Atina Skrevet 1. september 2003 #1 Del Skrevet 1. september 2003 Hei! Vi skal selge huset men jeg aner ikke hvilken eiendomsmegler vi bør velge. Noen som har noen gode tips til hva vi bør passe på i valg av eiendomsmegler eller hvilken vi bør velge? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 1. september 2003 #2 Del Skrevet 1. september 2003 Hvor bor du da? Vil anbefale generelt å snakke med en eller to av de store meglerkjedene, og med en eller to lokale selvstendige meglere. Be de komme til deg og gi et tilbud. De bør da fortelle deg hva de tror du kan få for huset, hva de vil gjøre i salgsprosessen, og hva de skal ha betalt. Og så må du velge den du tror vil gjøre en best mulig jobb. Ta gjerne en kikk på hvem som har flest eiendommer til salgs i ditt område også - det kan du gjøre ved å gå inn på Finn Eiendom og gjøre et søk i ditt distrikt. Det er gjerne en fordel med en megler som kjenner området godt der du bor. Jeg jobber med megling, så jeg vil ikke anbefale noen spesielle - er ikke helt objektiv Lykke til!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snuppelure Skrevet 4. september 2003 #3 Del Skrevet 4. september 2003 Da vi skulle selge vår leilighet kjøpte vi ny bolig først. Så ledes hadde vi vært på en del visninger og vært med i noen budrunder. Vi valgte vår megler ut fra en vi traff på visning, selv om det ikke var ham vi kjøpte av. Han var meget flink til å vise huset, flink til å følge opp etterpå, pågående men ikke for pushy. I vår kjøpsprosess hadde vi vært borti så mange slitsome meglere. Og vi tenkte slik at det var viktig for vårt salg at våre kjøpere ble møtt av en hyggelig og dyktig megler. Så vi valgte megler mer ut fra person enn firma. Skal jeg si noe om de forskjellige husene.... Klageinstansen for meglersaker har eget taste valg for Notar..... og det sier vel sitt. Vi gikk ikke engang på visninger holdt av Notar. Andre tips: De andre tror jeg er ganske like. Vi både kjøpte og solgte (tilfeldig) gjennom Aktiv ( to forskjellige avdelinger) Og var godt fornøyd med dem. Ryddig og greit. I tillegg klarte megler å selge leiligheten vår på 3 uker fra jeg ringte å sa at nå skal vi selge....og det er jo ganske bra! Pass på at megler er tilstede på visning. Det er super viktig. Det er der han starter dialogen med kjøperen og får inntrykk av den personen han skal selge dinbolig til. Så kan du deale litt på provisjonsatsene til megler. Si x% for beløp opp til Kr. XXX og y% for alt over. Da er det mer atraktivt for megler å få høyest mulig pris :-) Vær selv aktivt med å utform prospekt annonser osv. Fiks leiligheten før fotografering, takst, og visning. Fjern mest mulig ting. Husk at de som skal kjøpe må ha muligheten til å se seg selv i leiligheten. De er ikke så intresert i dine ting. Dyr må bort og ut. Det gjeler også for deg. Ikke vær tilstede under visning, samme hvor spennende det virker. En kjøper ønsker kanskje å fjerne en vegg, male en forferdelig farge osv... det er ikke så lett å diskutere dette med deg tilstede. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Montezuma Skrevet 4. september 2003 #4 Del Skrevet 4. september 2003 Vi solgte via et lokalt Estate-kontor, og var kjempefornøyde! Litt inhabil, da vi kjenner megleren... Men det var oxo poenget. For vi har vært borti så mange useriøse/dårlige meglere at vi bare tørte å stole på en vi kjenner. Kjøpte hus via Eiendomsmegler1. Veldig fornøyd med dem oxo. Notar? Hold laaaang avstand! Hverken vi eller noen andre vi kjenner har god erfaring med dem. Og det er også gjennomgangs-melodien i megler-kretser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 5. september 2003 #5 Del Skrevet 5. september 2003 Sier som de andre, ligg laaaangt unna Notar! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Karoline Skrevet 5. september 2003 #6 Del Skrevet 5. september 2003 Vi solgte leilighet og kjøpte hus gjennom Eiendomsmegler 1, og var kjempefornøyde med servicen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ringblomst Skrevet 5. september 2003 #7 Del Skrevet 5. september 2003 Ville invitert diverse meglere over til verdivurdering, for da får du et inntrykk av megleren og deres firma. De gir også pris på tjenestene sine. Selv har jeg bare god erfaring med Aktiv og Garanti. Hvis du får Aktiv, DnB og Postbanken til verdivurdering, vil jeg bare si at de har samme eier og at prislisten er ganske lik. Har også bare hørt negative ting om Notar, men har ingen erfaring med dem selv. Når det gjelder valg av megler så ville ikke jeg bare sett på prisen, billigst er ofte ikke best - og ikke velg nødvendigvis den megleren som gir deg høyest verdivurdering, det kan bli vanskelig å få solgt hvis det er stort sprik mellom høyeste og laveste verdivurdering (snakker nå bare om meglervurderingen og ikke takstmannens befaring). Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 5. september 2003 #8 Del Skrevet 5. september 2003 Jeg brukte Garanti sist jeg solgte. Fikk super service og solgte fort og greit til en bra pris (bra for meg). Men jeg har kjøpt gjennom Notar og det gikk smertefritt. Fikk god service der også. Masse informasjon og flinke meglere. Dvs. de var flinke til å selge, men ikke til fordel for selgeren. Notar hadde fått dårlig rykte og salget gikk tregt. Da vi kjøpte hadde prospektet stått i vinduet i en hel evighet. Megleren ringte oss og anbefalte oss å legge inn bud, for vi kunne få kjøpt veldig billig når det var så liten interesse. Ellers tror jeg at det varierer veldig fra sted til sted. Og det er jo enkelte meglerfirmaer som spesialiserer seg på f.eks 2-romsleiligheter, dyre eneboliger eller borettslagsleiligheter. Det er nok lurt å "shoppe" litt rundt og få flere meglere til å gi en verdivurdering. Og det hjelper ikke om den ene megleren sier at du kan få masse for boligen din. Ikke få falske forhåpninger. Uansett må dere ha en takstmann til å titte på huset. Gjør gjerne dette først, så har du noe å gå etter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Litago Skrevet 5. september 2003 #9 Del Skrevet 5. september 2003 Advokatene Sem og Johnsen har tatt seg av salgene de gangene jeg har solgt. Alltid god service. Lover aldri for mye. Stiller opp. Seriøse. Anbefales! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 12. september 2003 #10 Del Skrevet 12. september 2003 Bruk for all del ikke Remax!!! Kjøpte gjennom dem, og hverken vi eller de som solgte var fornøyde. :x Megler gadd nesten ikke bry seg hverken om selger eller kjøper. :evil: (men vi bare måtte ha det huset) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 12. september 2003 #11 Del Skrevet 12. september 2003 Skal megler ha noe ekstra for å være med på visning? Til oss dukket han ikke opp, men overlot det til oss. Om vi hadde flyttet før salget og ikke hadde hatt muligheten for å være til stede da måtte han vel dukke opp? Trodde det var vanlig jeg...? Antagelig valgt feil megler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 12. september 2003 #12 Del Skrevet 12. september 2003 Megleren vi brukte tok 700 kroner pr time for å være med på visningen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 15. september 2003 #13 Del Skrevet 15. september 2003 Da vi skulle selge hadde vi flere meglere innom. Og slik fikk vi dannet et godt inntrykk av hvordan de var og ikke minst hvordan de oppførte seg! De skulle jo tross alt representere oss til potensielle kjøpere! Slik bestemte vi oss fort for at det IKKE ble Notar. Valget sto mellom Krogsveen, M2 og Postbanken. Til syvende og sist valgte vi Postbanken som vi fikk STRÅLENDE service fra. Kan anbefales! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå