsetter at dere voksne er enige om dette.

NB: Jeg synes dette egentlig er uavhengig av om alle barna er helsøsken, stesøsken eller halvsøsken. Aldersforskjellen er der, og dermed har de forskjellige interesser, uavhengig av biologisk slektskap.

Edit: skrivefeil!

Endret av Modic
Skrevet
Jeg kjenner mange barnerike familier der de faktisk deler opp ferien slik du nevner, nettopp av hensyn til barna. Er ikke alltid 15 åringen syns det er like kult å være med familien på noe som passer toåringen, så da har de 1 uke der de store er prioritert, 1 uke der det bare er de små og så 1 uke felles. Veldig utradisjonelt og sikkert sært for mange, men det funker godt for dem det gjelder. Kansje du kan gjøre noe slikt og si til de eldste at det nettopp er for barna og pga den store aldersforskjellen at dere gjør det slik? Kan ikke se at det kan tas så ille opp...

Jeg skrev dette innlegget og vil understreke at dette gjelder biobarn, slik at vi ikke får diskusjonen om hvilkne barn som er mest verdt.... (Og for å avklare ytterligere misforståelser; jeg mener biobarn og stebarn skal likestilles 100%)

Er ellers enig med Modic.

Skrevet
NB: Jeg synes dette egentlig er uavhengig av om alle barna er helsøsken, stesøsken eller halvsøsken. Aldersforskjellen er der, og dermed har de forskjellige interesser, uavhengig av biologisk slektskap.

:enig:

Skrevet

Jeg er stemor til tre og mamma til ei. Det er ti år mellom eldste og yngste.

I alle år har vi dratt på ferie både med og uten stebarna. Rett og slett fordi avtalen er at vi har dem to uker i sommerferien, og vi har jo som regel alltid mer sommerferie enn som så...

Har aldri vært noen sure miner av den grunn, og vi har alltid hatt "ordentlig" ferie hvor vi har reist bort med stebarna også!

I sommer skal vi til Danmark hele hurven - et land hvor det er enkelt å få "litt til alle", tenker vi - både 14-åringen, 4-åringen og dem i midten, samtidig som vi voksne kan kose oss!

Skrevet

Sånn er det for oss også. Vi har 2uker med ferie med stebarnet i sommerferien og 3 uker bare oss. Vi planlegger alltid først en best mulig ferie for storfamilien i de 2 første ukene. Deretter planlegger vi en best mulig ferie for de neste 3 ukene. Da er jo stebarnet på ferie med mor og lider ingen nød. Heldigvis har vi økonomi nok til å gjøre det vi ønsker i begge delene av ferien.

Blir jo ekstremt merkelig hvis vi ikke kan ta en sydentur med felles barna de ukene stebarnet er på ferietur med mor og stefar.

Gjest Gjest_mamma_*
Skrevet

Vet du om barna skal på ferie med mor i år? I så fall kunne du jo forsøke å legge ferien deres samtidig, slik at de ikke føler at de går glipp av noe. Og så kan dere planlegge en tur for dere alle sammen litt før eller senere.

Gjest AnneShirley
Skrevet

Jeg kan ikke skjønne at barn med to hjem kan forvente å få være med på alt som er gøy begge steder. At det blir ferier både med alle barna og med kun fellesbarna høres da helt naturlig ut.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har søsken som er 9 og 7 år yngre enn meg. Da sier det seg selv at når jeg var 14-15-16 så var jeg ikke interessert i de oppleggene foreldrene mine ville finne på med småungene. Da var det ikke alltid vi reiste på ferie sammen. Jeg fikk feks bo hos tanter den ene uka eller 2 foreldrene mine var på småbarnsferie i syden, og når vi kom hjem fikk jeg dra på ferie som var fokusert på meg. Det ene året sparte jeg en del til 1 ukes rideferie på Langedrag, foreldrene mine betalte resten, tok med småsøskene og ble med meg. Men det var meg det var fokus på, jeg som skulle ri og kose meg, samtidig som søskene kunne hilse på dyrene. Fungerte helt fint, jeg følte meg aldri ekskludert når foreldrene mine dro på ferier tilpasset for minstene, de må jo få fokus på seg selv de også. =)

Skrevet
Jeg kan ikke skjønne at barn med to hjem kan forvente å få være med på alt som er gøy begge steder. At det blir ferier både med alle barna og med kun fellesbarna høres da helt naturlig ut.

Det kan jo være noen barn sliter med at mor eller far har funnet seg en ny partner å fått barn med dem, skal de da i tillegg ikke få bli med på det som er gøy begge stedene?

Jeg ville reist på en ferie med de store barna på deres premisser og en ferie med småbarna på deres premisser.

Skrevet
Det kan jo være noen barn sliter med at mor eller far har funnet seg en ny partner å fått barn med dem, skal de da i tillegg ikke få bli med på det som er gøy begge stedene?

Det er da helt vanlig at ting skjer på samme tid. Også i en familie der foreldrene bor sammen. Alle kan ikke få med seg alt bestandig.

Og det er jo ikke slik at barna får færre ferier enn med en familie. Her har de hittil fått dobbelt opp. En mellomting mellom kun "vanlig dose" og "dobbelt opp" må da være helt OK?

Jeg ville reist på en ferie med de store barna på deres premisser og en ferie med småbarna på deres premisser.

Du ville det, men TS vil gjerne dra på en tur med kun de små og dersom hun og mannen begge har lyst til det, så er det klart de kan det. De pleier jo å ta med alle barna til vanlig og har tenkt å ta en ferie med alle barna i år også, så det er jo slett ikke slik at de har for vane å tilsidesette de eldre.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
(de bor 60% hos oss til hverdags, og gjør at det blir lite småbarnsaktiviter og mye ungdomsting).

Hvordan klarer familier hvor de har fellesbarn som både er tenåringer, og småbarn seg da?

Det går da ann å ta med småbarn på de stores aktiviteter og omvendt..

Skrevet
Hvordan klarer familier hvor de har fellesbarn som både er tenåringer, og småbarn seg da?

De kan jo dra på ferie med kun de yngste når de eldre er f.eks på leir ol.

Mange slutter vel uansett å bli med foreldrene på alle ferier når de er 15-16-17 år. (det gjorde i alle fall jeg og mine venninner).

Skrevet

Kjenner jeg blir litt oppgitt over hvor redde alle er for at stebarn skal gå glipp av det minste lille...

Jeg og min mann har to barn. Sammen. Ingen mine/dine - kun våre. Når de blir litt større kommer de til å oppleve at noen ganger får den ene gjøre ting, og noenganger får den andre gjøre ting. Tror de kommer til å overleve det helt fint.

TS: bare forklar at dette blir en ferie for de små, neste ferie blir tilpasset de store.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...