Gjest vil ha hund.. Skrevet 20. januar 2010 #1 Skrevet 20. januar 2010 Hvordan er det med dere som har hund, får dere reise noe eller? Jeg pleier å reise ofte og er veldig glad i det. Samtidig kunne jeg tenkt meg en liten tur kamerat mens jeg er hjemme. Jeg har samboer så han reiser ikke like mye som meg, i så fall måtte jo han ta like mye ansvar for hunden. Men hva om vi begge vil reise på ferie? Kan andre familie medlemmer passe på hunden (altså våre foreldre)? Altså da må det virkelig planlegges?Ja og hva om vi begge jobber, klarer hunden å være alene hjemme? Kan en hund virke som like mye ansvar som ett barn?Ja og hvordan er det med do trening? Når det gjelder rase vil jeg at huden skal være liten og rolig kanskje mer sofa hund men jeg vil gå tur ett par ganger om dagen men ikke så ofte.Jeg så feks på Papillon rasen, kanskje det kunne vært noe? Bare de ikke er altfor bjeffete..Tenkte også på mops men om de har mange sykdommer blir det litt for dyrt...Bare gi andre forslag til raser om dere har. Jeg har aldri hatt hund eller dyr før og jeg er 24 og sambo 33. Takker for svar:D
El Capitan Skrevet 20. januar 2010 #2 Skrevet 20. januar 2010 Når naboer, familie eller venner ikke har tid til å passe for deg, så finnes det kenneler som tar vare på dyret når du er bortreist.
Gjest Gjest* Skrevet 20. januar 2010 #3 Skrevet 20. januar 2010 Papillon er mye hund i liten kropp og trenger en del aktivitet og utfordringer, også er de utrolig knyttet til eierne sine (har en selv). De trenger litt stell når det kommer til pelsen og bør børstes grundig et par ganger i uka (får fort floker i pelsen som er bak ørene). Hvor mye er ofte når det kommer til reising? Er du på farten hele tiden ville jeg nok ikke skaffet meg hund, den må jo ha noe stabilitet i tilværelsen. Ja, det er mye ansvar med en hund (syns jeg ihvertfall). Jeg skaffet meg en i sommerferien da jeg hadde mye fri, men følte alikevel at tiden ikke strakk til. Dotrening er en heftig periode som kan ta alt fra et par uker til mange måneder, kommer an på hunden. Du bør være forberedt på å tørke opp 5-6 ganger om dagen i et par uker for å si det sånn. Ville ikke anbefalt papillon som en "rolig hund" til sofabruk, den er meget nysgjerrig og utforsker hver eneste krik og krok. Har inntrykket av at de litt større hundene + eldre hunder er de som er rolige, unghunder og småhunder har ofte masse energi. Om du aldri har hatt dyr før i det hele tatt anbefaler jeg deg virkelig å lese deg opp når det kommer til hund. Har hatt katt, kanin og hamster - mener selv at hunden jeg har nå trenger 95% mer påpass, pels/klopleie og aktivisering enn de andre trengte. Jeg trodde jeg var forberedt da jeg skaffet meg hund, men fant fort ut at jeg ikke var det. De første mnd var utrolig hektiske. Husk at mye skal læres av både deg og hunden. Har du tid til å ta den med på kurs, til veterinæren når det er nødvendig og ikke minst aktivisere den et par timer om dagen?
Gjest Gjest_la flaca_* Skrevet 20. januar 2010 #4 Skrevet 20. januar 2010 Jeg syns absolutt det å ha hund, eller valp ihvertfall, kan sammenliknes med å ha små barn. Men en baby er faktisk mye enklere å hanskes med enn en valp, fordi man kan putte bleie på dem og de biter ikke, må ikke sosialiseres og gå valpekurs, lære seg å være alene mens man går på do eller til postkassa +++. Valper er såååå hjelpesløse, man må lære dem ALT. Så å få hund er masse ansvar, ingen tvil om det! Men guuud så herlig når man legger ned litt arbeid i dyret og både hunden og du trives. Du er ihvertfall på rett spor når du starter med å undersøke raser og tenker over hvordan du skal trene valpen (til å bli renslig for eksempel) Du får høre med bekjente og familie om de er villige til å passe en hund i perioder, og evt. hvor lenge av gangen. De fleste hunder takler fint å bo et par uker hos noen de kjenner, det har de bare godt av faktisk. Men da er det selvfølgelig ekstra viktig at du går kurs med valpen og bruker tid på å få god hverdagslydighet, gå pent i bånd etc. Da er sjansen større for at folk vil tilby pass når du skal reise bort. Ang. rase så er det bare å lese og kose seg med rasebskrivelser, for eksempel på www.canis.no. Papillon er en nydelig hund, men har veldig mye motor. Aktiv både mentalt og fysisk. Jeg tror uansett du skal lete lenge etter en hund som tar til takke med så lite akvivisering som du skisserer. Hunder er jo i utgangspunktet "langdistanseløpere" og skapt for bevegelse i motsetning til kattedyrene. Du kan jo prøve rasevelgeren på canis.no og sette "lavt aktivitetsnivå" som premiss, se hvilke raser som dukker opp.
Alvina Skrevet 21. januar 2010 #5 Skrevet 21. januar 2010 (endret) Det er ingen hunder som passer til en som under tvil er i stand til å gå to turer daglig. Endret 21. januar 2010 av Alvina
fink Skrevet 21. januar 2010 #6 Skrevet 21. januar 2010 Ja, det er mye ansvar med en hund. Når hunden er valp er det spesielt mye arbeid, og du må planlegge nøye. Du kan ikke kjøpe en valp på fredag, og så forlate den for å stikke på jobb på mandag, for å si det sånn. Nå husker ikke jeg do-treningen som spesielt vanskelig, jeg hadde mer problemer med at hunden var redd for å være alene, og måtte legge ned mye arbeid der. Litt etter litt. Hunder skal helst ikke være alene lengere enn 4 timer (sies det), men jeg vil tro at veldig mange vanlige familier har hund, selv om det jobbes 100% stilling. Slik er det hos oss. Jeg har litt dårlig samvittighet for det, og prøver å ta med meg hunden på det som er mulig. Når det er sagt er hans døgnrytme blitt sånn at han sover mye mens vi er på jobb ( i helgene er han trøtt på formiddagen). Men husk at en hund som skal være alene i arbeidstidene, vil trenge skikkelig aktivisering på ettermiddagen. En hund som ikke får utløp for sin energi, kan komme til å bli rastløs, og kanskje også bli litt vanskelig. Dette betyr at det holder ikke å gå to småturer i løpet av dagen. Nå vet ikke jeg hvor mye du reiser, men dersom det er mye, lønner det seg ikke å skaffe seg en hund. Du har ingen garanti for at andre kan stille opp som hundepasser. -Du er nok ikke den eneste som skal reise bort i sommerferien for eksempel. Vi tar med hunden vår såfremt det er mulig, en veldig sjelden gang spør vi andre. Det hjelper at hunden er liten, med tanke på å ta den med ( på eks fly), og mitt inntrykk er at den er lettere å få plassert bort hos venner når den ikke er DIGER. Unngå å sette hunden i kennel i tide og utide. Alt i alt synes jeg ikke hundehold høres ut som noe for deg. Et tips er å vente en god stund ( 1 år for eksempel), også kjenne etter om det egentlig var et savn for deg. Lykke til
Troyamin Skrevet 22. januar 2010 #7 Skrevet 22. januar 2010 Hva med å være hundepasser for en periode? Hvis du kjenner noen som vil låne deg hunden i et par mnd, så får du jo se hvordan det er å ha hund. Jeg ville også ha spurt familie og venner om de har muligheten til å stille opp for deg når du trenger hundevakt. I tillegg så ville jeg sjekket kenneler i nærområdet. Hvis du etterhvert finner ut at det passer å ha hund, ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund. Da slipper du all den jobben det er med valp. Og kanskje familien som måtte omplassere er villig til å passe hunden når du er ute og reiser
Gjest ts Skrevet 23. januar 2010 #8 Skrevet 23. januar 2010 Nå fikk jeg masse bra svar:D Takk for det!Må kanskje innrømme at jeg ikke er klar for å "settle down" helt enda så da bør jeg egentlig vente litt til før jeg får meg en hund...Uansett så er kanskje katter like gode kamerater å ha ved siden av seg på sofaen:p Men jeg likte godt papillon om jeg skulle hatt en til å dra meg ut:D Hvor dyre er de egentlig?
Kamelia83 Skrevet 23. januar 2010 #9 Skrevet 23. januar 2010 Det spørsmålet irriterer meg egentlig utrolig mye. Møter på mange som spør om prisen som et av de første spørsmålene. jeg pleier å svare rundt 200 000. For det kan det koste i løpet av et hundeliv. Samme hvilken rase det er kan man ikke alltid gå ut i fra at den er frisk. Det spiller vel null rolle om bikkja koster 9000 eller 12 000 kr i innkjøp.
Troyamin Skrevet 23. januar 2010 #10 Skrevet 23. januar 2010 Nå fikk jeg masse bra svar:D Takk for det!Må kanskje innrømme at jeg ikke er klar for å "settle down" helt enda så da bør jeg egentlig vente litt til før jeg får meg en hund...Uansett så er kanskje katter like gode kamerater å ha ved siden av seg på sofaen:p Men jeg likte godt papillon om jeg skulle hatt en til å dra meg ut:D Hvor dyre er de egentlig? Papillon med papirer koster 12000,- nå. Anbefaler deg å ikke kjøpe uten papirer. Selv om selger påstår at det er renraset, vet du aldri om det er blandet inn andre småraser i den. Hvis du sender meg en pm, så har jeg tlf nr til ei som har papillonvalper til salgs.(med papirer og referanser fra tidligere kull) Om du ikke er ute etter valp, så kan hvertfall hun svare deg om hvordan papillon er. Jeg er litt anti-småhunder, men etter å ha hilst på hennes papilloner, så har jeg oppdaget at småhunder ikke er gneldrete småbeist
Gjest Miam Skrevet 23. januar 2010 #11 Skrevet 23. januar 2010 Det spørsmålet irriterer meg egentlig utrolig mye. Møter på mange som spør om prisen som et av de første spørsmålene. jeg pleier å svare rundt 200 000. For det kan det koste i løpet av et hundeliv. Samme hvilken rase det er kan man ikke alltid gå ut i fra at den er frisk. Det spiller vel null rolle om bikkja koster 9000 eller 12 000 kr i innkjøp. Men så kan man jo forsikre, og da blir det vel sjeldent 200 000 i løpet av et liv, om den skulle bli syk altså Det er en høy engangspris, det synes jeg, men da må man rett og slett bare spare da, til man har råd Også er det sikkert lurt å ha en sparekonto til hunden, hvor man har satt bort litt ekstra penger i tilfelle noe skulle skje.
Gjest Gjest_Tine_* Skrevet 23. januar 2010 #12 Skrevet 23. januar 2010 På mange måter er det nok enklere å ha barn enn hund. Dersom du bor i Oslo kan du jo bruke hundene på Foreningen for omplassering av dyr som turkamerater.
Gjest ts Skrevet 23. januar 2010 #13 Skrevet 23. januar 2010 Men hva er egentlig problemet med de hundene som ikke har papirer? Har det med at de kan ha ukjente sykdommer eller? For min del er det ikke viktig om den ikke er 100% en spesifikk rase så lenge den er sunn og frisk, jeg ville nok serilisert den likevel. Når det gjelder pris så ser jeg jo at det må spares til:p
Fluffe Skrevet 23. januar 2010 #14 Skrevet 23. januar 2010 (endret) anbefaller deg til å vente med hund til du er klar. etter som slik jeg leser det er du litt opptatt å reise så mye. personlig syntes jeg det er en uting å hive hunden på kennel hver gang man vil noe. Valpetiden er slitsom. til tider må du kanskje ut 4-8 ganger ut i timen. Nei jeg tuller ikke. Snakker erfaring. Å lufte hunden to ganger om dagen er alt for lite ihvertfall. hilsen ei som har sin fjerde hund nå Endret 23. januar 2010 av estella87
Troyamin Skrevet 23. januar 2010 #15 Skrevet 23. januar 2010 Men hva er egentlig problemet med de hundene som ikke har papirer? Har det med at de kan ha ukjente sykdommer eller? For min del er det ikke viktig om den ikke er 100% en spesifikk rase så lenge den er sunn og frisk, jeg ville nok serilisert den likevel. Når det gjelder pris så ser jeg jo at det må spares til:p Det hjelper lite med en sterilisering dersom hunden får en sykdom som følge av dårlig avl! Derfor er det viktig å sjekke bakgrunnen til bikkja nøye, og det er lettes dersom du velger en hund med papirer.
Gjest mil Skrevet 23. januar 2010 #16 Skrevet 23. januar 2010 På siden av spørsmålet: Applaus for at du tenker over dette, vurderer og innhenter informasjon. Alt for mange skaffer seg bare hund uten å sette seg inn i alt arbeidet - og ja, en valp er omtrent som en baby. Når hunden begynner å bli ett til ett og et halvt år gammel bør den begynne å være grei å ha med å gjøre, hvis du har gjort alt forarbeidet med sosialisering og trening godt nok. Før det skal den gå gjennom baby- og småbarnsperioder, trassalder og pubertet, og den skal lære å passe inn i familien og hva som forventes av den. Det tar sin tid. Anbefaler at du snakker med oppdrettere og eiere av raser som virker aktuelle for deg, leser generelt om hund og valpeoppdragelse (det finnes bøker til låns gratis på biblioteket!), og setter opp en realistisk plan for hvor mye tid du klarer å bruke på en hund - og så velger du eventuelt en rase som krever litt mindre aktivitet enn du tror du kan gi den. Better safe than sorry. For øvrig kan du snakke med familie og venner og høre om det er andre som kunne tenkt seg en periodehund - det finnes "skilsmissehunder" som bor et par uker her og et par uker der. Så lenge den har to faste hjem å forholde seg til, og mest mulig like rutiner, så er det ingen problemer i å dele på hund. Du bør derimot ikke basere deg på at stadig nye mennesker skal passe hunden din i perioder. Det å sette hunden på pensjonat går også an en sjelden gang - en gang i året har de ikke vondt av.
Kamelia83 Skrevet 23. januar 2010 #17 Skrevet 23. januar 2010 Men så kan man jo forsikre, og da blir det vel sjeldent 200 000 i løpet av et liv, om den skulle bli syk altså Det er en høy engangspris, det synes jeg, men da må man rett og slett bare spare da, til man har råd Også er det sikkert lurt å ha en sparekonto til hunden, hvor man har satt bort litt ekstra penger i tilfelle noe skulle skje. Det er ikke alt forsikringen dekker. Vi har vel brukt rundt 40-50 000 tenker jeg det første året. Men så klart MÅ man jo ikke gå kurs osv. heller.
NovaFlare Skrevet 23. januar 2010 #18 Skrevet 23. januar 2010 Skaff deg for all del ikke hund basert på utseende!! Hunderasene er ekstremt forskjellige, og når du lister opp Mops og Papillon som mulige hunder virker det lite gjennomtenkt, da dette er to aldeles forskjellige hunder. Av disse to er det forøvrig mopsen som passer deg best, selv om ingen av de vil trives optimalt med kun 2 turer. Papillon lurer deg til å tro det er en sofahund pga størrelsen. Dette er en hund som krever mer enn MANGE av de største rasene, både fysisk og psykisk, styr unna. Du kan starte med en rasevelger for å eliminere noen raser som IKKE vil passe deg. Ikke for din skyld, men for hundens skyld Du vil jo ikke at hunden skal lide under å ha feil eier til feil behov Når du har funnet ut hvilke raser som passer deg mht stell, aktivitetsbehov, temperament osv, DA først kan du begynne å tenke på utseende. Her er fire forskjellige, svar ærlig: http://animal.discovery.com/breedselector/dogselector.do http://www.canis.no/oppdretter/rasevelger....mid=126&s=9 http://www.selectsmart.com/DOG/ http://www1.dogbreedinfo.com/search.htm Fortell gjerne hvilken rase du fikk, eller hva gjennomsnittet ble og hvilken av disse du synes er fin
Gjest ts Skrevet 24. januar 2010 #19 Skrevet 24. januar 2010 Det var bra tester:D Fant ut at en mops er mer for meg, ja og mange andre som er mer "leilighet hunder". Jeg for sjekke mer ut og tenke litt:)
NovaFlare Skrevet 24. januar 2010 #20 Skrevet 24. januar 2010 Så flott. Mopser er herlige. Jeg kjenner et par stykker og de får ikke vanvittig med trim, men er lykkelige bare de får bli med overalt egentlig. Men noe skal de selvsagt ha. Og de må jo ut minst 3 ganger daglig bare for å tisse. Men nå skal det sies at "trim" kan være så mangt. 10 minutters lek med en jevngammel uten bånd gir mer mosjon enn en halvtime gåtur i bånd, for å si det sånn. Men de har jo instinkter, vil ut og snuse osv. Og mopsen, selv om den ikke krever allverden med trim om den ikke vennes til det, tåler utrolig mye om den får mulighet til det. Husk bare at den har problemer med pusten i ekstrem varme, så ikke la den leke for heftig på de verste tropedagene, og husk at den lager MYE lyder, snorker osv. Øynene kan også poppe ut fra tid til annen ved stress osv, det har ikke skjedd foreløpig med de jeg kjenner, men det er vanlig på rasen. De røyter også helt infernalsk, men bruker du en "Furminator" så fjerner du så og si hele problemet. Rynkene i fjeset må vasket hver uke og tørkes ofte for å unngå sopp. Utrolig personlighet på de, blir lett overvektige så pass på godbitene, hehe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå