Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sluttet i oktober 09 i min gamle jobb og begynte direkte i ny jobb.

Når jeg hadde sluttsamtalen med min sjef, ble vi enige om at jeg skulle få feriepengene i januar slik at de ikke ble skattet av (dette bekrefter han å huske også)

Jeg fikk ikke disse pengene nå i januar, og får beskjed om at reglene har endret seg og at utbetaling skjer i juni i stede.

Ferien er planlagt og jeg trenger pengene nå.

Dessverre så avtalte vi ikke dette skriftlig, ble kun sagt ifbm sluttsamtalen.

Noen som vet hva slags rettigheter jeg har? OM jeg i det hele tatt har noen rettigheter, for de har satt seg totalt på bakbeina. Det er en stor og annerkjent bedrift, altså ikke ett lite firma.

Jeg var medlem i el og it når jeg sluttet, med sa opp medlemsskapet i forbindelse med bytte av jobb.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg trodde det var vanlig å utbetale feriepenger rett etter man har sluttet i gammel jobb.

Men jeg kan vel egentlig ikke reglene helt..

Skrevet

Ferielova er rett nok endra, frå 1. januar 2010, men her tar nok sjefen din feil. Du har fortsatt rett på feriepengane no, slik eg har lært om den nye ferielova iallfall.

Frå ferielova, § 11. Utbetaling av feriepenger

(3) (Utbetaling ved opphør av arbeidsforhold)

Opphører arbeidsforholdet, skal alle opptjente feriepenger utbetales siste vanlige lønningsdag før fratreden. Den del av feriepengene som ikke lar seg beregne innen dette tidspunkt, kan utbetales i forbindelse med det avsluttende lønnsoppgjør.

I utbetalingen kan det gjøres fradrag med et beløp som utgjør 1,4 prosent av det feriepengegrunnlag som er opptjent hos vedkommende arbeidsgiver i det forkortede opptjeningsår 1 mai - 31 desember 1988.

Heile lova finn du her: http://www.lovdata.no/all/nl-19880429-021.html

Skrevet

Tusen hjertelig takk :klem: dette hjalp meg masse!

Nå gjenstår det bare å se hvor dette bærer.. :)

Skrevet

Berre kjekt å vere til hjelp :) Du får oppdatere oss korleis det går! Lukke til!!

Skrevet

Jeg fikk det som jeg ville, selv om pengene kommer 14 dager etter avtalt, så får jeg de nå - hurra. Da går ferien som planlagt :)

Ha en fin helg :)

Skrevet

Så flott det ordna seg! God ferie!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...