Gå til innhold

Sykepleierutdannelse - hva kan den brukes til?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest student

For å gjøre en lang historie kort:

Jeg er en snart ferdigutdannet sykepleier som i det siste har blitt mer og mer usikker på om jeg har tatt det rette utdanningsvalget. Derfor har jeg brukt en del tid på å lese om andre sykepleiere i lignende situasjon, som har brukt utdannelsen til noe annet enn nettopp sykepleier.

Problemet er at jeg leser støtt og stadig om at det er mye annet en ferdigutdannet sykepleier kan jobbe som, som ikke nødvendigvis har så mye med selve sykepleieyrket å gjøre. Det jeg derimot savner, er konkrete eksempler på disse yrkene. Har blant annet sett at noen blir flyvertinner og andre blir treningsinstruktører, men heller ikke noe av dette frister meg.

For all del - jeg har den største respekten for hvilken jobb sykepleiere utfører, men er som sagt i tvil for at dette passer meg. Vet at jeg muligens er litt sent ute med å forstå dette, men noen ganger må man prøve og feile. :)

Så til poenget med denne posten: er det noen der ute som har erfaringer med dette, og kan gi eksempler på hva man kan bruke en treårig sykepleierutdannelse til? Eventuelt er det noen andre fag jeg kan ta (høgskole, universitet) som gjør at jeg får flere valgmuligheter mtp. yrker?

Mvh usikker sykepleierstudent.

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/466058-sykepleierutdannelse-hva-kan-den-brukes-til/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Litt vanskelig å gi råd ut fra det du skriver. Men hva VIL du jobbe med da? Mennsker, ikke mennesker? Store, små? Hva interesserer du deg for? Hva er det med sykepleier som gjør at du er usikker, ansvar, medisiner, sykdom, etc?

Vil du bygge på det du har? Hvis ikke er det jo "bare" å ta en ny utdannelse. Og sykepleier er jo ikke noe dumt å ha på CV uansett. Hvis det er noe helt annet du har lyst til. :)

Gjest Gjest student

Det som “skremmer” meg litt med yrket er - kanskje ikke så overraskende - lønnen og turnusarbeid. Jeg foretrekker å arbeide med yngre mennesker framfor eldre, og er i grunn ikke ute etter et helt nytt yrke. Jeg liker å hjelpe andre, men kanskje ikke i en sykehussetting, om det gir mening.

Jeg er usikker på hva jeg egentlig vil, men ta det med ro, jeg er ikke ute etter at dere skal finne det perfekte yrket for meg ;) Er bare på utkikk etter innspill på folk som har brukt sykepleieutdannelsen til noe litt utradisjonelt, og for å se om dette kan inspirere meg litt.

Legemiddelselskaper er absolutt et alternativ!

Ellers kan man jo bli spesialsykepleier. Da får du høyere lønn, mer ansvar også selvfølgelig.

Noen jobber er kanskje mer dagbasert?

Kjenner en som jobber innen rusmiddeletaten, hun har arbeidstid bare dagtid. Og hun elsker jobben sin!

Bup/ppt trenger sykepleiere, ulike institusjoner og etater, etc.

Dessuten vil jeg tro man kan bli rådgiver, forsker, lærer også.

Annonse

De fleste legemiddelkonsulenter/selgere jeg har vært i kontakt med som lege, er ikke farmasøyter. Mange er sykepleiere.

Det stemmer nok. Jeg tenkte mer på stillinger som omfatter industriell framstilling og kontroll av legemidler. Der jobber det ingen sykepleiere.

Når det gjelder ansettelse av sykepleiere som legemiddelkonsulenter, så skyldes det først og fremst at mangelen på farmasøyter har vært så stor i Norge. Siden dette nå er i ferd med å bedre seg, vil det nok i framtiden bli vanskeligere for sykepleiere å få slike stillinger.

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Legemiddelselskaper er absolutt et alternativ!

Ellers kan man jo bli spesialsykepleier. Da får du høyere lønn, mer ansvar også selvfølgelig.

Noen jobber er kanskje mer dagbasert?

Kjenner en som jobber innen rusmiddeletaten, hun har arbeidstid bare dagtid. Og hun elsker jobben sin!

Bup/ppt trenger sykepleiere, ulike institusjoner og etater, etc.

Dessuten vil jeg tro man kan bli rådgiver, forsker, lærer også.

Ja, sykepleiere med videreutdanning tjener mer, men om det er så veldig mye mer i forhold til utdannelsen er jeg litt i tvil om. Dessuten jobber nok en god del av de også i turnus vil jeg tro - tenker da for eksempel på psykiatriske sykepleiere, anestesisykepleiere, jordmødre osv. Men det er absolutt noe jeg har vurdert. Å jobbe med rusmisbrukere er også noe som har streifet meg og som jeg har planer om å utforske mer.

Men ingenting av det som har dukket opp her i tråden er nytt for meg... er det ingen kreative sjeler der ute som har noen tanker om hva man kan bruke sykepleierutdannelsen til, annet enn det som allerede har blitt nevnt? Vet det er litt mye å kreve når jeg ikke har fortalt hva jeg egentlig vil jobbe med. Hvis jeg for eksempel skulle tatt en ny bachelor i økonomi, hvilke yrker kunne vært aktuelle for meg da? Eventuelt hva skal til for at jeg får jobb i en hjelpeorganisasjon som Røde Kors, Redd Barna etc?

Hvis jeg for eksempel skulle tatt en ny bachelor i økonomi, hvilke yrker kunne vært aktuelle for meg da? Eventuelt hva skal til for at jeg får jobb i en hjelpeorganisasjon som Røde Kors, Redd Barna etc?

Helseadministrasjon/økonomi (byråkrat - men departementer krever master)

Alle jobber for folk med bachelor i økonomi, og du vil stille ekstra sterkt til de av disse jobbene som befinner seg i helsevesenet eller private selskaper som jobber mot denne sektoren.

• 4 år senere...

Ta PPU og bli lærer på videregående?

Det finnes også flere teoretiske mastere som man kan ta. Tar du en master kan du også gå videre å bli forsker.

Helsesøster jobber bare dagtid, og med barn/ungdom. Men dessverre er det få stillinger.

Anonymous poster hash: 632e1...905

Annonse

Nav er en mulighet.. Er selv sykepleier og jobber i nav.. Kan ikke skryte så mye av lønna, men er ihvertfall borte fra turnusarbeid og har et helt nytt liv og det er også et gode...

Anonymous poster hash: e782f...d16

Hva er arbeidsoppgavene dine nå? :-)

Nav er en mulighet.. Er selv sykepleier og jobber i nav.. Kan ikke skryte så mye av lønna, men er ihvertfall borte fra turnusarbeid og har et helt nytt liv og det er også et gode...

Anonymous poster hash: f023d...adf

Sorry dobbelpost, men surret litt med quotingen. Hva er arbeidsoppgavene dine nå? :-)

Annonse

Jeg trodde NAV betalte bra?

Anonymous poster hash: 12a06...1ba

Jeg trodde NAV betalte bra?

Har lavere grunnlønn om jeg ville hatt om jeg jobbet i kommunen, "taper" ca 25 000 i grunnlønn pluss tillegg for ubekvem arbeidstid.. Men å slippe unna ubekvem arbeidstid er verdt det hele, har for første gang et "normalt" liv og fri hver helg og alle røde dager....

Sorry dobbelpost, men surret litt med quotingen. Hva er arbeidsoppgavene dine nå? :-)

Jeg jobber som veileder på telefon... Veldig spennende og utfordrende, snakker med massevis av hyggelige mennesker hver dag og er også spesialist innen et område.. Veileder i forhold til nettsidene og selvbetjeningsløsningene til nav, søknadsskjemaer og regelverk og setter folk i kontakt med lokalkontor eller forvaltning. Er i bunn og grunn en call senter jobb men inneholder mye mer veiledning og man må ha gode datakunnskaper, lære raskt og ha gode kommunikasjonsevner...

Jeg jobber som veileder på telefon... Veldig spennende og utfordrende, snakker med massevis av hyggelige mennesker hver dag og er også spesialist innen et område.. Veileder i forhold til nettsidene og selvbetjeningsløsningene til nav, søknadsskjemaer og regelverk og setter folk i kontakt med lokalkontor eller forvaltning. Er i bunn og grunn en call senter jobb men inneholder mye mer veiledning og man må ha gode datakunnskaper, lære raskt og ha gode kommunikasjonsevner...

Det hørtes ut som en interessant jobb. Kan jeg være så frekk å spørre hva lønnen ligger på sånn cirka?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...