Gjest Gjest_julie_* Skrevet 20. januar 2010 #1 Skrevet 20. januar 2010 Jeg har en palmelignende plante som plutselig har begynt å henge og de nederste bladene er brune! Hva kan jeg gjøre for å redde den? Ga den vann med næring i dag, og den står ved vinduet. Har dere noen livreddende tips?
Gjest Belima (ikke innlogget) Skrevet 21. januar 2010 #2 Skrevet 21. januar 2010 Litt vanskelig å hjelpe deg. Palmelignende er litt for diffust. Prøv å google for å se om du finner navnet på den. Da får du kanskje bedre hjelp. :-)
Gjest ts Skrevet 21. januar 2010 #3 Skrevet 21. januar 2010 Jeg lurer på om det er denne: http://www.plantasjen.no/Produkter/Innepla...a-elephantipes/ Den er kjøpt på plantasjen for 4 år siden. Det var da jeg begynte å studere, så den skal liksom følge meg en god stund fremover:) De øverste bladene ser friske ut, de midterste henger, og de nederste er brun/grønne. Kanksje den får for lite sol? Er jo ikke mye sol om dagen. Kan sette den oppå en stol ved vinduet. Vann har den fått, så da er det vel ikke mer å gjøre enn å krysse fingre? Håper noen med grønne fingre har noen tips:)
Gjest ts Skrevet 21. januar 2010 #4 Skrevet 21. januar 2010 Jeg kom på en ting. Den har jo vokst en del de siste årene, og er nå ca 1 m høy. Har skiftet blomsterpotte på den en gang, men nå virker den også litt i minste laget. Kan det ha betydning? Kanaksje at røttene skvises sammen? Skal jaggu få kjøpt ny potte i løpet av helgen. Dette er babyen min
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2010 #5 Skrevet 21. januar 2010 De fleste planter skranter litt om vinteren. Hvis det er en yucca tåler den nok det meste av behandling, men jeg vil egentlig anbefale deg å vente med å skifte potte til litt lengre utpå våren, når veksten i planten er bedre. Hvis ikke risikerer du at planten råtner på rot i den nye potta (selv om jeg som nevnt tror yuccaen vil tåle det). Hvis planten har tørket bør du forøvrig ikke vanne med gjødning uten å først vanne med "bare" vann, du risikerer at planten får sviskader. Har du det veldig varmt på rommet? Tørr luft? Jeg tror dette er de to faktorene som er mest plagsomme for plantene om vinteren
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå