Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Feline.
Skrevet

Dersom det er ingen andre som har lagt inn bud... Byr man da det som er prisantydningen? Hvor mye lavere enn prisantydningen kan man egentlig gå?

Dersom det er lagt inn bud før deg, hvor mye høyere enn det forrige budet bør man da by?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

er det ikke vanlig å få hjelp av en megler med dette..?

Endret av addict
Skrevet
Dersom det er ingen andre som har lagt inn bud... Byr man da det som er prisantydningen? Hvor mye lavere enn prisantydningen kan man egentlig gå?

Dersom det er lagt inn bud før deg, hvor mye høyere enn det forrige budet bør man da by?

Dette er vel litt opp til en selv. Da vi kjøpte vår forrige leilighet bød vi 200.000,- mindre enn hva selger ønsket. Etter det ble det en budrunde.

Da vi solgte den igjen var det veldig varierende hvordan folk økte budene sine. Noen hoppet opp med 50.000,-, trolig for å "riste av seg" andre som var med i budrunden. Andre igjen økte bare med 5.000,-.

Gjest Feline.
Skrevet
er det ikke vanlig å få hjelp av en megler med dette..?

Megleren vil vel egentlig bare ha høyest mulig bud...

Skrevet

Hvis ingen andre har lagt inn bud ville jeg aldri bydd prisantydning. Det kommer an på hva taksten er hvor mye under jeg ville gått. Og om boligen er i fin stand osv.

Det finnes mange forskjellige teknikker å bruke hvis det blir budrunde. Sett deg en øvre grense på hva du er villig til å by før du byr noe i det hele tatt. Så da avhenger budene på hvor mye penger du har å gå på.

Skrevet (endret)

Hvor mye mindre enn prisantydning man byr, er vel litt avhengig av hvor mye leiligheten er verdt, men jeg ville lagt meg litt i underkant av prisantydning, ja. Kanskje 50 000-100 000, avhengig av prisen. Ikke by maks av det du kan gi med en gang. Men om det ikke er mange interesserte, og det er snakk om å ha nye visninger, hadde jeg nok gitt litt ekstra for å slippe budrunde med flere interesserte.

Edit: Er det en veldig dyr leilighet, ville jeg startet enda mer lavere enn prisantydning. Må jo også se på hvor lyst man har på leiligheten, og om det er fare for en heftig budrunde eller ikke.

Endret av Ninen
  • 3 uker senere...
Gjest Feline.
Skrevet

For eksempel om leiligheten kostet ca 1,6 mill (oslo) - hvor mye lavere kan man by da?

Skrevet

Umulig å svare på, kommer annpå kostnader ved oppussing/oppgradering etc.

Men om det ikke er kommet inn noen bud må du jo starte godt under prisen.

Skrevet

En kan også legge inn et "skambud" på en million på leiligheten, og se hva som skjer...

Gjest SmallTalk
Skrevet
En kan også legge inn et "skambud" på en million på leiligheten, og se hva som skjer...

Men da risikerer man at selger blir irritert og bestemmer seg for å aldri selge til deg, ihvertfall...

Skrevet
Men da risikerer man at selger blir irritert og bestemmer seg for å aldri selge til deg, ihvertfall...

Det kan kanskje skje. På den annen side blir en med i budrunden dersom en skulle oppstå. Det er en taktikk en kan vinne eller tape på, som med alt annet.

Skrevet

Det tror jeg er lite sansynlig at skjer. Når man selger et hus handler det om en ting, å få mest mulig for det. Hvem som kjøper det er, for de aller fleste selgere, fullstendig irrelevant.

Gjest SmallTalk
Skrevet
Det tror jeg er lite sansynlig at skjer. Når man selger et hus handler det om en ting, å få mest mulig for det. Hvem som kjøper det er, for de aller fleste selgere, fullstendig irrelevant.

Tja... Det var ikke irrevelant for foreldrene mine, ihvertfall. De hadde god tid med å selge, og etter at noen la inn et bud på nesten 600.000 under takst og fortsatte med å luseby, så ble disse svartelistet. Dvs at de ga beskjed til megler at han bare kunne la være å ringe. Dette var etter at de hadde gitt beskjed om at de ikke kom til å selge under takst.

Gjest Feline.
Skrevet

Vel, jeg begynte på 200 under takst (etter råd fra banken) og endte på 50 under, da fikk jeg den :)

Skrevet
Tja... Det var ikke irrevelant for foreldrene mine, ihvertfall. De hadde god tid med å selge, og etter at noen la inn et bud på nesten 600.000 under takst og fortsatte med å luseby, så ble disse svartelistet. Dvs at de ga beskjed til megler at han bare kunne la være å ringe. Dette var etter at de hadde gitt beskjed om at de ikke kom til å selge under takst.

At man ikke ønsker å selge under en gitt sum forstår jeg. Men dersim vedkommende som i utgangspunktet bød for lavt senere har det høyeste budet (over akseptabelt nivå fpr selger), betviler jeg fortsatt veldig sterkt at selger ville nektet å selge til vedkommende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...