Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er nå snart på tide å begynne å tenke på hvilke valgfag jeg vil ha på VG2, men med dette trenger jeg litt hjelp.. Hadde vært supert hvis noen som har gått noen av fagene vil fortelle litt om de. hva som var intressant, om det var lett eller vansklig, og om de likte det eller angrer. også hva faget innebører.. Trenger all hjelp jeg kan få :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

finnes utrolig mange valgfag der ute da. er forskjellig hvilket tilbud de har fra skole til skole. hva er valgene dine? eventuelt. hvilke vil du høre mer om?

Gjest Stine Sofie, 21
Skrevet

Hei! Som Ewita nevnte i innlegget ovenfor, er det mange ulike fag du kan velge mellom, og hvilke fag skolen tilbyr varierer. Det to programområdene som er vanlig på alle vgs er realfag og språk, sammfunnsfag & økonomi.

Innen realfag kan du velge:( så fremt skolen tilbyr dette)

- Biologi

- Fysikk

- Kjemi

- Geofag

- Matematikk for realfag

- Matematikk for samfunnsfag

- Informasjonsteknologi

- Teknologi og forskningslære

Innen språk, sammfunnsfag & økonomi kan du velge:(så fremt skolen tilbyr dette)

• Antikkens språk og kultur

• Engelsk

• Entreprenørskap og bedriftsutvikling

• Fremmedspråk

( tysk, fransk, spansk)

• Historie og filosofi

• Kommunikasjon og kultur

• Markedsføring og ledelse

• Medie- og informasjonskunnskap

• Næringslivsøkonomi

• Politikk, individ og samfunn

( innenfor dette området finnes det fire fag; politikk & menneskerettigheter, sosialkunnskap, samfunnsgeografi samt sosiologi & sosialantropologi)

• Psykologi

• Reiseliv og språk

• Rettslære

• Samfunnsøkonomi

• Samisk historie og samfunn

Finnes som sagt mange fag å velge mellom! Et tips er å velge fag utifra dine interesser og utifra hvilke fag du kan gjøre det godt i :)

Lykke til med valget:)

Gjest Gjest_Lotte_*
Skrevet

Hei!

Jeg lurte akkurat på det samme som deg dag jeg gikk i første klasse på vgs. Etter en stund fant jeg noen fag som passet mine interesser godt:

I VG2 hadde jeg:

Sosiologi & Sosialantropologi: Handler om fordeling av goder, sosialisering,kulturforståelse ol. Dette syntes jeg var enkelt, da jeg fant faget kjempeinteressant!:)

Markedsføring & Ledelse 1: Handler om markedsføring, kjøpsatferd, marked, ledelse osv. Et enkelt fag for min del, interessant:)

Engelsk - Internasjonal: Lærer om kultur, samfunn, litteratur,, kommunikasjon osv.

I VG3 hadde jeg:

Politikk & Menneskerettigheter: Lærer om politiske prosesser,demokrati, internasjonale aktører,menneskerettigheter osv. Dette faget er et fag som krever litt jobbing, men det er kjempeinteressant selv om du må jobbe litt ekstra for de høyeste karakterene:)

Markedsføring og Ledelse 2: Et fag som bygger på Markedsføring & Ledelse 1.

Engelsk- Litteratur: Litteraturhistorie fra renessansen fremt til i dag samt kommunikasjon, kultur osv. Dette er et fag der du bør ha interesse for litteratur, ellers så kan det bli vanskelig.

Dette er bare min mening,så hviss du er i tvil, snakk emd rådgiveren på skolen din:)

Lykke til med valg av fag:=)

Skrevet

Jeg tok biologi 2 som privatist og syntes dette var kjempegøy. Lærte om blodomløp og hjerte, dissekerte mus, fisk og rådyrøyne og hadde mange forskjellige elevøvelser med grisehjerte og lunger, hjerte - lungeredning på dukke, og litt annet.

Ellers lærte vi om kretsløpet i kroppen til dyr og mennesker, vi lærte litt om populasjon og konsekvenser av forurensing i naturen og hvilke innvirkninger det har på dyr f.eks., vi lærte om hørselen og ørets oppbyggning. Ja litt av hvert rett og slett! Jeg fikk veldig blog på tann ihvertfall!

Skrevet

Disse fagene hadde jeg:

Samfunnsøkonomi 1 og 2: Selv synes jeg samfunnsfag var kjempegøy! Det er ikke noe særlig matte (for de som frykter det), mer grafer og logikk :) Man lærer hvordan samfunnet fungerer på en helt annen måte enn i andre samfunnsfaglige fag, og jeg hadde utrolig mange aha-opplevelser i løpet av de to årene! Verdt å få med seg ^^,

Sosiologi og sosialantropologi: Et litt tørt fag, men hvis du interesserer deg for det, er det veldig interessant :) Det er en del fagbegreper som er veldig nyttige å ha med seg videre i tredjeklasse innen alt fra norsk til ...

Politikk og menneskerettigheter: Det kommer selvfølgelig an på læreren du har hvor interessant dette faget blir, det samme gjelder egentlig alle fag. Men det er et veldig nyttig fag å ha, du lærer om partier og FN og sånn :)

Internasjonal engelsk: Man lærer jo engelsk, men vi hadde et veldig flerkulturelt fokus, som kan bli litt klisjé og kjedelig i lengden. Men man forbedrer jo engelsken sin, og får lese bøker og sett filmer, og det er verdt å ta for å kunne fortsette med...

Samfunnsfaglig engelsk: Det var kjempeinteressant! :D Jeg hadde det da Obama vant valget, så vi hadde veldig mye dagsaktuell undervisning, kan man trygt si. Finanskrisen var også et hett tema. Dessuten så vi på One Minute World News hver time, og diskuterte dagens nyheter :) Fokuset var veldig på USA og Storbritannia, som passet meg ypperlig!

Fordelen med den fagkombinasjonen jeg hadde, spesielt i tredje, var at alle tre lappet litt over hverandre, så det ble enklere å se det større bildet. Dessuten var det relevant for både historie, norsk og religion & etikk, som er obligatoriske fag.

Skrevet

Jeg hadde internasjonal engelsk, Medie- og informasjonskunnskap og Rettslære.

Skrevet

Jeg fant ut av det jeg kan velge mellom er;

historie og filosofi

Sosiologi og sosialantropologi

Internasjonal Engelsk

eller

biologi

fysikk

kjemi

R1

Skrevet

Er det alt? I så fall er spørsmålet om du vil ta realfagsretningen eller samfunnsfagsretningen. Hva interesserer du deg mest for, og hva vil du studere videre?

Skrevet

Det var vist alt ja. har lyst til å så Sosiologi og sosialantropologi og biologi, men så må jeg jo ha en ting til... aner ikke hva jeg vil videre, ingen aning. har et snitt i dag på ca. 4,8, så kan jo velge mellom endel... regner med det blir p2 - matte, r1 er utelukket.. går det ann å ta Sosiologi og sosialantropologi og biologi sammen? siden de er fra to forskjellige temaer..

Skrevet

Du må ta minst to fag fra det ene området, det tredje kan være fra det andre. Engelsk er kjekt å ha, men flere realfag gir deg realfagspoeng.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...