Gå til innhold

Kvantums rabatt på bidrag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eksen min har tre barn fra før, og vi skal nå fastsette bidrag for vårt felles barn. Han mener at han får "kvantumsrabatt" siden han betaler for tre andre, men jeg mener at det ikke skjer før han har fått fem barn. Hva er riktig??? Jeg finner ikke noe på NAV sine sider...

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Eksen min har tre barn fra før, og vi skal nå fastsette bidrag for vårt felles barn. Han mener at han får "kvantumsrabatt" siden han betaler for tre andre, men jeg mener at det ikke skjer før han har fått fem barn. Hva er riktig??? Jeg finner ikke noe på NAV sine sider...

Aner ikke, men få NAV til å regne ut... Det går vel på hans totale bidragsevne hvor mye han skal betale tror jeg. Men når det blir to sett særkullsbarn blir det litt innfløkt å regne det ut selv.

Gjest regine ii
Skrevet

siste gjest: det som står der er feil! Dette med % av inntekt forsvant da bidragsreglene ble endret i 2003.

Det som gjelder nå er at det er fastsatt et beløp for hvor mye det koster å ha barn, og dette beløpet deles mellom foreldrene i hht. inntekt.

I fht. trådstarters spørsmål er det relevant at bidragsEVNEN til bidragsyter vurderes, og at man ikke skal betale med enn samlet 25% av inntekten i bidrag. Dersom han har barn han betaler for fra før, er det jo mulig at det samlede bidraget overstiger dette, og at det dermed reduseres pga han ikke har full bidragsevne.

men - jeg ville tatt en tlf til NAV, slik at dette faktisk blir riktig, for alle parter.

Skrevet

Bidraget vil bli redusert for alle barna, ikke bare siste.

Du taster inn antall barn han har som han betaler bidrag for i nav sin kalkulator og får opp hva han skal betale for ditt

Skrevet

Bidraget blir ikke redusert selv om man har barn fra før av!

Jeg synes de bidragsreglene er blodig urettferdige, min kjæreste har vanvittige lån fordi han var grei og ga xen sin huset slik at barna kunne bo der, men tar hun hensyn til at han har 2,5 mill i gjeld nå, nei da. Og nav er jo talentløse!! De vet jo ikke selv hva bidraget skal gå til, neida, mor neketer å sende med klær og bruker pengene på festing og røyk, "ja vi kan jo ikke gjøre noe med det, far må jo også kjøpe alt utstyr... " ja vel og hva skal bidraget da gå til? Dekke mors lommepenger??

Skrevet
Bidraget vil bli redusert for alle barna, ikke bare siste.

Du taster inn antall barn han har som han betaler bidrag for i nav sin kalkulator og får opp hva han skal betale for ditt

Det går ikkje å rekne ut dette i bidragsveilederen, for der finst ingen steder å sette inn antall barn han betaler bidrag for.

Kun egne barn i egen husstand og der bor ikke barna som blir betalt bidrag for.

Skrevet
Bidraget blir ikke redusert selv om man har barn fra før av!

Jeg synes de bidragsreglene er blodig urettferdige, min kjæreste har vanvittige lån fordi han var grei og ga xen sin huset slik at barna kunne bo der, men tar hun hensyn til at han har 2,5 mill i gjeld nå, nei da. Og nav er jo talentløse!! De vet jo ikke selv hva bidraget skal gå til, neida, mor neketer å sende med klær og bruker pengene på festing og røyk, "ja vi kan jo ikke gjøre noe med det, far må jo også kjøpe alt utstyr... " ja vel og hva skal bidraget da gå til? Dekke mors lommepenger??

Så lenge barna bor hos mor, må den beste løsningen være at barna og moren får fortsette å bo i huset, og det er derfor naturlig at hun skal eie huset. Jeg synes likevel at det ville være rimelig at de da fordelte lånet forholdsvis, etter inntektens størrelse.

Hvordan de ordner seg med huset, har imidlertid ingen betydning for hans bidragsplikt. I tillegg har også faren plikt til å betale sin del av større utlegg på barna.

Gjest Gjest_damen_*
Skrevet
Jeg synes de bidragsreglene er blodig urettferdige, min kjæreste har vanvittige lån fordi han var grei og ga xen sin huset slik at barna kunne bo der, men tar hun hensyn til at han har 2,5 mill i gjeld nå, nei da.

Tuller du med oss? Han GAV huset til ex`en sin og betaler lånet på hele huset nå? Bor hun der gratis? Har han gitt huset til henne formelt?

Blir bare helt satt ut her. Er forskjell på å være snill og være dumsnill (emphasize `dum`)

.......

Ad bidrag.

Bidraget skal ikke utgjøre mer enn 25-28% (husker ikke helt) av brutto lønn, så om han har flere barn og bidragene samlet overstiger dette så reduseres de sånn at grensen ikke overstiges.

Det beste her er å la NAV regne ut, for bidragskalkulatoren tar ikke hensyn til denne regelen. Den egner seg best for "enkle" saker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...