inemor Skrevet 20. januar 2010 #1 Skrevet 20. januar 2010 Jeg er en jente på 20 år. I april ifjor ble jeg mammma til en liten gutt. Jeg var også i militæret på denne tiden, så alt endra seg plutselig. Barnefaren var ein ferieflørt fra samme bygd som meg. Så me var ikkje sammen når barnet blei fødd. Han har vært flink til å besøke sønnen sin, men nå ønsker han mer. Er det andre som er i samme situasjon? Eg vil gjerne at barnet mitt skal ha kontakt med barnet, men eg er ikkje villig til å gå med på delt omsorg. Han har overnatta eit par ganger hos faren til nå, men nå vil barnefaren ha han annenhver helg. Jeg har foreslått en ettermiddag i veka og en overnattingshelg i måneden, men han er ikkje villig til det. Noen som har andre AVTALER?
leirbål Skrevet 20. januar 2010 #2 Skrevet 20. januar 2010 Det er ikke bare deg og dine følelser det handler om her. Den viktigste personen er barnet som trenger kontakt med faren sin. At du ikke liker det er ikke viktig. Beklager at jeg sier det så direkte, men det er sannheten. En ettermiddag i uken og annenhver helg er helt normalt samvær. Ta kontakt med familievernkontoret der dere bor og be dem om å hjelpe dere å lage en avtale. Eller henvise dere til noen andre som kan gjøre det. Men ikke nekt faren til arnet kontakt. Da risikerer du at han forsøker å tvinge frem 50-50 samvær. Mødre som ser på arnet som sin eiendom stiller ikke sterkt i sånne saker. For barnet trenger begge to.
Far til 2 Skrevet 20. januar 2010 #3 Skrevet 20. januar 2010 Jeg er en jente på 20 år. I april ifjor ble jeg mammma til en liten gutt. Jeg var også i militæret på denne tiden, så alt endra seg plutselig. Barnefaren var ein ferieflørt fra samme bygd som meg. Så me var ikkje sammen når barnet blei fødd. Han har vært flink til å besøke sønnen sin, men nå ønsker han mer. Er det andre som er i samme situasjon? Eg vil gjerne at barnet mitt skal ha kontakt med barnet, men eg er ikkje villig til å gå med på delt omsorg. Han har overnatta eit par ganger hos faren til nå, men nå vil barnefaren ha han annenhver helg. Jeg har foreslått en ettermiddag i veka og en overnattingshelg i måneden, men han er ikkje villig til det. Noen som har andre AVTALER? Nå er jeg far og farget av det, på samme måte som noen mødre er farget av at de er mødre. Og når det er sagt finnes det sikkert fedre som er enig med deg og mødre som er enig med meg. Men som du kansje forstår synes jeg ikke far har kommet med noe urimelig ønske. Hadde dere vært samboere hadde far ant vært hjemme med barnet nå som en del av hans andel av fødselspermisjonen. dette betyr at barn og far hadde fått mye mer tid sammen om dere hadde vært samboende. Å nekte barn og far dette samværet nå synes bli en ren konfliktskapende sak som går mest ut over barnet og barnets relasjon til pappan.Hvis barn kan være mye sammen med far når dere bor sammen kan barnet sikkert også være mye sammen med far selv om dere ikke bor sammen. utifra alt jeg har lest så langt tyder det på at pappan har tatt ansvar og fortsatt ønsker å ta ansvar hvis han ikke blir nektet dette av moren. Ingenting tyder på at barnet mistrives sammen med far, og jeg ser derfor ingen viktige grunner til å hindre samværet de ønsker.
Leanne Skrevet 20. januar 2010 #4 Skrevet 20. januar 2010 Synes du er veldig egoistisk her. Det er ikke alle barn som er så heldige at både FAR og MOR faktisk ønsker å delta aktivt i barnets liv, synes du skal la barnet få muligheten til å bli ordentlig kjent med sin far og ha samvær med faren sin! Ta kontakt med familievern kontoret og få satt opp en samværsavtale. Vanlig samvær er annenhver helg fredag-mandag + en ettermiddag og overnatting i uka. Som MOR må man faktisk fokusere på barnas beste, ikke alltid hva man selv har lyst til. Alle barn er tjent med å ha et godt forhold til begge sine foreldre.
inemor Skrevet 1. februar 2010 Forfatter #5 Skrevet 1. februar 2010 Eg har sett igjennom svarene, og eg er enig. Trur nok at eg har ordlagt meg litt feil eller at noen har misforstått. Barnet mitt er idag 9 mnd. Han er med faren en hel dag hver uke(helg), og 1 helg i månaden er han der. Men det som er problemet her er at faren vil ha han når han ønsker det. Han vil heller jobbe overtid kvar dag, og vil kun ha han i helga. Det er godt med avlasning i helga au, men eg treng det også i veka. Eg har tatt det opp med han, men da sier han at han ikkje har mulighet til å komme før halv 7, noe som er litt seint når barnet er 9 mnd. Har vært i kontakt med familiekontoret, og dei anbefaler ikkje overnatting før barnet er 1 år. Men det kommer også ann på mor. Eg vil få til ein avtale med barnefaren, men han har aldri tid til å snakke. Eg føler meg veldig aleine! Det var også derfor eg skreiv et innlegg her for å høre om andre er i samme situasjon. Ikkje for å få kjeft!!!
leirbål Skrevet 1. februar 2010 #6 Skrevet 1. februar 2010 Ok. Grunnen til at du fikk kjeft er at du ordla deg som om barnet var din private eiendom som du ikke ville dele med faren. Jeg kan ikke forstå hvorfor barnet ikke kan overnatte hos faren annenhver helg? Er det fordi faren ikke vil ha ham på hverdager? Ja, jeg forstår at du ønsker avlasting på hverdager også. Men jeg synes du er heldig som har en far til barnet som ønsker å stille opp. Og samværet er ikke for at du skal få avlstning, men for at barnet skal få tilbringe tid med faren sin. Si til far at dere må snakke sammen til helgen om han ønsker å utvide samværet. Og husk på at annenhver helg er ganske mye avlastning også. Selv om det kun er en positiv bieffekt av at far og barn tilringer tid sammen. Noe de begge har krav på i følge loven.
Far til 2 Skrevet 1. februar 2010 #7 Skrevet 1. februar 2010 Eg har sett igjennom svarene, og eg er enig. Trur nok at eg har ordlagt meg litt feil eller at noen har misforstått. Barnet mitt er idag 9 mnd. Han er med faren en hel dag hver uke(helg), og 1 helg i månaden er han der. Men det som er problemet her er at faren vil ha han når han ønsker det. Han vil heller jobbe overtid kvar dag, og vil kun ha han i helga. Det er godt med avlasning i helga au, men eg treng det også i veka. Eg har tatt det opp med han, men da sier han at han ikkje har mulighet til å komme før halv 7, noe som er litt seint når barnet er 9 mnd. Har vært i kontakt med familiekontoret, og dei anbefaler ikkje overnatting før barnet er 1 år. Men det kommer også ann på mor. Eg vil få til ein avtale med barnefaren, men han har aldri tid til å snakke. Eg føler meg veldig aleine! Det var også derfor eg skreiv et innlegg her for å høre om andre er i samme situasjon. Ikkje for å få kjeft!!! Jeg er langt på vei enig med leirbål, og jeg tror ingen ønsket å gi deg kjeft. Barnet er nå hos far ca hver 4. helg + 1 dag hver helg ? Nå vil far ha annenhver helg. Isolert sett synes jeg ikke dette er urimelig. Jeg kan imidlertid være litt enig med deg om du er skeptisk til at det skal gå 2 uker mellom hver gang barnet og far er sammen. Så små barn har behov for samvær ofte ettersom de ellers kan glemme sin samværsforelder. Kan du ikke forsøke å forklare far at det er behov for å begrense tiden mellom hver gang barnet er hos han. I så tilfelle kan det være at far aksepterer 1 dag pr uke + 1 helg pr mnd. Men jeg tror du må være innforstått med at både barn og samvæsrforelder (enten det er mor eller far) bør ha samvær oftere enn det barnet har med far idag på litt sikt. Vær også oppmerksom på at det å vise litt ettergivenhet for barn og fars ønske kan medføre litt ettergivenhet fra far når han ser at barnet og hans behov også er viktig. Ikke bare ditt ønske. Desto tidligere dere kan få til et samarbeid der ingen styrer alene, desto bedre vil samværsløsningen bli for barnet OG DEG også. Som du sier har du også behov for litt avlastning. Hva med annenhver helg og at far har barnet 1 dag pr uke den uka han ikke har barnet (f.eks. en torsdag). Da får du i det minste en dag annehver uke fri, og dette vil sansynligvis øke gradvis ettersom tiden går (kansje fredag ettermiddag til tirsdag morgen kan være en løsning på litt lengre sikt ???). For å få til dette må du få til et godt samarbeid med faren til barnet og slik jeg ser det er du interesert i et sånt samarbeid til barnets beste.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå