Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Juristen
Skrevet

Noen her inne som vet hva kravene( sånn ca.) ligger på for å komme inn på juss-studiet? I Bergen f.eks... Er det veldig vanskelig? Noen som går der nå?

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Om du har for lave karakterer til å komme inn på juss på universitetet, så kan høgskolen i Lillehammer være et alternativ. Til nå tilbyr de bachelor i juss og følger samme oppbygning som UiB :)Karaktersnittet er betydelig lavere i Lillehammer.

Skrevet
Jeg går i lillehammer - anbefales

Ja, hvordan funker det egentlig...? Dere blir vel ikke jurister på samme linje med de som går i Oslo, Tromsø eller Bergen? (Det er 3 år såvidt jeg har fått med meg?)

Skrevet

Nei, man blir ikke jurist. For å bli jurist må man ta master (5 år). Hva slags jobb kan man egentlig få med bachelor?

Skal man bli jurist når en går på Lillehammer, må man jo søke seg over til Bergen etter bachelor. Da får man jo det samme problemet igjen da man må søke igjennom samordnet opptak.

Skrevet

Med bachelor i juss kan man jobbe med mye. Som juridisk rådgiver, saksbehandler, innen forvaltningen, nav osv. De aller fleste steder har man jurister som jobber. Man får en grad, men ingen kompetanse slik som man får ved å gå hele veien slik som det er i oslo, bergen og tromsø.

Selv har jeg tenkt til å jobbe noen år, så kanskje ta en sosionom utdannelse etterpå, for så å jobbe som juridisk rådgiver for vanskligstillte.. Det er drømmejobben da. Enten det eller jobbe som "sekretær"/"hjelper" for en advokat. Som en personlig assistent som hjelper til med å sette sammen saker, passer på papirer, er med i retten og assisterer advokaten :) Om jeg får en slik jobb gjenstår jo å se :sjenert:

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Det planlegges master i juss i Lillehammer.

Vil man overføres til et universitet så er det vitnemålet fra videregående man søker med.

Utdrag fra hil om juss bachelor

"YRKESMULIGHETER

En kandidat med en Bachelor i juss vil kunne løse oppgaver innen de fleste områder av kommunal og statlig forvaltning (som plan- og bygningsetaten, ligningsetaten, helseforvaltning, skole- og utdanningsvesen og NAV), privat næringsvirksomhet (som for eksempel reiseliv, handel og industri, bank og forsikring m.v) og i organisasjonslivet.

Kandidatene får utviklet en kompetanse som er fullt ut tilfredsstiller det meste av den juridiske/administrative virksomhet som foregår utenfor rettsapparatet."

Skrevet
Med bachelor i juss kan man jobbe med mye. Som juridisk rådgiver, saksbehandler, innen forvaltningen, nav osv. De aller fleste steder har man

jurister som jobber. Man får en grad, men ingen kompetanse slik som man får ved å gå hele veien slik som det er i oslo, bergen og tromsø.

Bare for å understreke: med bacholor i juss er man IKKE jurist. Det er en tittel som krever at man har juridisk embetseksamen (Cand. jur. eller master i rettsvitenskap.)

Skrevet
Bare for å understreke: med bacholor i juss er man IKKE jurist. Det er en tittel som krever at man har juridisk embetseksamen (Cand. jur. eller master i rettsvitenskap.)

beklager, ordla meg kanskje litt rart.. mente at de fleste steder har man bruk for jurister og folk med juridisk utdannelse. (enten det er en som har bachelor eller master/profesjonsstudie :)

Skrevet (endret)

Man kan jo også ta hele jusstudiet som privatist på flere private skoler rundt om, blant annet Treider i Oslo.

I tillegg kan du studere jus som privatist på egenhånd og følge forelesningene på universitetet, som er åpne for alle. Du går glipp av seminargrupper, men kan treffe jusstudenter og ha kollokvie osv., samt lese på lesesalene sammen med dem f.eks. Ulempen er selvsagt at man ikke får studielån.

Endret av tineline
Skrevet

Ja, det stemmer at man kan ta juss som privatist. Da tar man eksamen ved UIO, sammen med dem som har studierett. Der er KUN i Oslo at man har denne muligheten. Man må betale et eksamensgebyr som er på rundt 5000 kr per eksamen. Nå er det imidlertid meget usikkert hva som kommer til å skje med privatistordningen fremover, og fakultet på sine hjemmesider (www.jus.uio.no/studier) advarer nå kommende studenter å starte som privatist for det er høyst usikkert om de ville kunne fortsette slik at de blir ferdig med mastergraden. Se flere diskusjoner om dette på forumet til www.jusstudent.com.

Snittet for å komme inn på jussen har økt betraktelig de siste 5 årene, uten at jeg vet nøyaktig hvilket snitt.

Må si at jeg er meget skeptisk til jobbmulighetene HiL hevder at man har med en bachelor i juss...

Skrevet

Dersom du har store ønsker om å bli saksbehandler i stat eller kommune, kan nok den bacheloren komme godt med. Dersom du ønsker å jobbe med selve lovverket og tolke bestemmelser, må du bli jurist.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Studerer selv juss på første året. Det blir mye lesing fordi fagene krever en del i forhold til mange andre studier. Så lenge man leser jevnt og trutt så går det greit :) I tillegg så er det jo veldig interessant, for min del!

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Grunnen til at jeg drog inn juss i Lillehammer er viss man ikke har nok poeng til å komme seg inn på universitetene, så har man en mulighet til å få studere det likevel :)

• 1 måned senere...
Annonse
Skrevet

Håper de får i stand master på HiL. Men studiet i Bergen er absolutt å anbefale ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...