Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere.

Utover i år skal jeg på endel lengre turer til fots og på ski. I den forbindelse må jeg ha med meg noen "goody-bager" slik at jeg forhindrer blodsukkerfall og at jeg går tom. (er veldig plaget av det til tider)

Tørka frukt er vel egentlig det jeg kommer på i farta, men det består jo primært av raske karbohydrater. Nøtter er utelukket pga allergi.

Noen som har noen ideér/tips? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hei dere.

Utover i år skal jeg på endel lengre turer til fots og på ski. I den forbindelse må jeg ha med meg noen "goody-bager" slik at jeg forhindrer blodsukkerfall og at jeg går tom. (er veldig plaget av det til tider)

Tørka frukt er vel egentlig det jeg kommer på i farta, men det består jo primært av raske karbohydrater. Nøtter er utelukket pga allergi.

Noen som har noen ideér/tips? :)

Tørket frukt gir generelt forholdsvis langsomme karbohydrater, men det avhenger av frukten. Ellers kan du jo gå på en sportsbutikk og kjøpe energibarer, det fins et utall varianter med forskjellig sammensetning av karbohydrater, fett og proteiner.

Skrevet
Ellers kan du jo gå på en sportsbutikk og kjøpe energibarer, det fins et utall varianter med forskjellig sammensetning av karbohydrater, fett og proteiner.

Du trenger ikke å gå i sportsbutikk for få dette. Du kan jo lage selv? Mye bedre og sunnere, dessuten er du da sikker på at de ikke inneholder nøtter! For de fleste proteinbarer inneholder nøtter :)

Skrevet

Hva er galt med nøtter? :klø:

Skrevet (endret)

Er turene dine av det slaget at du skal sette deg ned og ha lengre pauser med primus ol, eller er det turer av 2-3 timers varighet hvor du bare trenger litt påfyll i energilagrene?

Her er noen forslag om det er for litt kortere turer:

- bananer - men i egen boks, ellers blir de ekle. Fåes også tørket i løsvekt rundt omkring.

- Energibombe fra DNT http://www.turistforeningen.no/article.php...&fo_id=3366 ( kutt ut nøttene eller erstatt dem med pinjekjerner/gresskarfrø)

- søte kjeks av ymse slag

- en søt drikk, solbærtoddy med honning gjør også susen.

- spekemat?

- cottage cheese med syltetøy/bær.

Endret av Xtra_lilje
Skrevet

Hun er allergisk :)

Skrevet

Allergi

Skrevet
Tørket frukt gir generelt forholdsvis langsomme karbohydrater, men det avhenger av frukten. Ellers kan du jo gå på en sportsbutikk og kjøpe energibarer, det fins et utall varianter med forskjellig sammensetning av karbohydrater, fett og proteiner.

Av tørket frukt er det vel bananer, tranebær, mango etc jeg tenker på. Er ikke veldig glad i tørkede aprikoser, svisker o.l.

Har også vært innom tanken på energibarer, men de er såpass dyre at jeg foreløpig har lagt den tanken bort.

Er turene dine av det slaget at du skal sette deg ned og ha lengre pauser med primus ol, eller er det turer av 2-3 timers varighet hvor du bare trenger litt påfyll i energilagrene?

Det er turer på flere timers varighet hvor jeg trenger kjapt påfyll. Såklart er større måltider ved pauser inkludert, men er så fryktelig tungt og gå tom uten å ha noe kjapt tilgjengelig.

Drikkebelte med solbærtoddy er obligatorisk ;)

Skrevet
Nå ble jeg veldig spent på hva du skal, lyst å fortelle litt? :lur:

Ellers finner du noen bra tips her:

http://fjellforum.net/viewtopic.php?t=1940...ighlight=energi

http://fjellforum.net/viewtopic.php?t=1784...ighlight=snacks

Foreslår sjokolade, tørket kjøtt og kjeks uten transfett. God tur! :)

Takk for svar :)

I vinter skal det tilbringes flere timer av gangen med ski på bena, og til sommeren skal det tilbringes flere uker i fjellet på føttene.

Så ikke veldig spennende, men veldig herlige opplevelser som krever litt planlegging. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...