Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest piripiri
Skrevet

Vi har nå sendt ett påkrav til samboers arbeidsgiver. Arbeidsgiveren skulle etter avtale utbetale feriepengene nå i januar, da samobo sluttet i jobben i fjor.

Så får vi beskjed om at de holder tilbake feriepengene da de mener sambo skal dekke opp for noe snusk de ansatte har gjort. Den saken var ute av verden i sommer, og de ansatte fikk sa skriftlige advarsler, men aldri beskjed om trekk i lønn/feriepenger. I hht arbeidsmiljøloven har de ikke rett å holde tilbake pengene.

Hvertfall... Pengene er ikke kommet tiltross for ett skritflig påkrav. I påkravet skrev vi at forliksrådet vil kontaktes dersom pengene ikke kommer innen den og den dato.

Hvordan går vi nå frem? Skjønner ikke helt, skal vi sende brev til forliksrådet, eller ringer vi eller hvordan gjøres dette. Og hvor ligger dette forliksrådet, vi bor en plass, arbeidsplassen en plass, og arbeodsplass registrerte adresse en helt annen plass igjen. Blir liksom ikke klok på dette, tenker derfor at kanskje det finnes noen kloke hoder her inne...

Videoannonse
Annonse
Gjest Spinell
Skrevet

Forliksrådet er som regel kommunalt, men mange steder er lensmannen sekretær for forliksrådet. Du bør sjekke hjemkommunens nettsider for dette, eventuelt ringe kommunen hvis du ikke finner noe om det. De kan i så fall hjelpe deg videre.

Gjest piripiri
Skrevet
Forliksrådet er som regel kommunalt, men mange steder er lensmannen sekretær for forliksrådet. Du bør sjekke hjemkommunens nettsider for dette, eventuelt ringe kommunen hvis du ikke finner noe om det. De kan i så fall hjelpe deg videre.

Skulle ringt ja, men nå jobber jeg i kommunen og vil ikke at noen skal vite om dette...

Gjest Spinell
Skrevet
Skulle ringt ja, men nå jobber jeg i kommunen og vil ikke at noen skal vite om dette...

Noen må jo få vite om det, det kommer du ikke utenom. De skal likevel ikke plapre om det.

Gjest annemor30
Skrevet

Lensmannen som er forliksrådet her i kommunen...

Skrevet

Fagforeningen burde vel kunne hjelpe her?

Skrevet

Det er veldig ofte lensmannen er sekretær i forliksrådet, og alle som har med forliksrådet å gjere har taushetsplikt. Ring Servicetorget i kommunen din og høyr om du kan få kontaktinfo til forliksrådet, så får du vite om det er lensmannen eller nokon annan.

Om du ikkje vil nokon skal vite om det, må du berre la vere å gjere noko med saka...

Gjest piripiri
Skrevet
Fagforeningen burde vel kunne hjelpe her?

Ingen på arbeidsplassen var organiserte.

Gjest piripiri
Skrevet

Okei, det jeg lurte på var om noen visste hva som måtte gjøres. Skjønner at jeg må ringe, men litt av spørsmålet var jo og hvilket forliksråd saken hører inn under.

Oh taushetsplikt i forliksråd hjelper jo ikke når mamman min er en av de folkevalgte i rådet i min kommune! haha, sånn er det når man bor under små forhold!

Men akkurat det spiller egentlig ingen rolle, for jeg er ganske sikker på at det ikke er vårt forliksråd som skal kontaktes.

Skrevet
Okei, det jeg lurte på var om noen visste hva som måtte gjøres. Skjønner at jeg må ringe, men litt av spørsmålet var jo og hvilket forliksråd saken hører inn under.

Oh taushetsplikt i forliksråd hjelper jo ikke når mamman min er en av de folkevalgte i rådet i min kommune! haha, sånn er det når man bor under små forhold!

Men akkurat det spiller egentlig ingen rolle, for jeg er ganske sikker på at det ikke er vårt forliksråd som skal kontaktes.

Det er forliksrådet i innklagedes (arbeidsgivers) kommune som skal kontaktes.

Gjest annemor30
Skrevet

Når du gjør dette så innmari vanskelig så får dere heller tape pengene!

Skrevet

Du finner oversikt over alle landets forliksråd her. Finn ditt kontor, ring eller send en mail og spør hvordan dere gjør dette rent praktisk videre - du får helt sikkert hjelp i andre enden.

Skrevet

Men hva er PROBLEMET? Er det flaut at mora di får vite at exfirmaet til mannen din ikke betaler ham det han har krav på???

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...