Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er blitt utrolig forkjølet, har nesten ikke stemme og det meste.

Lurte på om noen hadde tips til hvordan man kan lindre forkjølelsen så fort som mulig? Vi driver nemmelig med et skuespill (Mamma Mia)på skolen, og jeg skal nemmelig synge 7 sanger i MORGEN, foran mange hundre mennesker. Hjeelp

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes desverre veldig lite som hjelper særlig raskt på forkjølelse. (glem alle råd om c-vitaminer og slikt, det er bare overtro og om det har noen effekt så er kun for å forebygge) men pass på å slappe av og sove masse, hold deg varm og få i deg nok å drikke!

Ting som kan hjelpe på halsen din (eller i det minste å få det til å føles mer behagelig) er å gå med skjerf, drikke noe varmt, og slikt. Noen synes hostesaft fungerer bra, det kan du jo også prøve. Jeg synes ingefærte er godt når jeg har sår hals. Om det egentlig hjelper så mye er jeg ikke sikker på, men å drikke noe varmt føles uansett lindrende. Kjøp fersk ingefær, skjær i skiver og trekk noen minutter i kokende vann. Godt er det og! :)

Ikke overanstreng stemmen ihvertfall, det hjelper neppe om du prater en masse. Om det verker i kroppen kan også smertestillende hjelpe.

God bedring!!!

Skrevet

Og husk at hvisking er verre for halsen enn prating, så ikke hvisk heller. ;)

Ellers ville jeg sagt ifra til skolen om at du har blitt forkjølt, og kanskje ikke kan synge i morgen. Da får reserven (regner med dere har det..?) forberedt seg ekstra.

God bedring! :klem:

Skrevet
Og husk at hvisking er verre for halsen enn prating, så ikke hvisk heller. ;)

Ellers ville jeg sagt ifra til skolen om at du har blitt forkjølt, og kanskje ikke kan synge i morgen. Da får reserven (regner med dere har det..?) forberedt seg ekstra.

God bedring! :klem:

Takk for tipset :) Nei, vi har ikke reserve.. Noe som er veldig dumt!

Skrevet
Det finnes desverre veldig lite som hjelper særlig raskt på forkjølelse. (glem alle råd om c-vitaminer og slikt, det er bare overtro og om det har noen effekt så er kun for å forebygge) men pass på å slappe av og sove masse, hold deg varm og få i deg nok å drikke!

Ting som kan hjelpe på halsen din (eller i det minste å få det til å føles mer behagelig) er å gå med skjerf, drikke noe varmt, og slikt. Noen synes hostesaft fungerer bra, det kan du jo også prøve. Jeg synes ingefærte er godt når jeg har sår hals. Om det egentlig hjelper så mye er jeg ikke sikker på, men å drikke noe varmt føles uansett lindrende. Kjøp fersk ingefær, skjær i skiver og trekk noen minutter i kokende vann. Godt er det og! :)

Ikke overanstreng stemmen ihvertfall, det hjelper neppe om du prater en masse. Om det verker i kroppen kan også smertestillende hjelpe.

God bedring!!!

Takk for fine tips! Tusen takk!

Skrevet

Drypp noen dråper peppermynteolje på håndbaken og slikk det i deg!

Kan svi litt og smaker veldig sterkt, men det gjør faktisk ofte underverker!

Jeg er sanger selv, og begge mine foreldre er sangpedagoger, så jeg vet hva jeg snakker om ;)

Kan hende det ikke virker hvis du er helt fullstendig stemmeløs.

Men det viktigste er å bare slappe helt av når du synger. Det pleier å bli mye bedre enn man frykter, og høres mye bedre ut for publikum enn det kanskje gjør inni hodet ditt (helt sant, jeg lyver ikke ;))

Curamed tørrmelk kan også virke litt hvis du har veldig vondt på stemmebåndene.

Lykke til!

Skrevet

Og fall forresten ikke for kjerringrådet om melk med honning rett før du skal synge. Melkeprodukter gjør deg slimete i halsen, det er ikke så artig når man skal synge!

Skrevet
Drypp noen dråper peppermynteolje på håndbaken og slikk det i deg!

Kan svi litt og smaker veldig sterkt, men det gjør faktisk ofte underverker!

Jeg er sanger selv, og begge mine foreldre er sangpedagoger, så jeg vet hva jeg snakker om ;)

Kan hende det ikke virker hvis du er helt fullstendig stemmeløs.

Men det viktigste er å bare slappe helt av når du synger. Det pleier å bli mye bedre enn man frykter, og høres mye bedre ut for publikum enn det kanskje gjør inni hodet ditt (helt sant, jeg lyver ikke ;))

Curamed tørrmelk kan også virke litt hvis du har veldig vondt på stemmebåndene.

Lykke til!

Hvor får man kjøpt peppermynteolje egentlig?

Skrevet

Peppermynteolje får du kjøpt på apoteket. Supert å koke opp vann i en kjele og ha noen få dråper i som man puster inn. Åpner opp hele systemet:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...