Gå til innhold

Bruke BSU ved boligkjøp?

Anbefalte innlegg

Gjest Feline.
Skrevet

Ja, spørsmålet sier seg vel selv i overskriften... Ser at det er mange som sparer BSU-kontoen når de kjøper bolig, hvorfor? Er det det lureste?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Ja, spørsmålet sier seg vel selv i overskriften... Ser at det er mange som sparer BSU-kontoen når de kjøper bolig, hvorfor? Er det det lureste?

Om du kan klare det. Altså fortsette å spare i BSU etter å ha kjøpt bolig, så vil du fortsatt ha noe høyere rente enn de fleste andre kontoer.

Men det som er viktigst er skattefordelen.

Jeg har mange ganger før sagt det her.

Sklattefordelen gjør BSU til den mest lukurative sparemetode som finnes her til lands. (Om du betaler nok skatt da)

Når du så etter x antall år har nådd grensen for denne ordningen. Maks beløp, eller aldersgrensen, så kan du f eks betale ned på lån.

Kan du greie dette, så har du spart masse skatt.

Denne skattefordelen tilsvarer en kjempehøy rente på BSU pengene dine.

Tror veldig mange ikke skjønner hvor god denne ordningen er.

Men igjen.....

Etter et boligkjøp, så må man jo vurdere om man greier det.

Skrevet

veldig enig i det som ble sagt over, vil bare legge til et par ting ekstra:

1) har du allerde mye på BSUen kan det være greit å bruke, lite lån blir lite renteutgifter

2) vurder om du vil klare å tjene så mye penger at det er noe vits i den skattefordelen! (eg. det er jo ikke vits i å beholde den hvis du ikke får noe fordel hvis du ikke tjener nok penger)

Gjest Feline.
Skrevet

Altså, tjener 350 000.. Er det nok? Har 110 000 på BSU. Man får jo skattefratrekk for å ha boliglån også.... Jeg er så dårlig på akkurat dette med skatt :glare:

Skrevet
Altså, tjener 350 000.. Er det nok? Har 110 000 på BSU. Man får jo skattefratrekk for å ha boliglån også.... Jeg er så dårlig på akkurat dette med skatt :glare:

Du betaler da (regner jeg med), mer enn nok i skatt til å få fulle fordeler. (Maks skattefordel er nå kr 4000,-)

Du får fradrag for gjeldsrenter ja. Verdien av dette er 28% av innbetalte renter.

Helt opplagt at det vil økonomisk lønne seg for deg og beholde sparing i BSU.

Den effektive renten her er mye høyere enn gjeldsrenten, du betaler for å ta et noe høyere lån, om jeg forutsetter du har "normale" gjeldsrenter".

Men igjen....

Man skal jo leve også da.....

Skrevet

110' er jo ganske mye, så jeg tør ikke si noe faktisk. tror det er 20' man må spare for å få fullt fradrag (4000). for å være ærlig så tenkte jeg du var student for det er jeg,og det kommer til åbli noen år til jeg får spart så mye på BSUen...derfor brukte jeg den i høst. personlig ville jeg nok kansje si spar den hvis du har råd! (på den annen side du har bare 40' igjen,hvilket betyr kun 2 år med skattefradrag). litt vanskelig den der altså! nei jeg ville nok brukt den :)

Skrevet
Du får fradrag for gjeldsrenter ja. Verdien av dette er 28% av innbetalte renter...

off topic, men betyr det at jeg med mine 1,1 mill i lån får....

1,1 mill * 3,13% (renter) = 34 440 kr i renteutgifter

ans*0,28= 9640 kr i avdrag på skatten?

er forøvrig student,holder meg innen for inntektsgrensa så jeg får studielån etc...

Gjest Feline.
Skrevet

Så man får både fratrekk på skatten for bsu OG for lånerentene? Men for bsu får man vel bare fratrekk det året man setter inn 20000, og da har jeg jo, som snusmumriken sier bare to år igjen uansett da.. Så kanskje det lureste er å kjøpe kun med lån, også om to år bruke BSUen og betale inn 150 tusen på lånet da...? (Om jeg har fylt den opp da)

Går det an å bruke bare litt av BSUkontoen også fortsette å spare der?

Gjest Spinell
Skrevet
Så man får både fratrekk på skatten for bsu OG for lånerentene? Men for bsu får man vel bare fratrekk det året man setter inn 20000, og da har jeg jo, som snusmumriken sier bare to år igjen uansett da.. Så kanskje det lureste er å kjøpe kun med lån, også om to år bruke BSUen og betale inn 150 tusen på lånet da...? (Om jeg har fylt den opp da)

Du får 20% skattefradrag på den summen du sparer. Det er ikke slik at du MÅ spare 20000 for å få en skattefordel, men sparer du mindre blir også skattefradraget mindre.

Du kan ikke "ta hull på" BSU-en din for deretter å spare videre, dessverre. Som regel er det lureste å spare til BSU-en er full, og deretter bruke pengene til nedbetaling av boliglån.

Skrevet

er forøvrig student,holder meg innen for inntektsgrensa så jeg får studielån etc...

Riktig.

28% av betalte renteutgifter tilbake.

Gjest Spinell
Skrevet

Riktig.

28% av betalte renteutgifter tilbake.

Helt riktig blir vel ikke dette regnestykket. Med mindre en har avdragsfritak og kun betaler renter vil jo lånesummen endre seg fra måned til måned, og det samme vil de innbetalte rentene. Vet jeg har sett et regneark for dette et sted, men husker ikke hvor.

Skrevet

Ja da.

Betaler du f eks 50000 i renteutgifter i året, så blir skatten det året kr 14000,- lavere (28%)

Sparer du 10000,- i BSU får du rett i handa (tilbake etter utlignet skatt)kr 2000,-

Ved 20000,- spart, som er maks du kan spare i denne ordningen, får du tilbake 4000,-

Skrevet

Du kan ta ut det du har spart i inneværende år - jeg tok ut deler av det jeg sparte i 2009 nå i august, da PC'en min røyk like før skolestart.

Vi har lån, men både jeg og samboeren min har fortsatt bsukontoene stående og sparer en fast sum pr mnd på dem.

Skrevet (endret)
Helt riktig blir vel ikke dette regnestykket. Med mindre en har avdragsfritak og kun betaler renter vil jo lånesummen endre seg fra måned til måned, og det samme vil de innbetalte rentene. Vet jeg har sett et regneark for dette et sted, men husker ikke hvor.

Dette blir helt riktig.

Mulig jeg misforstår her, eller ikke skjønner hva du mener.

Men...

Når året er slutt og selvangivelsene skal skrives, er det jo de samlede renteutgifter (oppgave fra lånegiver) som sier hvor mye skattbar inntekt blir?

Du kan gjerne innbetale hele lånet i Februar, om så er. Men du får jo fratrekk for alle påløpte renter det året likevel.

"Verdien" av dette, er altså 28%.

Endret av Østlandet
Gjest Spinell
Skrevet
Dette blir helt riktig.

Mulig jeg misforstår her, eller ikke skjønner hva du mener.

Men...

Når året er slutt og selvangivelsene skal skrives, er det jo de samlede renteutgifter (oppgave fra lånegiver) som sier hvor mye skattbar inntekt blir?

Du kan gjerne innbetale hele lånet i Februar, om så er. Men du får jo fratrekk for alle påløpte renter det året likevel.

"Verdien" av dette, er altså 28%.

Du får 28% fradrag for innbetalte renter, det er vi enige om. Poenget er at låntakeren ikke har 1,1 mill i lån gjennom hele året. Lånet går ned etterhvert som en betaler på det. Dermed må en summere hva en har betalt i renter hver termin for at regnestykket skal bli riktig.

Låner du 1,1 mill i januar og betaler ned lånet i februar påløper det bare renter for en måned, ikke for et helt år.

Skrevet
Du får 28% fradrag for innbetalte renter, det er vi enige om. Poenget er at låntakeren ikke har 1,1 mill i lån gjennom hele året. Lånet går ned etterhvert som en betaler på det. Dermed må en summere hva en har betalt i renter hver termin for at regnestykket skal bli riktig.

Låner du 1,1 mill i januar og betaler ned lånet i februar påløper det bare renter for en måned, ikke for et helt år.

Ja.

Og hva så?

"Verdien", som jeg kaller det, er fortsatt 28%.

Alle blir lignet for kalenderår /skatteår.

Betaler du 10000,- i renter er verdien 2800,-

Betaler du 20000,- i renter er verdien 5600,-...osv.

Gjest Spinell
Skrevet
Ja.

Og hva så?

"Verdien", som jeg kaller det, er fortsatt 28%.

Alle blir lignet for kalenderår /skatteår.

Betaler du 10000,- i renter er verdien 2800,-

Betaler du 20000,- i renter er verdien 5600,-...osv.

Du misforstår.

Det er ikke 28% jeg er uenig med deg i, men at du bekreftet at Snusmumrikens regnestykke er helt riktig. Å regne ut 28% av et tall er ingen heksekunst, men utregning av innbetalte renter er ikke gjort i en enkelt operasjon. Snusmumrikens regnestykke er bare riktig hvis Snusmumriken har avdragsfrihet slik at lånesummen blir den samme gjennom et helt år. Ellers blir innbetalte renter lavere fordi lånesummen går ned gjennom året.

Gjest Gjest_hilde_*
Skrevet
Du misforstår.

Det er ikke 28% jeg er uenig med deg i, men at du bekreftet at Snusmumrikens regnestykke er helt riktig. Å regne ut 28% av et tall er ingen heksekunst, men utregning av innbetalte renter er ikke gjort i en enkelt operasjon. Snusmumrikens regnestykke er bare riktig hvis Snusmumriken har avdragsfrihet slik at lånesummen blir den samme gjennom et helt år. Ellers blir innbetalte renter lavere fordi lånesummen går ned gjennom året.

Østlandet har svart helt riktig på Snusmumrikens innlegg.

Og konkretiserer det veldig godt nedover her.

Det er ikke utregning av renter gjennom året vi snakker om.

Men skattefordeloen av innbetalte renter.

Kverulerer du ikke litt nå...

Gjest Spinell
Skrevet
Østlandet har svart helt riktig på Snusmumrikens innlegg.

Og konkretiserer det veldig godt nedover her.

Det er ikke utregning av renter gjennom året vi snakker om.

Men skattefordeloen av innbetalte renter.

Kverulerer du ikke litt nå...

Svarene mine er ikke ment som kverulanse, men Snusmumriken har gjort en utregning av både renter og rentefradrag. Østlandet svarte at Snusmumriken har regnet helt riktig. Selve renteutregningen er imidlertid ikke helt riktig, og jeg har forklart hvorfor.

På grunn av dette får en en følgefeil når rentefradraget utregnes.

Skrevet

Nå må du jaggu gi deg.

Ut fra det som skrives over her, går det da ikke an å påstå at utregningene ikke er ruktige?

Det er jo HELT riktig på krona!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...