Exhale Skrevet 21. januar 2010 #1 Skrevet 21. januar 2010 Jeg har en gutt på snart 4 uker, og vi har skaffet oss elastisk bæresjal (Moby Wrap) og BabyBjørn. Hitiil har vi bare brukt bæresjalet, og kun innendørs. Har lyst til å forsøke å bære ute snart, men er usikker på hvordan jeg skal kle på nurket inni der. Det blir jo varmt inni et så tett sjal, spesielt når han er så liten og ikke har bena på utsiden, samtidig så er det jo minusgrader ute.. noen som har noen tips til hvor mye klær jeg skal ta på ham? Jeg har bestilt en bærejakke fra MAM, men den har ikke kommet i posten ennå. Når den kommer skal jeg vel bare ha på ham vanlige inneklær inni selen og så jakke utenpå? Hvor mye ville dere kledd på babyen i en BabyBjørn?
Gjest Gjest_Anna_* Skrevet 21. januar 2010 #2 Skrevet 21. januar 2010 I en babybjørn ville jeg kledd ham ganske godt i forhold til i sjalet, men det er så tungt å bære så små i bæresele (synes jeg), for de sitter liksom ikke ordentlig da. Ville heller satset på sjalet. Selvom det er minusgrader, er det ikke nødvendigvis slik at du må ha på så veldig mye klær, for som du sier blir det veldig varmt i sjalet. samtidig beskytter jo ikke sjalet mot vær og vind, så man må tilpasse det sånn sett. Ville hatt ullundertøy og en god dress, vindtett lue - du kan jo prøve å gå litt med ham og se hvordan han synes temperaturen er? Må prøve seg fram, for babyer er jo forskjellige... Lillejenta til ei venninne kan ligge i kortermet body og uten sokker og være god og varm når min må ha på ullundertøy og kosedress over...
Concertina Skrevet 21. januar 2010 #3 Skrevet 21. januar 2010 Ullklær (body og strømpebukse), ullsokker på beina og lue holder fint når man har en bitteliten i sjal under jakke (jeg brukte bare en stor jakke over oss begge). Sjalet er jo tre lag med stoff, og for å varme beina kan du fint la magebeltet være over beina. I Babybjørn ville jeg hatt på et tynt lag til med klær. (men når det er sagt så vil jeg anbefale deg å ikke bruke babybjørn, hvertfall ikke de første månedene siden stillingen babyen sitter i i en babybjørn er svært ugunstig for umodne hofter og ikke minst gir veldig press på ryggsøylen siden babyen mer eller mindre henger i skrittet - i elastisk sjal (og meitai/formsydde som Beco/Manduca/Ergo) så er det viktig å spre stoffet slik at det dekker fra knehase til knehase, og at rompa da er lavere enn knærne - slik får du perfekt stilling for hoftene og ryggen vil da ikke få noe press på seg, den skal være avrundet).
Saeria Skrevet 21. januar 2010 #4 Skrevet 21. januar 2010 Signerer, Concertina. Jeg vil ikke anbefale baby bjørn i det hele tatt! Både fordi barnet ikke sitter ergonomisk riktig, noe som presser ryggsøylen og ikke gir støtte til hoftene, og i tillegg er den oftest vond for bærer å bruke også. Jeg har sett mang en kvinne stående og rugge med barnet i baby bjørnen fordi hofter og rygg er vonde, skuldrene belastes feil. Ofte står de med en grusom svai i ryggen også, fordi barnet henger og slenger på magen, og sitter ikke tett og godt inntil som i andre formsydde seler, og annet ergonomisk tilpasset bæretøy. Mange barn plasseres dessuten fremovervendt i baby bjørnen, og det er heller ikke å anbefale. Små barn blir fort overstimulert når de sitter slik, og de har heller ingen mulighet til å søke til bærer for trygghet, blikkontakt og avslapping/søvn når inntrykkene blir for mange. De første månedene er det også bærer som er barnets fremste referanseperson. Babyen ser til deg for å få hjelp med å tolke omgivelsene og situasjonene den er i. Jeg stemmer i at det er MYE bedre å bruke vevd sjal, meitai eller formsydde seler som beco, manduca og ergo. Manduca vet jeg om mange som er superfornøyd med. Mannen min har en som han liker godt, og jeg bærer i vevd sjal og meitai.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå