Gjest Anonymous Skrevet 26. april 2002 #1 Del Skrevet 26. april 2002 Jeg tar buss hver dag for å komme meg på jobb. Det koster meg 730 kroner i måneden. Nå leser jeg at studenter og skoleelever skal få 40% reduksjon i prisen. Jeg lurer på hvorfor vi andre skal betale så mye mer for å bruke kollektivtrafikken enn skoleelever? Har de egentlig så mye dårligere råd enn meg - alenemor med 190000 i året? Jeg tviler sterkt på det. Jeg har ikke råd til å kjøpe meg siste nye mobiltelefonen som finnes, lekre klær eller å feste hver helg... Jeg blir provosert! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 26. april 2002 #2 Del Skrevet 26. april 2002 Er så enig, så enig! Greit nok at studenter og elever får litt rabatt, men vi andre betaler jo en formue. Og i tillegg er bussen og banen nesten alltid forsinket. Daglig står jeg til sammen over en halvtime og venter på forsinkede busser. Dette betaler jeg altså for...! Sjåførene er sure og kjefter på passasjerne og bussene er stygge og skitne. Sporveien burde gi de ansatte et kurs i kundebhandling. Å parkere koster jo mye mer, så jeg har ikke noe valg egentlig. Å kjøpe bil og leie parkeringsplass er mer enn jeg har råd til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amarone Skrevet 26. april 2002 #3 Del Skrevet 26. april 2002 Å stakkars deg som bare har 190000 i året! Jeg som student har jo så mye penger, hele 68000 i året... Hva i himmelens navn er du misunnelig for??? Amarone Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 26. april 2002 #4 Del Skrevet 26. april 2002 Tror kanskje at det blr siktet til skoleelever som bor hjemme og som bruker masse penger på moteklær og mobiltelefoner. Det var i alle fall disse jeg tenkte på... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arnie Skrevet 26. april 2002 #5 Del Skrevet 26. april 2002 Til sammenligning med deg lever studenten (som oftest) på lånte penger. Hvorfor tror du at de fleste studenter har "siste modell mobiltelefon"?12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Julie Skrevet 26. april 2002 #6 Del Skrevet 26. april 2002 Arnie: Er du student selv? Klems, Julie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleMika Skrevet 26. april 2002 #7 Del Skrevet 26. april 2002 Synes det var litt rart at du sammenliknet studenter og andre. Som noen sa her, lever studenter ofte på lånte penger, det er vel derfor de får rabatt også. Dessuten er det vel et godt tiltak for at flere unge skal kjøre mer buss og mindre bil. Har ikke du også vært student?? En gang blir du pensjonist, da kan du få honnørrabatt. Er forøvrig enig i at buss generelt er altfor dyrt, at det går for få busser, at de kommer for sent (hvis de i det hele tatt kommer) og at mange bussjåfører er sure. Bussene er møkkete og jævlige. De har vel antakelig ikke råd til hverken kurs for de ansatte eller til å pusse opp bussene. Dette er et område staten bør bevilge mer penger til. Et godt miljøtiltak er det også... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arnie Skrevet 26. april 2002 #8 Del Skrevet 26. april 2002 Julie! Hoho... nei, langt ifra. 15 år ifra, for å være presis - gikk ut fra NTH (/NTNU) i 1987. Men jeg husker godt følelsen av å være student: Konstant dårlig råd, konstant "kreativ" etter å "finne opp" billig og god mat (ex: Kjøp ei gammal og sig frossen-høne, kok den i timevis med masse grønnsaker, karri og krydder, la stå kjølig over natta, og vips har man rimelig og god grillmat!). Husker dessuten godt følelsen av å "aldri ha fri". Arbeide hver kveld, hver helg osv. Jeg "sammenlignet" (egentlig "simulerte"/ "gjettet") en gang "total-lønna" mellom meg og jevnaldrende som ble elektriker (2 år skole etter ungdomsskolen). Og fant ut at jeg ikke kunne regne med å "ta ham igjen" (i total sammenlagt lønn) før jeg nærmet meg 50 - og det selv om jeg la inn i beregningen en pen lønnsutvikling på meg. 5 år på studielån i starten "drar ned" dette vesentlig, faktisk. De av studentene som arbeider hardt på opplånte midler missunner jeg ikke. De som ikke arbeider hardt, og opparbeider seg et alt for stort studielån missunner jeg heller ikke, men de har jo litt seg selv å takke...12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ElleVille Skrevet 26. april 2002 #9 Del Skrevet 26. april 2002 Jeg synes det er litt synd med folk som prøver å oppnå ting for sin egen del, ved å "skylde på" andre.12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aziraphale Skrevet 26. april 2002 #10 Del Skrevet 26. april 2002 Vi har det IKKE så fett. Jeg går i første klasse på vgs, bor hjemme og har *nesten* 1500kr i måneden som skal gå til telefon, transport, mat utenom frokost og middag, skoleutstyr, alle fritidsaktiviteter, klær, o.l. Og jeg jobber for det ved siden av skole med masse lekser. Har "aldri" fri, som Arnie sier. 3mndrskort koster 795kr for folk under 20 år, borti 1500kr for folk over. Hva slags rabatt er det du snakker om?12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ivanka Skrevet 26. april 2002 #11 Del Skrevet 26. april 2002 as propos kollektivpriser: for 20 år siden kostet 1 liter bensin og en billett med oslo sporveier like mye. i dag koster en liter bensin mindre enn halvparten av en bussbillett, likevel er det BENSINPRISEN det hovedsaklig klages over... begynner å studere igjen til høsten, og regner med å bruke rundt 1600,- i mnd på kollektivtransport. får knapt nok endene til å møtes i dag (bor rett ved jobben, så jeg kan heldigvis gå og sparer reisepenger), så hvordan det skal gå når jeg skal leve på 1/3 av de pengene jeg har å rutte med i dag, samt bruke 20% av dem på transport, vet ikke jeg. en ny ordning med studentrabatt ville være en gave fra himmelen for meg, rett og slett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 27. april 2002 #12 Del Skrevet 27. april 2002 Jeg startet denne debatten. Jeg regnet med at det kom mange svar om at studentene har så dårlig råd. Jeg også må være kreativ for å få endene til å møtes. Jeg sliter med å få kjøpt klær til et barn som stadig vokser ut av det hun har, og det er slett ikke hver måned jeg kan tenke på hverken å kjøpe klær til meg selv eller å finne på noe som koster penger selv. Jeg skjønner at studentene har dårlig råd, men det snakkes som om det er bare dem det gjelder! Jeg tjener det jeg tjener jeg, og kan ikke se frem mot noen lys fremtid - som studenter flest i det minste kan. For meg er dette varig. Uansett - det var kollektivtrafikk og priser det gjaldt her. Ikke hvem som tjener minst. Poenget mitt er at det er ALT FOR dyrt å bruke kollektivtrafikk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miss Gemini Skrevet 27. april 2002 #13 Del Skrevet 27. april 2002 Helt enig i at prisene på kollektivtransport bør være langt lavere. Det skal jo lønne seg å velge miljøbevisst.. De strekningene jeg bruker buss, er det faktisk billigere og tidsparende å fylle opp en bil og kjøre istedet. Dette er da ikke rett?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Em@lie Skrevet 27. april 2002 #14 Del Skrevet 27. april 2002 Det er personbiltrafikken myndighetene vil ha ned. Derfor blir du oppfordret til å ta buss/bane/trikk. Personlig syns jeg det er dyrt å reise kollektivt. En blir iallefall ikke belønnet ved å ikke bruke bil. Familier velger bil fremfor buss pga. pris. Iallefall over lengre strekninger her jeg bor. Til byen har jeg en busstur på et kvarter. Da er det lønnsomt om jeg regner med parkeringsutgifter. B.billett koster kr.16. Til nabobyen koster det 260.kr t/r. (tar en time) Om vi drar begge så blir det dyrt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amarone Skrevet 28. april 2002 #15 Del Skrevet 28. april 2002 At det er alt for dyrt å bruke kollektivtilbud er vi vel enige om alle sammen! Men jeg oppfattet deg som om du var mest irritert på at studentene skulle få rabatt og ikke du... Mulig det var feil. Når de fleste studenter er ferdige, så har man mellom 200000 og 300000 i lån. Så skal man etablere seg, kanskje kjøpe bolig, få barn osv. Vi har det nok ikke så fett de første årene etter at vi er ferdige heller! Kanskje får man ikke jobb med en gang heller. At andre også har dårlig råd hjelper naturligvis ikke deg, men jeg synes det er galt at samfunnet skal sy puter under armene på med å gi folk som er i jobb rabatter. En generell prissenkning hadde dog ikke vært av veien. Amarone Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 28. april 2002 #16 Del Skrevet 28. april 2002 Til dem som synes alenemor som har 190000 i året ikke skal klage. Kanskje dette er penger som skal gå både til henne og barnet/barna. I så fall skjønner jeg at det fort blir dyrt å betale så mye på kollektivtransport. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amarone Skrevet 28. april 2002 #17 Del Skrevet 28. april 2002 Naturligvis skal pengene gå både til henne og til barna! Også får hun barnetrygd, og sikkert barnebidrag, og hun får skattefordeler. Statistikken viser faktisk at enslige personer har dårligst råd i Norge, ikke de med familie... dermed ikke sagt at alenemødre har GOD råd! Og kollektivprisene bør gå ned. Amarone Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Urmoren Skrevet 28. april 2002 #18 Del Skrevet 28. april 2002 Kollektivtrafikk burde vært helt gratis, så den kunne utkonkurrert privatbilismen! Så kunne man slutte å bruke så mye penger på å lage bredere og bredere veier, men klart oss med de veiene vi alt har. Økonomisk ville det sikkert bli omtrent det samme for de bevilgende myndigheter. For oss vanlige folk ville det bli besparelser, siden vi oftere ville la bilen stå. Og miljøet ville sikkert ha godt av det! 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 28. april 2002 #19 Del Skrevet 28. april 2002 jeg er alene med to barn og har 150 000 i året, men buss klarer jeg nå ha råd til å ta. Hadde det enda vært som i Oslo at man kunne kjøpt dagskort..... Buss er dritdyrt, men bil er dyrere 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 28. april 2002 #20 Del Skrevet 28. april 2002 Det er kanskje på sin plass at jeg bare tjener 190000 i året - fordi jeg er så "dum" at jeg har blitt alenemamma?? Jeg blir så provosert av at det ser ut som enkelte virkelig mener det. Jeg har faktisk tatt på meg et stort ansvar i stedet for å stikke av fra det! Og som belønning for det kommer jeg dårligst ut på arbeidsmarkedet fordi jeg ikke kan jobbe utenom barnehagens åpningstider, jeg blir forbigått ved forfremmelser fordi jeg ikke kan jobbe så mye overtid som dem uten barn kan! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå