2010slankeren Skrevet 20. januar 2010 #1 Skrevet 20. januar 2010 Hei, jeg har lagt om livsstilen min, men jeg har ikke forandret meg kun fordi det ble nytt år da. Jeg har kuttet ut mye søtt, og beveger meg mer, trener nå minst to ganger i uken og prøver å spise sunnere, men jeg gjør det sakte men sikkert. Jeg har laget en tråd om dette her, med adressen til min blogg blandt annet... Uansett, jeg føler at jeg ikke kommer noen vei!? Nå har jeg holdt på i tre uker med grønnsakssupper to ganger i uken, helt kuttet ut brus, og jeg har trent på ellipsemaskinen minst to ganger i uken men jeg ser ingen forandring!! Hva gjør jeg galt? Adressen er www.2010slankeren.blogspot.com der kan dere se et bilde av meg, jeg kan definitivt ta av 15 kilo og fremdeles være sunn, men jeg er ikke svært overvektig heller så jeg skjønner at jeg ikke kan gå ned seks kilo på tre uker heller, liksom, men likevel.. Kan dere være så snille og forklare meg hva som skjer? Kommer det ikke til å forandre seg? Gjør jeg noe galt? Trener jeg for lite? Forventer jeg for mye på for kort tid? Jeg leser jo "alle" andre steder at mange damer allerede har gått ned tre kilo siden nyttår og sånn. Vekten min står stille og jeg har kun mistet en centimeter rundt livet.
Suzy Skrevet 20. januar 2010 #2 Skrevet 20. januar 2010 Hvor lenge har du ikke trent og ikke spist sunt? Og hvor lang tid har det tatt å bli sånn du er nå? For min del skjedde i allefall ikke ekstravekta over natta og dermed har jeg ikke forventet at kroppen skulle bli brått tynn og sprek på tre uker heller... Ting tar tid - du er heller ikke voldsomt overvektig og dermed tar det enda lenger tid. Tren mer enn to ganger i uka, så vil du fort begynne å merke forskjell på kroppen - du blir fastere i fisken og mer opplagt og fortsett som du har begynt. Jeg har brukt fem måneder på å gå ned åtte kilo og er veldig fornøyd
2010slankeren Skrevet 20. januar 2010 Forfatter #3 Skrevet 20. januar 2010 Jeg kan med trygghet si at det har tatt minst åtte år å bli slik jeg er nå. Det er nesten et år siden jeg trente sist, da holdt jeg det gående fra ca. desember til mars. Hva gjør du for å gå ned i vekt da? Takk for oppmuntrende ord!
Kenneth199 Skrevet 20. januar 2010 #4 Skrevet 20. januar 2010 Hvis du startet 1 januar så har det jo ikke gått lenge. Er helt umulig å si hva du gjør galt hvis du ikke skriver opp alt du spiser i løpet av ei dag. Hvis du har tilgang til treningstudio så hadde jo det vært supert.
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2010 #5 Skrevet 20. januar 2010 Jeg begynte i sommer, og jeg så ikke resultat i det hele tatt før det hadde gått en syklus... Og slik har det fortsatt for min del.... jeg ser ikke forskjell hvis jeg veier eller måler meg hver uke, men hvis jeg veier/måler på samme sted i syklus, kommer reduksjonen til syne. Jeg la om livsstilen, og satset på en rolig vektnedgang... Slik var det hos meg: Start på 1. syklus: utgangspunkt Uke 2: ingen vektendring fra uke 1 Uke 3: vektøkning fra uke 1 Uke 4: samme som uke 3 Start på 2. syklus (uke 5) : - o,8 kg og 1 cm rundt midjen. Uke 6: ingen vektendring fra uke 5 Uke 7: vektøkning fra uke 5 Uke 8: samme som uke 7 Start på 3. syklus (uke 9): -0,6 kg, og nok en cm borte fra midjen... På 2 mnd hadde jeg gått ned 1,4 kg, og mistet 2 cm fra midjen, men jeg merket det ikke underveis. Hold ut litt til, ikke endre opplegget ditt enda, før du ser om opplegget ditt er riktig for deg. Ser du ingen endring om et par uker, kan du lete etter ting du kan endre, men før det bør du ha litt tålmodighet.
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2010 #6 Skrevet 20. januar 2010 Hei! Jeg er like høy som deg og har veid like mye som deg (en stund var jeg faktisk oppe i hele 90 kg ). Det jeg gjorde for å gå ned i vekt var å bytte ut brød med knekkebrød på hverdager, og kutte ned på poteter, pasta og ris (dette var før fullkornversjoner ble lett tilgjengelig, vi snakker 1 potet til middag eller lignende mengde pasta/ris). Begynte også å spise mye mer rent kjøtt og begynte med grønnsaker. Hadde kokt egg til frokost hver dag. I tillegg til dette trente jeg styrke et par ganger i uka og kondisjonsaktivitet en gang i uka. Null alkohol. Etter 2,5 mnd var jeg nede på 72 kg og begynte da å gradvis innføre mer poteter, pasta og ris i kostholdet, samt snop Og begynte å ta meg en øl i ny og ne. Nå, 5 år etterpå veier jeg 68-69 kilo og har en ganske stabil vekt.
2010slankeren Skrevet 20. januar 2010 Forfatter #7 Skrevet 20. januar 2010 Når du sier styrke, hva slags aktiviteter? Og hva trente du som kondisjonstrening? Jeg blir glad når jeg leser slike historier Tusen takk til dere andre og!
Mir Skrevet 21. januar 2010 #8 Skrevet 21. januar 2010 Tålmodighet! Det ordner seg, bare ikke gi opp!
Gjest Nanne70 Skrevet 21. januar 2010 #9 Skrevet 21. januar 2010 Du sier ikke så mye om kostholdet ditt, men sørg for å få i deg nok proteiner (kjøtt, fisk, fugl, egg, belgfrukter, magre meieriprodukter) og langsomme karbohydrater, dvs. fullkornsprodukter og grønnsaker. Kutt ut mest mulig animalsk fett og bruk planteoljer fra f.eks. raps og oliven til matlaging.(NB: husk at du ikke kan steke i kaldpresset/Extra Virgin olje). Trening to ganger i uken er en god begynnelse, men litt lite hvis du vil gå ned i vekt. På den andre siden er det viktig å ikke begynne for hardt. Styrketrening er viktig, så hvis du er uvant med dette foreslår jeg at du kontakter ditt lokale treningssenter og får dem til å sette opp et tilpasset styrketreningsprogram til deg. Kondisjonstrening er alt som får opp pulsen og gjør deg andpusten, det kan være skigåing, spinning/sykling, aerobic, dans, jogging, rask gange....Du bør holde på minimum 30 minutter, gjerne tre kvarter hvis du klarer. Og husk at jo høyere intensitet, desto flere kalorier forbrenner du. Også her er det viktig å passe på at du ikke starter for hardt. Lykke til med en sunnere livsstil!
Gjest Niema Skrevet 21. januar 2010 #10 Skrevet 21. januar 2010 Trening og sunn(ere) mat hjelper lite dersom du likevel får i deg kalorier tilsvarende forbruket ditt. Da vil vekta stå stille uansett hvor sunn den maten du spiser er. Jeg anbefaler som nevnt før kaloritelling, først da kan du virkelig ha full kontroll.
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2010 #11 Skrevet 21. januar 2010 Når du sier styrke, hva slags aktiviteter? Og hva trente du som kondisjonstrening? Jeg blir glad når jeg leser slike historier Tusen takk til dere andre og! Jeg fikk treningssenteret til å sette opp et program til meg som var en kombinasjon av apparater og frivekter. Som kondisjonsaktivtet hadde jeg aerobic eller kampsport. Jeg telte aldri kalorier under denne perioden.
Chanel.No5 Skrevet 21. januar 2010 #12 Skrevet 21. januar 2010 Jeg fikk treningssenteret til å sette opp et program til meg som var en kombinasjon av apparater og frivekter. Som kondisjonsaktivtet hadde jeg aerobic eller kampsport. Jeg telte aldri kalorier under denne perioden. Gode tips!
Gjest Niema Skrevet 22. januar 2010 #13 Skrevet 22. januar 2010 Sier ikke at man MÅ telle kalorier, men når det ikke har skjedd noe med vekta på 3 uker så er det nok kaloriinntaket som er problemet. Det er ofte mange skjulte kalorier her og der, og selv om man kanskje ikke spiser et altfor stort måltid så kan det fort bli endel kalorier likevel.
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2010 #14 Skrevet 23. januar 2010 Sier ikke at man MÅ telle kalorier, men når det ikke har skjedd noe med vekta på 3 uker så er det nok kaloriinntaket som er problemet. Det er ofte mange skjulte kalorier her og der, og selv om man kanskje ikke spiser et altfor stort måltid så kan det fort bli endel kalorier likevel. Man trenger ikke telle kalorier for det. Generell matkunnskap burde holde. Finnes flere gode bøker på dette, som ikke teller kalorier. For min del orket jeg ikke å tenke at denne kjeksen inneholder 70 kalorier pr. stk. Jeg vet hva som er energifattig og energirikt uten å telle kalorier. Greia er at man må tenke på dette som livsstilsomlegging og ikke slanking, med mindre man har tenkt seg tilbake til gamle synder.
Bee Skrevet 23. januar 2010 #15 Skrevet 23. januar 2010 Man trenger ikke telle kalorier for det. Generell matkunnskap burde holde. Finnes flere gode bøker på dette, som ikke teller kalorier. For min del orket jeg ikke å tenke at denne kjeksen inneholder 70 kalorier pr. stk. Jeg vet hva som er energifattig og energirikt uten å telle kalorier. Greia er at man må tenke på dette som livsstilsomlegging og ikke slanking, med mindre man har tenkt seg tilbake til gamle synder. Men man kan få noen aha-opplevelser over hvor mye ting faktisk inneholder om man teller litt... At et par kjeks med kakao, eller en bolle inneholder det samme som en fullstendig frokost....
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2010 #16 Skrevet 23. januar 2010 Men man kan få noen aha-opplevelser over hvor mye ting faktisk inneholder om man teller litt... At et par kjeks med kakao, eller en bolle inneholder det samme som en fullstendig frokost.... For deg gir det kanskje mening å telle kalorier, men ikke for meg som skulle leve med dette for resten av livet Man kan fint få den aha-opplevelsen ved å skrive ned hva man spiser og sammenligne med noen som har et godt kosthold.
Gjest Gjest_anonym_* Skrevet 23. januar 2010 #17 Skrevet 23. januar 2010 For deg gir det kanskje mening å telle kalorier, men ikke for meg som skulle leve med dette for resten av livet Man kan fint få den aha-opplevelsen ved å skrive ned hva man spiser og sammenligne med noen som har et godt kosthold. En annen gjest her, men jeg er enig i at kaloritelling kan være lurt. Selv om man selvfølgelig ikke skal gå å fintelle kjeks og alt resten av livet, så kan det være ganske lurt i begynnelsen. Jeg selv hadde ikke peiling, men ved å begynne å sjekke hva ting inneholdt fikk jeg meg en skikkelig ahaopplevelse, og nå vet jeg mer hva som er lurt og ikke å spise. Men før var jeg ikke klar over at mye av det jeg småspiste og ikke minst drakk utgjorde en hel del og ikke minst grunnen til at jeg var overvektig.
Gjest Niema Skrevet 23. januar 2010 #18 Skrevet 23. januar 2010 Man trenger da virkelig ikke å telle kalorier fanatisk til evig tid, men en periode så kan det nok lønne seg for å få en oversikt over kaloriinnholdet til de forskjellige matvarene. Når man har gjort det en stund (som meg), så går det veldig greit å ta ting på feelingen etterhvert. Man husker sånt utrolig godt. Som sagt går det fint an å spise sunt og fortsatt få i seg for mange kalorier. Selv om DU har klart deg fint uten å gjøre det, så betyr ikke det at andre ikke kan ha nytte av det. Når man har spist for mye over lengre tid er magesekken utvidet og skal man spise seg mett (selv om det er sunt) så vil man fort få i seg for mye.
Gjest Gjest_anonym_* Skrevet 23. januar 2010 #19 Skrevet 23. januar 2010 TS, skriv opp hva du spiser så kan vi se? Uansett, bevissthet omkring inntak VS uttak av kalorier/energi er lurt! Da kan du også sette deg konkrete mål i forhold til hvor mye du må trene/spise for å gå ned f.eks 0,5kg i uka. Resultatene bør ikke komme superfort. Det skal gå sakte. Hvorfor? Jo, fordi da er sjansen langt større for at du klarer å holde deg nede og kroppen og du vender seg til den "nye livsstilen". Når det er sagt; hold ut og ikke gi opp. Når du etterhvert vet hvor mange kalorier du forbrenner iløpet av en uke (dette kan du finne ut på vektklubben.no (gratis), kan du legge opp en kostplan som legger seg litt under dette. Dette er litt ca.tall så prøv det i et par uker og se om det funker (funker= du går ned noen hundre gram pr uke) så VET du med sikkerhet at det fungerer og selv om det da stagnerer i noen perioder kan du likevel fortsette. Det som faktisk også er viktig er at man ikke spiser for lite. Det er fordi at hvis man spiser under det som kalles kroppens basal-behov (varierer fra person til person, men er vanligvis på 1400-1600kcal per dag), så vil kroppen gå i sparemodus, sette ned forbrenningen og du vil få problemer med å gå ned i vekt. Spiser du da plutselig mye en periode vil kroppen dra til seg alt den får av energi og du får motsatt resultat - opp i vekt. Dette med å telle kalorier trenger ikke være slitsomt eller manisk. Anbefaler deg bare at du i begynnelsen blir bevisst og klar over litt hva slags mat som inneholder lite kalorier, men mye energi, les om hva slags mat som er bra i så måte. Finns masse info rundt omkring. Etterhvert vil du vite dette og det er ikke så nøye om du ikke finteller, men at du har en viss oversikt. Det er fort gjort å gå i den fella at man spiser masse sunn mat - f.eks frukt, men ikke er klar over at mye frukt inneholder masse kalorier (det er fortsatt sunt), men det er ikke sånn at man kan overspise slik mat heller. Da vil man uansett få kalorioverskudd til slutt, og det er ikke akkurat rakettvitenskap at skal man ned i vekt - så man spise mindre enn man forbrenner. Så alfaomega tror jeg er; Bevissthet og KUNNSKAP. Det er mye lettere når man har et slags visuelt mål, og noe konkret, istedet for å famle litt i blinde, å tenke at "jeg spiser sunn mat" (sunn mat= ikke godteri f.eks) og trener litt. Kan foresten også nevne, at om du trener styrke så kan det også fint hende at du ikke går NED i vekt, men det er fordi at muskler veier mer enn fett. Så det lønner seg faktisk å måle med målebånd forskjellige steder på kroppen, for å se om du blir mindre, selv om du ikke går ned i vekt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå